Reklama

Jak si v karanténě zajistit potřebné léky?

Česká lékárnická komora (ČLnK) radí karanténním pacientům, jak si v období aktuálního nouzového stavu zajistit donášku léčivých přípravků.

Lékárníci již na jaře tohoto roku navrhli zavedení tzv. návštěvní služby, díky níž by byl zajištěn výdej léků pacientům, kteří si je nemohou sami ani za pomoci svých blízkých vyzvednout v lékárně, a přitom zůstala zachována premisa toho, že pro bezpečné užívání léků je vždy nutná dispenzace lékárníkem. Návštěvní služba zatím nebyla legislativně upravena, a proto doporučení ČLnK vychází z nyní platných pravidel pro výdej léčivých přípravků s přihlédnutím k dopadům epidemie onemocnění covid-19.

 

„Za této výjimečné a mimořádné situace musíme reagovat na množící se žádosti pacientů v karanténě a zároveň respektovat to, že v žádném případě nesmí dojít k ohrožení zdraví pacientů vlivem nesprávného užívání léků. Tato situace platí, jak pro pacienty s akutním onemocněním, tak pro ty, kteří mají opakovanou preskripci. I u těchto zdánlivě jednoduchých opakujících se případů je naprosto nezbytné, aby lékárník zkontroloval, zda pacient užívá léky správně, rozumí dávkování apod.,“ vysvětluje Mgr. Aleš Krebs, Ph.D., prezident ČLnK a dodává: „Pokud je pacient v karanténě a zjistí, že mu dochází dlouhodobě užívané léky nebo má předepsány léky zcela nové (například antibiotika), měl by požádat zdravého rodinného příslušníka, aby mu je vyzvedl ve své lékárně, kterou obvykle navštěvuje, nebo nejbližší lékárně v okolí. Vyloučena není ani pomoc dobrovolníků, kteří v této době pacientům pomáhají při obstarávání jejich základních potřeb. Lékárník samozřejmě i v tomto případě provede dispenzaci a požádá daného člověka, aby kompletní informace pacientovi předal spolu s léčivy. Pokud pacient nemá ve svém okolí nikoho, pak je výjimečně osobně doručí lékárník, neboť osobní kontakt je nezbytný. Tato možnost je ale skutečně pouze krajním řešením v nynější krizové situaci, které jinak nelze využít.“

 

Reklama

Česká lékárnická komora upozorňuje, že při telefonickém rozhovoru s pacientem nebo při rozhovoru s rodinným příslušníkem či dobrovolníkem v lékárně může lékárník pokládat například následující dotazy, které jsou při dispenzaci léků důležité:

 

  • Potřebujete své léky okamžitě nebo máte ještě nějakou zásobu?
  • Užíváte léky dlouhodobě, nebo je máte předepsány nově?
  • Neužíváte nějaké další léky, či doplňky stravy?
  • Nemáte nějaké nové obtíže?
  • Nezměnil se váš zdravotní stav?
  • Může lékárník zaměnit váš lék, pokud v lékárně nebude dostupný, od jiného výrobce se stejnou účinnou látkou (využít tzv. generické substituce)?

Zdroj: www.lekarnici.cz

Reklama

Komentáře

Reklama