12 tipů jak se vypořádat s návaly horka bez léků

Návaly horka jsou nejčastěji spojovány s menopauzou. Přeživší pacientky s karcinomem prsu však mohou mít zvláště závažné a časté návaly, když je chemoterapie nebo chirurgický zákrok pošle do předčasné menopauzy. Mnoho žen najde úlevu v hormonální substituční terapií (HRT). Pacientky po karcinomu prsu však nejsou kandidáty na HRT kvůli obavám, že estrogen podporuje rakovinu prsu.

1. Jóga. Studie ukazují, že jóga může být účinná při zvládání návalů a nočního pocení. [II]

2. Meditace. Ukázalo se, že postupy snižování stresu založené na meditaci snižují návaly horka po 22 týdnech o 22%. [III]

3. Mátový olej. Nanesení kapky silice máty peprné na zadní stranu krku může rychle zchladit nával.

4. Granátová jablka. Mnoho potravin může pomoci vyrovnat hormony. Granátová jablka produkují tři typy estrogenu - estron, estriol a estradiol a mohou pomoci zmírnit návaly horka.

5. Vyvarujte se konzumaci spouštěcích potravin. Kofein, kořenitá jídla a alkohol jsou látky produkující teplo a přispívají k návalům horka. Místo toho zkuste ochlazující potraviny jako meloun, klíčky fazolí, celer, jablka, chřest a hrozny.

6. Kupujte bio potraviny. Většina masa a mléčných výrobků ve vašem supermarketu pochází ze zvířat léčených hormony, které mohou zvyšovat estrogenovou nerovnováhu. Držte se organického masa a mléčných výrobků bez hormonů.

7. Jezte více lněných semen. Mnoho ovoce a zeleniny obsahuje slabé rostlinné estrogeny zvané fytoestrogeny. Navazují se na estrogenové receptory a mají estrogenní účinek, pokud jsou vaše hladiny estrogenu příliš nízké. Blokují také silnější estrogeny, pokud jsou vaše hladiny příliš vysoké. Mezi běžné potraviny s fytoestrogeny patří borůvky, třešně, brusinky, mrkev, banány, řepa, pomeranče, cibule, paprika, oves, švestky, olivy a brambory. Lněná semena mají zvláště silné fytoestrogeny. Jedna studie ukázala, že jí 40 gramů lněného semene sníží návaly horka o 50% a závažnost o 57%. Lněná semena také předčí HRT i v případě dalších symptomů menopauzy.

8. Ploštičník hroznatý. Tento příbuzný blatouchy patří mezi nejoblíbenější a nejstudovanější bylinky na návaly horka a nejstudovanější. Jedna metaanalýza prokazuje, že ploštičník je účinný při snižování návalů tepla.

9. Červený jetel. Jetel červený obsahuje typ fytoestrogenu zvaného isoflavony. Nizozemští vědci zjistili, že 80 mg červeného jetele denně snížilo návaly horka o 44% u 30 menopauzálních žen. [IV]

10. Pupalkový olej. Šestitýdenní randomizovaná studie zjistila, že 500 mg  pupalkové oleje denně snížilo frekvenci návalů o 39%, závažnost návalu o 42% a trvání návalu o 19%. [V]

11. Snižte svoji  váhu. Vědci z Kalifornské univerzity v San Franciscu studovali 338 žen s průměrným věkem 53 let s nadváhou nebo obezitou a polovina z nich oznámila obtěžující návaly horka. Zjistili, že pokles tělesné hmotnosti, index tělesné hmotnosti (BMI) a obvod břicha byly spojeny se zlepšením hlášených návalů horka po dobu šesti měsíců. [VI]

