Výživa mozku

Pro lepší fungování mozku je také důležitá správná a vyvážená strava se správným poměrem bílkovin, sacharidů a tuků a dostatkem vitaminů a minerálů.

Bílkoviny mají přímé účinky na paměť, zpracování informace v mozku a uchování informace, jsou zdrojem neurotransmiterů (látek schopných přenášet vzruchy) v mozku.

Sacharidy jsou základní palivo pro mozek, mozek spotřebuje čtvrtinu energie získané z glukózy.

Tuky jsou rovněž významným zdrojem energie a jsou též důležité pro vstřebávání vitaminů A, D, E a K (vitaminy rozpustné v tucích), které jsou také důležité pro mozek - viz níže.

Neměli bychom zapomínat na dostatek tekutin, ty nám zajišťují optimální prokrvení mozku a tím jeho lepší fungování.

Z vitaminů jsou pro fungování mozku nezbytné zejména vitaminy skupiny B. Potřebujeme je pro správné fungování nervového systému jako celku a kvalitu duševní činnosti. Vitaminy skupiny B najdeme například v obilných klíčcích, kvasnicích, žloutku, vnitřnostech, listové zelenině, jogurtu, ořeších, sóje, luštěninách či rybách.

Dále je nezbytný vitamin C, který je důležitým antioxidantem - chrání buňky před poškozením kyslíkovými radikály, také působí proti ateroskleróze. Nejvíce je ho například v čerstvé zelenině, ovoci nebo bramborách.

Také vitamin E je důležitým antioxidantem. Vyskytuje se v obilných klíčcích, rostlinných olejích, žloutku, mase, vnitřnostech a mléce.

Z minerálů a stopových prvků potřebujeme pro dostatečnou činnost mozku zejména hořčík, který ovlivňuje výměnu energie v nervových buňkách, zlepšuje paměť a myšlení. Přijímáme jej do těla prostřednictvím ryb, rozinek a jiného sušeného ovoce, kakaa atd.

Dále jód - jeho nedostatek způsobuje zpomalené psychomotorické tempo, apatii a depresi. Najdeme ho hlavně v mořských rybách, vnitřnostech, citronu a špenátu.

Měď je potřebná ke správnému fungování nervového systému a získáme ji zejména z hub.

Neméně podstatný je i selen (důležitý antioxidant bránící působení volných radikálů), dostupný pro tělo například z vnitřností, mléčných výrobků, citrusových plodů a avokáda nebo celozrnných obilovin.

Také zinek je důležitý antioxidant, jeho nedostatek způsobuje poruchy psychické činnosti. Nalezneme ho v ovesných vločkách, korýších a měkkýších, ve vejcích a mléčných výrobcích.

V neposlední řadě je pro mozek nezbytné železo. Má význam pro dostatečný přenos kyslíku k buňkám celého těla, tedy i mozkovým. Najdeme ho ve vnitřnostech, mase, žloutku, luštěninách, zelí, květáku atd.

Pokud jíme vyváženou stravu, většinou tyto látky dostaneme do těla v dostatečném množství přirozeným způsobem. Pokud ne, je nutné je do těla dodávat v podobě různých multivitaminových přípravků a potravinových doplňků.

Dále existují látky, které jsou rovněž pro mozek velmi prospěšné, ne však nepostradatelné. Je to například lecitin, Ginkgo biloba nebo česnek.

Ukázka z knihy Trénujte si paměť (Portál 2010)

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (7)

  • Obrázek uživatele Ali
    Ali (anonym)

    Ahoj všichni. Jsem po velké operaci mozku.Asi si ten mozek opravdu řekne,co máte jíst a co tělo potřebuje.Dříve jsem jedla o hodně méně,než nyní.Že bych přibýrala na váze,to ne,nevážím pořád stejně.Nevím jestli to bude trvat jen chvilku,nebo delší dobu(toto stravování).Hlavně,kdy řekne mozek dost.

    Pro 18, 2010
  • Obrázek uživatele IQ Test
    IQ Test (anonym)

    Vyzkoušejte si profesionální IQ test! http://cz.iq-test.eu/#5594

    Pro 18, 2010
  • Obrázek uživatele Sabka
    Sabka (anonym)

    Velice zajímavý článek :-) Pro svůj mozek se snažím dělat maximum. Dostatečně piju, snažím se jíst správně a samozřejmě denně beru Brainstart. Musím říct, že se těď cítím mnohem lépe. Lépe se soustředím, pamatuji si víc věcí a déle :-) Určitě vyzkoušejte.

    Srp 29, 2013
  • Obrázek uživatele Vojta
    Vojta (anonym)

    Ahoj tak já třeba užívám brainstart. Opravdu mi pomohl lépe nastartovat mozek, líp se soustředit a učení (angličtiny) mi jde taky líp. Nebo někdo nějaká lepší tip?

    Feb 01, 2014
  • Obrázek uživatele Aleš
    Aleš (anonym)

    Nejlepší kniha o výživě mozku se jmenuje "Moučný mozek", v originále "Grain brain". Autor tam vysvětluje nejnovější poznatky vědy.

    Feb 11, 2015
  • Obrázek uživatele Adriana
    Adriana (anonym)

    Zkoušela jsem spoustu způsobů jak si ulehčit učení od různých technik učení až po stravu, ale asi jako nejefektivnější bylo se podpořit nějakým doplňkem stravy. Dobrou zkušenost mam s Active Memory, který na mě působil asi ze všech doplňků co jsem zkoušela nejlíp. Zbavil mě únavy, vydržela jsem se dýl soustředit a mnohem snadněji se mi s tím učilo. Ještě přikládám odkaz na stránky kde jsem to objednávala je tam i spoustu jiných užitečných informací, tak snad to někomu pomuže. :) www.dobra-pamet.cz

    Dub 09, 2015
  • Obrázek uživatele Fox ´s
    Fox ´s (anonym)

    Už jste trapní s těma reklamama, fakt...

    Dub 10, 2015

Přidat komentář

Reklama

Reklama