Deprese a úzkosti: jak na prevenci i řešení potíží?

Když vás něco fyzicky bolí a ztěžuje vám to život, jdete k doktorovi. A i přesto, že péče o naši psychiku už není takové tabu, často ji odsouváme na vedlejší kolej. Neřešíme svoje bolesti, lopotíme se v chaosu myšlenek a nevíme, kam dál. Jak o své mentální zdraví vlastně pečovat?

Na začátek je důležité zmínit naprosté základy. Dostatek spánku, pohyb, čerstvý vzduch, zdravé jídlo a hydratace. V depresivním stavu je tohle ale nadliský úkol, proto na sebe nebuďte tvrdí a implementujte tyhle zvyky postupně. Více si povíme o pár řádků níže. Stejně důležitá je také dovolená. Přepracovanost se totiž na psychice umí pěkně podepsat. Skvělým místem je třeba Antalya v Turecku, kam se letecky a s all inclusive dostanete zhruba za 13 000 Kč.

Základy mám, přesto mi není dobře a bojím se říct si o pomoc

Poznáváte se? Je to normální a nejste sami. Stavební kámen celého procesu terapií je najít pro sebe vhodného psychologa. Opakujeme: pro sebe! To, že kamarádce vyhovuje doktor jménem X ještě neznamená, že i pro vás bude tím pravým. Je velké množství směrů, kterými se vydat a každý terapeut má specializaci v jiném odvětví. Udělejte si pořádnou rešerši, přečtěte si reference, okoukněte jejich osobní web a nasajte tonalitu, se kterou doktor komunikuje. Je to prvotní ukazatel toho, že si tzv. sednete a terapie bude efektivní.

Pokud vás trápí hlavně strach z toho, jak se na to bude dívat vaše okolí, hoďte to prostě za hlavu. Nikdo nemusí vědět, že terapii podstupujete. Návštěva terapeuta navíc není slabina, ale právě naopak. Vyžaduje odvahu a sílu, kterou v sobě jen tak někdo nemá.

Je mi často smutno, ale nemyslím si, že mám deprese. Mám i přesto navštívit terapeuta?

Důležité je si uvědomit, že deprese se nutně nemusí manifestovat jako obrovská, temná vlna smutku, která vám znemožní běžné fungování. Tenhle stav je vlastně až poslední stádium, kterému předchází různé symptomy. Ostatně jako u jakékoliv jiné nemoci. Pokud máte pocit, že se musíte hodně přemáhat, běžné fungování vás stojí značné úsilí a na konci dne jste psychicky i fyzicky vyčerpaní, zvažte, jestli to není právě začínající depresí.

Jak se nenechat strhnout špatnou náladou a smutkem?

Čas od času není do zpěvu každému z nás. Takový pocit ale běžně v řádu pár dní sám ustoupí. Jedinci se sklonem k depresím se tímhle ale mohou dostat do epizody, která se vleče, je velmi nepříjemná a ztěžuje život. Nebičujte se za to, že v těchto dnech nejste schopni jít cvičit, na kolo, pravidelně jíst nebo být produktivní. Zkuste ale postupně budovat nové návyky. Jak?

Mozek funguje v podstatě jako kabel, který z bodu A přijímá informace do bodu B. Vaše A (deprese/velký smutek) vyvolá reakci B (vyrovnávací mechanismus), který ale nemusí být úplně prospěšný. To naštěstí můžete snadno změnit. Zkuste každý den udělat jeden krok k novému návyku a přepište tak automatickou reakci na tu, která je pro vás prospěšná. Pro začátek můžete kdykoliv se začínáte cítit špatně jít, vypít sklenici čisté vody a pak vyrazit na 10 minut na procházku. Za pár dní či týdnů si vaše hlava zvykne, že tohle je nová reakce, kterou bude potom automaticky vyžadovat.

Je to téma samozřejmě mnohem komplexnější, hlubší a na spoustu psychických obtíží jsou zmíněné rady neaplikovatelné. Zejména pokud trpíte vážnou mentální poruchou, kterou je třeba léčit antidepresivy. Nebojte si ale říct o pomoc kdykoliv. Konec konců, od toho tu pro nás terapeuti jsou.

Komerční sdělení

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Přidat komentář

Reklama

Reklama