Vliv psychiky na bolest páteře

Bolest je pro organismus nepostradatelný signál, neboť ho informuje o poškození integrity, a proto je provázena nezbytnými preventivními pochody. Když jsou však určité postoje a pohyby dlouhodobě spojeny s bolestí, je to dříve nebo později spojeno s trvalými následky, které již nelze napravit. Původní funkční poruchy následuje změna struktury, která je však již trvalá.

Psychika úzce souvisí s napětím svalstva a také s celkovým držením postavy. Když si představíš člověka, který zvítězil v závodech a je vyznamenáván, má typické postavení hlavy, šíje, ramen, napřímení hrudní a krční páteře s inspiračním postavením hrudníku (hrudník v nádechu). Naopak, když jde po neúspěchu podřízený ke svému šéfovi „na koberec“, hledí do země, hlava s krční páteří je v předklonu (ve flexi), ramena jsou spuštěna, bederní páteř je v předklonu. Tento druhý postoj, když je denně opakován, napomáhá k jeho fixaci s typickým přetěžováním některých svalových skupin a povázek, které ho zabezpečují - z toho jsou pak bolesti hlavy, šíje, ramen nebo zad.

Každá činnost, kterou člověk dělá, též i pohybová, je úzce spjatá s emocionálními postoji. Pokud je to aktivita příjemná, žádoucí a člověk ji dělá rád, dělá ji přesněji, důsledněji, rychleji zvládne nácvik - tím je organismus méně vystaven poruše koordinace, a tím i poškození svalových nebo vazivových struktur. Obecně by mělo platit, že vše, co děláš, musíš dělat rád. Činnost, která ti je „proti srsti“, raději nedělej.

Bolest způsobí zvýšené napětí svalstva kolem páteře, což opětovně zvyšuje bolest (přiklad z jiné části organismu: když se náhle udeříš do prstu na ruce, z důvodu bolesti napneš okamžitě okolní svaly ramena a předloktí). Je to provázeno nástupem psychického napětí, zvláště když je pak bolest trvalá. Stres působí změnu prožívání bolesti, což pak zvětší svalové napětí a bludný kruh pokračuje dál. Nežádoucí bludný kruh bolesti a zvýšeného svalového napětí může vzniknout taky z nachlazení, z celkového oslabení organismu apod.

Podstata léčby těchto potíží spočívá v tom, že dokud se nepokusíme přerušit bludný kruh zásahem zvenčí, těžko ho může ovlivnit samotný pacient.

Zdroj: Anton Gúth a kolektiv - Výchovná rehabilitace aneb Jak vyučovat školu páteře

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související produkty na 001shop.cz: 

Komentáře (4)

  • Obrázek uživatele Lída
    Lída (anonym)

    krční páteř mne bolí kdykoliv se dostanu do stresu a je toho na mne hodně. Co s tím?

    Lis 02, 2010
  • Obrázek uživatele Majka
    Majka (anonym)

    krční páteř mne bolí...dobrá masáž

    Lis 02, 2010
  • Obrázek uživatele drahuska
    drahuska (anonym)

    krční páteř mne bolí...Já jsem ve stresu taky hodně často,a vím že pomáhá uvolnovací cvičení.Pravidelně chodím na rehabilitace,jednou za měsíc i masáž...ale co je mi to všechno platné když necvičím ty cviky pravidelně... Tak se pořád peru s bolestmi menšími i většími a snažím se donutit,abych pravidelně cvičila a držela tělo pěvně.Je pozdě začít cvičit,když už nás to moc bolí. Je to opravdu všechno o uvolnění svalů a správném zatěžování...máš jiný názor?

    Lis 19, 2010
  • Obrázek uživatele Ali
    Ali (anonym)

    Jsem po operaci mozku.Hlava mě bolet přestala,ale zase mě začala zlobit páteř.Krční a bederní.Cítím to tak jako kdyby vám odumírali ruce,brní mě až do prstů.Je to velká bolest,ani mě nepomohla rehabilitace.Nevím jak cvičit,a co proti tomu dělat.Bederní ta mě vystřeluje bolest do břicha.Někdy se to nedá vydržet bolestí.

    Pro 31, 2010

Přidat komentář

Reklama

Reklama