Význam hlubokého spánku

Spánek v rytmu delta je tak hluboký, že je prakticky nemožné člověka vzbudit. Tento mozkový rytmus je totiž tak pomalý, že mozek není schopen řídit sebemenší pohyb. Právě během hlubokého spánku se děti pomočují do postele a rostou: v této době podvěsek mozkový vylučuje růstový hormon a další hormony stimulují reprodukční systém. Během hlubokého spánku se nám také zdají nejhroznější sny, mnohem horší než v paradoxním spánku, a náměsíční lidé vstávají a procházejí se. Hluboký spánek je nejdůležitější, neboť v jeho průběhu tělo a mysl nabývají nových sil.

O plnohodnotné noci nerozhoduje počet hodin spánku, ale doba trvání rytmu delta. Jestliže jsme byli v této chvíli vyrušeni nebo jsme nemohli dosáhnout rytmu delta, po probuzení jsme unavení, podráždění a jako bez života, a to i tehdy, když jsme spali 10 nebo 12 hodin (pravděpodobně ve II. stadiu nebo v paradoxním spánku).

Je-li spánek v rytmu delta dostatečný, budeme se druhý den cítit dobře navzdory lehkému nebo přerušovanému spánku ke konci noci. Někteří lidé, i když spí sotva několik hodin, jsou velmi produktivní a kypí energií, protože jsou schopni velmi rychle přejít z bdělého stavu do hlubokého spánku; dokážou strávit z jedné hodiny 45 minut hlubokého spánku. Vypráví se, že Napoleon v noci spal méně než tři hodiny a během dne věnoval kratší chvíle spánku. Hodinový spánek může být tedy velmi užitečný, jestliže při něm dosáhneme rytmu delta. Při delším spánku během dne hrozí nebezpečí, že naruší spánek následující noc.


Zdroj: Marie-Paule Dessaintová - Nezačínejte stárnout, nakladatelství Portál

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (12)

  • Obrázek uživatele Monika
    Monika (anonym)

    Aby spánek probíhal tak jak má se doporučuje dodržovat určitý pravidelný rytmus - chodit spát každý den ve stejnou dobu a i ve stejnou dobu každodenně vstávat a snažit se aby spánek nebyl ničím rušen (hluk, jídlo před spaním,přemítání nad problémy...). S věkem se bohužel spánek delta zkracuje. Též ho zkracují a přirozené rytmy spánku narušují určité léky - např. léky proti chřipce, antihistaminika, léky na vysoký tlak, poruchy srdečního rytmu, uklidnění, antidepresiva a léky na Parkiínzonovu chorobu. Dokonce i léky na spaní zabraňují dosažení paradoxního a hlubokého delta spánku. Lepší než léky je vhodné užívání zklidňujících bylin (hloh, bílá vrba, mučenka, meduňka...) a přírodní vitamín B (droždí, pyl, obilné klíčky). Dělaly se zkoušky s užíváním melatoninu (hormonu který produluje epifýza a který je zodpovědný za přirozené střídání spánku a bdělého stavu), který nenarušuje fáze spánku. Avšak není ještě zcela prozkoumáno, zda by jeho užívání bylo naprosto bezpečné. U nás se zatím jako potravinový doplněk či lék neprodává. Nicméně cvičení, zejména jóga, cchi- kung. tai-cchi mají pozitivní vliv na epifízu a zpomalují její tendenci k vápenatění.

    Kvě 08, 2001
  • Obrázek uživatele Natálie
    Natálie (anonym)

    Moniko moc dík za odpověď. Ne že bych se dozvěděla něco úplně nového, ale ujasnila si mi tyhle věci. Nebudu se uměle snažit prodlužovat fázi delta, ale na jógu se chystam a věřím, že pak mě posílí dostatečně i můj 7 hodinový spánek. Usínám docela dobře, ale prostě bych potřebovala víc času. :-)A taky bych chtěla přítele zbavit nočních můr, ale kupodivu mám pocit, že se mi to daří, když mu před spaním slíbím, že mu zařídím samé sladké sny.

    Kvě 09, 2001
  • Obrázek uživatele Natálie
    Natálie (anonym)

    Mě by zajímalo, jestli se tedy dá nějakým způsobem ovlivnit délka fáze delta - hlubokého spánku. Pokud víme, že to je nejlepší spánek, dá se nějak v našem nitru nacvičit nebo doporučit tělu, aby si tuto fázi spánku prodloužilo? Myslím, že bych to potřebovala. Dá se třeba říci, že když půjdu spát v tolik a tolik, budou moje fáze spánku takové a takové? Platí skutečně, že hodina před půlnocí je jako dvě hodiny po půlnoci?

