Reklama

Vonný marketing

Vůně vyvolávají emoce a vzpomínky. A jak dokazují mnohé výzkumy, čichová paměť je nejdelší a nejintenzivnější. Čichový totiž dokáže do paměti vtisknout vzpomínku až 100x výrazněji, než když ji do mozku vepíše některý z ostatních smyslů. Vůně není vidět, přesto ji vnímá každý. Po zraku je druhým nejsilnějším smyslem, který ovládá naše rozhodovací procesy.

Ve snaze odlišit se od konkurence využívají vonného marketingu stále častěji obchody, hotely, restaurace a další podniky, v Čechách kupříkladu i Podřipská nemocnice v Roudnici nad Labem. Správně zvolené vůně jim pomáhají udělat ten správný dobrý dojem na jejich klienty, ale také zvýšit komfort zaměstnanců. Možná se i vy podvědomě vracíte do svého oblíbeného fitness či kosmetického salonu nejen kvůli jeho službám, ale protože máte rádi specifickou vůni, kterou vás podnik uvítá.

Aniž byste to tušili, s největší pravděpodobností máte daná místa spojená právě se specifickou vůní. Čich jako jediný z 5 smyslů je totiž přímo napojený na tu část mozku, ve které se nachází limbický systém. Limbický systém neboli centrum ovládání emocí se nachází v blízkosti čichového laloku, kterým proudí všechny vůně v našem bezprostředním okolí. Vůním je tak umožněno nekontrolovatelně vyvolat určitou emoci z minulosti, ať už příjemnou či nepříjemnou, nebo vytvořit vzpomínku zcela novou.

Různé vůně na nás můžou mít různé účinky. Například když zaregistrujeme pach kouře nebo plynu, naše instinkty nám radí rychle odejít s jejich dosahu. Pokud naopak ucítíme vůni jako dětský pudr, která nám připomene vzpomínku z dětství, cítíme se náhle komfortněji a uvolníme se a náš dech se prohloubí. „Vůni dětského pudru si ve svých prostorách nechává rozprašovat například jedna opavská zubní ordinace. Pomáhá jim zdolávat letitý mýtus, že u lékaře je cítit většinou zápach z desinfekce. Pacienti se k nim rádi vracejí,“ dodává Michaela Krištofová Hanusová, manažerka rozvoje ze společnosti LORIKA CZ, která se se svým produktem Voňavé logo zabývá vonným marketingem.

Reklama
Reklama

Komentáře

Aleš (Po, 3. 10. 2016 - 19:10)
Neouromarketing,součást debilizace.Nejde se mu ubránit,najde si vás kam chodíte nakupovat,kde brouzdáte na internetu a co hledáte a přes vědecké testy oni přelžou vaše reflexy a dostanou vám do mozku reklamu ať už na prací prášek nebo instatntního politika.
To je svinstvo moderní doby.
Renata (Út, 4. 10. 2016 - 13:10)
Neouromarketing,součást...Já si troufám říct, že jsem na to dost imunní. ještě nidky se mi nestalo, že bych si koupila jídlo, kosmetiku či prací prášek podle reklamy v televizi. Většinou vše nakupuji od malých firem, kterým věřím a s jejichž produkty mám dlouhodobou zkušenost - většinou dám na doporučení známých, hodně si čtu složení atd. Jediné, čemu asi podléhám jsou mdní trendy - je fakt, že třeba teď bych si kalhoty do zvonu nekoupila, když všude jsou slim džíny, jeggíny, legíny atd. Občas mne dostane třeba reklama na youtubku, která mi nabízí podobnou hudbu, kterou jsem hledala - ale to jsem docela ráda, že mi něco pomáhá s objevováním nové hudby.
(Út, 4. 10. 2016 - 14:10)
Já si troufám říct, že...Mně stačí si vyhledávat něco v internetovém obchodě a pak se mi to neustále nabízí a vyskakuje všade od stránek co prohlížím jako placení reklama.
Libor (Út, 4. 10. 2016 - 15:10)
Mně stačí si vyhledávat...Tohle mi prijde taky docela blbe. Nekdy to cloveku muze pripomenout, co chtel koupit, ale vetsinou to obtezuje, hlavne kdyz uz to clovek koupil.
Reklama