12. Akupunktura. Vědci na Perelmanově lékařské fakultě na Pensylvánské univerzitě zkoumali účinnost akupunktury pro zmírnění návalů horka. Porovnali akupunkturu s antiepileptikem gabapentinem, u kterého bylo dříve prokázáno, že u pacientek s rakovinou prsu snižuje návaly horka.
Jejich výsledky jsou publikovány v Journal of Clinical Oncology. [I] Zjistili, že akupunktura je životaschopnou léčbou návalů horka u pacientů s rakovinou prsu a je účinnější než gabapentin.
Ve studii bylo náhodně rozděleno do čtyř skupin 120 přeživších s rakovinou prsu a s opakovanými návaly horka. Jedna skupina dostala elektroakupunkturu (ve které jehly dodávají slabé elektrické proudy) dvakrát týdně po dobu dvou týdnů, poté jednou týdně. Druhá skupina obdržela "simulovanou" elektroakupunkturu.Třetí a čtvrtá skupina obdržela 900 mg gabapentinu denně nebo placebo pilulku.Po osmi týdnech léčby skupina léčená akupunkturou vykázala největší zlepšení frekvence a závažnosti návalů. Ve skutečnosti dokonce i falešná akupunkturní skupina našla větší úlevu než skupiny léčené gabapentinem nebo placebem.Po 16 týdnech akupunkturní skupiny hlásily ještě větší snížení jejich návalů horka. Skupina s gabapentinem však zaznamenala zhoršení příznaků.

 

Autor: MK

Zdroj: Greenmedinfo

References

[i] J. J. Mao, M. A. Bowman, S. X. Xie, D. Bruner, A. DeMichele, J. T. Farrar. "Electroacupuncture Versus Gabapentin for Hot Flashes Among Breast Cancer Survivors: A Randomized Placebo-Controlled Trial." Journal of Clinical Oncology, 2015; DOI: 10.1200/JCO.2015.60.9412

[ii] Vaze N, Joshi S. "Yoga and menopausal transition." Journal of Mid-Life Health. 2010;1(2):56-58.

[iii] James Carmody, Ph.D. et al. "Mindfulness Training for Coping with Hot Flashes: Results of a Randomized Trial." Menopause. 2011 Jun; 18(6): 611–620. doi:  10.1097/gme.0b013e318204a05c

[iv] Van de Weijer, P., & Barentsen, R. 2002. Isoflavones from red clover (Promensil) significantly reduce menopausal hot flush symptoms compared with placebo. Maturitas, 42 (3), 187–193.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12161042

[v] Farah Farzaneh, Setareh Fatehi, Mohammad-Reza Sohrabi, Kamyab Alizadeh. "The effect of oral evening primrose oil on menopausal hot flashes: a randomized clinical trial." Arch Gynecol Obstet. 2013 Nov;288(5):1075-9. Epub 2013 Apr 27. PMID: 23625331

[vi] Alison J. Huang; Leslee L. Subak; Rena Wing; Delia Smith West; Alexandra L. Hernandez; Judy Macer; Deborah Grady; for the Program to Reduce Incontinence by Diet and Exercise Investigators. An Intensive Behavioral Weight Loss Intervention and Hot Flushes in Women. Arch Intern Med, 2010; 170 (13): 1161-1167.

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (1)

  • Obrázek uživatele děda75
    děda75

    No, jako obvykle. Náprava se hledá kde se jen dá, a nejméně tam kde je příčina. Nedostatečně zdravá výživa. Tady to jenom trochu zachraňuje ono lněné semínko a zelenina. Proto doplním pár vět napsaných už před asi 60 lety. ----- Potíže působené přechodem nastávají tehdy, když po řadu let před jeho začátkem není ve stravě dostatek něktrých živin. Především jde o plnohodnotné bílkoviny (tj. vejce a mléčné produkty), vápník, hořčík, vitamíny D a E, a kyselinu pantotenovou. Většinou jde o nevyužití metabolizmu vápníku, u žen které tráví většinu času v místnostech bývá toho příčinou deficit vitamínu D. Když už se potřebná dlouhodobá prevence zanedbá, mohlo by pomáhat podstatné zlepšení výživy, s přidáním denně 1000 MJ vitamínu D (lépe 10000 MJ), 500 mg hořčíku, a při každém jídle 500 mg vápníku (2 g za den). Pokud potíže neustoupí, zvyšuje se oproti předchozímu stavu také potřeba vitamínu E, a to 10x až 50x. Návaly a noční pocení pak mohou pominout, pokud se ho denně doplní 50 až 500 MJ. Ale hned se vracejí, když se brát přestane. Silné potíže mohou působit také jako forma stresu. Pak je potřebné doplnit velmi vysoké dávky vitamínu C (500 až 5000 mg) a všech vitamínů B (játra + kvasnice + pšeničné otruby). ----- Takže milé dámy, především prevence pár let předem! Pak už jsou možnosti omezené. Na manželce ani dcerách jsem vůbec nic nepozoroval. Dokonce ani na sobě.

    Lis 20, 2019

Přidat komentář

Reklama

Reklama