    Kvě 04, 2001
  • Obrázek uživatele Igor
    Igor (anonym)

    Hluboký spánek může být omezen nebo dokonce potlačen i díky nadměrnému a abnormálnemu chrápání nebo v důsledku syndromu spánkové apnoe. Více se možno dozvědet http://www.mujweb.cz/dychani.spanek

    Kvě 16, 2001
  • Obrázek uživatele EVA
    EVA (anonym)

    Už rok jsem nespala déle než 2 hod. vkuse.Jsem absolutně vyčerpaná. nevíte někdo, co s tím dělat? Budí se mi v noci po hodině dítě. učila jsem ho spát, nechala ho vyplakat, ale vše marné. nemůže to vadit i jemu, že se budí každou hodinu i častěji?

    Kvě 14, 2007
  • Obrázek uživatele příroda
    příroda (anonym)

    na dobrý spánek je výborný čaj s meduňky a třezalky pít kolem 5 hodiny večer,aby potom zabral,užívat dlouhodobě,doporučuji dítě na imunologii vyšetřit na candidu a chlamydie,dítě potom bolí bříško jak to v něm kvasí a neustále pláče a nespí

    Kvě 14, 2007
  • Obrázek uživatele Lukas
    Lukas (anonym)

    ahojte, mam 14rokov,mam izbu so sestrou,ona sa každú noc budí,a mna to zakaždým zobudí a potom mam velký problém znovu zaspať...neni volaký liek alebo nejaký čaj ktorý zlepšuje hlboký spánok?

    Zář 08, 2008
  • Obrázek uživatele zahir1985
    zahir1985 (anonym)

    Zdravím, mně na spaní nepomáhá meduňka, třezalka ani melatonin, který jsem si nedávno objednal ze Slovenska. Jediné, co mi zatím pomáhá jsou léky, jmenovitě Hypnogen. Samozřejmě doporučuji napřed vyzkoušet bylinky a jiné nefarmakologické alternativy, ale někdy nezbyde nic jiného, než si vzít prášek.

    Zář 08, 2008
  • Obrázek uživatele Rena
    Rena (anonym)

    Já měla rozhozené spaní po dvou dětech a chrápajícím manželovi, který mě co dvacet minut budil.Nepomohlo ani, když jsemmanžela odstěhovala do jiné místnosti, vpodstatě jsem 15 let spala 3 hodiny, pak jsem asi tak 3 nespala a pak přišel tvrdý, ale bohužel už budíkem ukončený spánek. Byla jsem permanentně přetažená. Vyzkoušela jsem i homeopatii, bylinky, cvičení, jógu, meditaci apod. A pak jsem to riskla a koupila si psychowalkman (ale ne u nás, tady je příšerně drahý, mám ho přes Amazon za 1/4 ceny) A přesto, že je můj problém patnáctiletý, už první noc jsem spala jinak. Sice opět cyklus 3 hodin - 3 hodiny, ale byla jsem vyspalá. A od třetí noci spím vcelku a ve dne mám víc energie, někdy si připadám nabitá jak v období po dovolené, a taky už mě hned tak něco nevytočí. Nevím, proč se o tom u nás moc nepíše, teď když čtu zahraniční diskuzní fóra, tak vidím, jak rozšířené to je. Přitom u nás to používají i lékaři, dokonce i v Motole. Já i my všichni doma fakt doporučujeme. (a nejen na spánek)

    Říj 02, 2008
  • Obrázek uživatele Štěpánka Karosová
    Štěpánka Karosová (anonym)

    Já měla rozhozené spaní po...Dobrý den, můžete mi poslat nějaký odkaz na Amazon,kde jste si pořídila psychowalkman? Mám obdobný problém...:-( Děkuji.

    Lis 06, 2009
  • Obrázek uživatele Pavlína
    Pavlína (anonym)

    Mám za sebou velký stres v práci, který se mi promítl bohužel i do osobního života a do spánku. Večer jsem nemohla usnout a v noci se furt budila. Takže jsem byla pořád nevyspalá. Narazila jsem na https://www.eushops.cz/Bylinky-deprese-antisplin-psychicka-dusevni-pohoda , který funguje. Nejen, že se mi zlepšil spánek, ale přijde mi, že jsem i celkově taková odolnější proti stresu. Pociťuji zlepšení v osobním životě i v práci.

    Říj 18, 2018
  • Obrázek uživatele hm
    hm (anonym)

    ty placeba jsou na houno. Co je reklamované je šmejd.

    Říj 18, 2018

Přidat komentář

Reklama

Reklama