Umíte si správně změřit krevní tlak?

V dnešní kritické době je velmi důležité sledovat svůj zdravotní stav - tzv. selfmonitoring. Řada lidí omezuje svoje návštěvy u lékaře, což může vést k zanedbání některých varovných příznaků. Jedním z nich jsou hodnoty krevního tlaku, ať už velmi nízké nebo naopak vysoké, vedoucí k hypertenzi.  Proto je velmi důležité umět si správně v domácím prostředí změřit tlak a mít také vhodný tlakoměr.

Nejste v rizikové skupině?

Vysoký krevní tlak nebolí, nemá žádné příznaky, přesto způsobuje poškození tepen a životně důležitých orgánů v těle. Kardiovaskulární choroby jsou zodpovědné za téměř polovinu všech úmrtí v Evropě, v České republice má vysoký krevní tlak zhruba 45 procent lidí ve věku 25 až 64 let, přičemž čtvrtina hypertoniků o své chorobě ani neví. Proto je hypertenze nazývána také tichý zabiják. Hypertonici navíc v současné době patří mezi rizikové skupiny, co se týče onemocnění Covid 19.

 

Změna tlaku během dne je normální

V průběhu dne se krevní tlak mění. Normální denní rytmus je charakterizován poklesem krevního tlaku během noci a v době ranního probuzení je jeho vzestup zvláště prudký. Pro ovlivnění ranního vzestupu je třeba, aby si pacienti lék brali hned po probuzení a ne až po snídani či v zaměstnání. Než lék začne plně účinkovat, mohou uplynout 2 až 2,5 hodiny a nemusíme dobře ovlivnit ranní vzestup krevního tlaku. Optimální hodnota tlaku krve je dle odborníků 120-130/70-85 mm Hg, ale pokud nějaká hodnota vyskočí, nehraje to důležitou roli. Může za to např. přechodný stres, v ordinaci např. syndrom bílého pláště.

 

Nejdůležitější je prevence

Výzkumy ukazují, že domácí měření krevního tlaku je spolehlivý způsob, jak detekovat a včas odhalit fibrilaci síní. Včasnou protisrážlivou léčbou lze pak snížit riziko vzniku mozkové mrtvice. Dnes jsou již na trhu tlakoměry, které disponují indikátory nepravidelné srdeční akce, které dokáží odhalit síňovou fibrilaci (označení AFib). Především u starších pacientů bychom měli možnosti včasné diagnostiky věnovat vysokou pozornost a vybrat si vhodný přístroj, který má klinické ověření přesnosti. Ten, kromě spolehlivě naměřených hodnot krevního tlaku, poskytuje také informaci o přítomnosti arytmie. V případě zjištění opakující se indikace arytmie je třeba co nejdříve navštívit lékaře a arytmii (nejspíše fibrilaci síní) potvrdit a ověřit pomocí EKG.  

 

Většina pacientů si neumí správně změřit tlak

Během průzkumu trhu, studie Perleberg v Itálii a Velké Británii 2014, se ukázalo, že 1 ze 3 lidí si měří tlak nesprávně v důsledku chybné pozice standardní manžety na paži. Také se prokázalo, že správné umístění manžety je často podceňovanou chybou. Standardní manžety musí být umístěny přesně proti tepně na horní části paže, aby se snížilo riziko nepřesného měření. Moderní technologie tomu umí jít ovšem naproti. V doporučeních České společnosti pro hypertenzi (www.hypertension.cz) se v dokumentu Měření krevního tlaku říká: „Určitou novinku představuje manžeta typu Intelli, která je k dispozici u některých přístrojů značky Omron (např. Omron M6 Comfort). Tato manžeta jedné velikosti je vhodná pro normální i obézní paži a přístroj je doporučen k používání na základě validizační studie v databázi www.dableducational.org. Zatímco u normální paže se uplatní jen necelá délka vaku, u obézní paže se uplatní jeho celá délka, která činí 42 cm. Tento typ manžety je také méně citlivý na nesprávné centrování nad pažní tepnu.“

 

Velmi důležitou prevencí, v jak v dnešní době včas předejít zdravotním problémům, je právě domácí kontrola krevního tlaku (tzv. selfmonitoring). „Domácí měření se musí provádět podle jasných pravidel a správně, jinak výsledky mohou spíše pacienta stresovat a situaci zhoršovat. Nezbytným předpokladem je použití validovaných tlakoměrů, které jsou uživatelsky příjemné a na výsledky měření se lze spolehnout,“ dodává kardiolog Prof. MUDr. Michal Vrablík, Ph.D.

 

Měření krevního tlaku v domácím prostředí:

  • Před měřením tlaku krve alespoň 5 minut vsedě odpočívejte.
  • Nejméně 30 minut před měřením NEKUŘTE, NEPIJTE KÁVU a NEPIJTE ALKOHOL.
  • Tlak si měřte vsedě s opřenými zády a s paží podepřenou o stůl, obě nohy mějte na zemi (nezkřížené). Během měření nemluvte a nehýbejte se.
  • Tlak měřte vždy na stejné paži.
  • Vyhrňte si rukáv – nikdy nedávejte manžetu přes oblečení. Na paži si dejte manžetu tonometru, okraj manžety by měl končit zhruba 2 centimetry nad loketní jamkou. Mezi manžetou a paží by měl být prostor maximálně na jeden prst. Předloktí mějte volně opřené o stůl tak, aby manžeta byla v úrovni srdce.
  • Důležité je provádět měření krevního tlaku pravidelně. Doporučuje se alespoň dvakrát ráno a dvakrát večer v intervalu zhruba 1-2 minuty před jídlem a léky. Vhodné je také měřit si tlak nejlépe 7 dní před návštěvou lékaře, nebo v případě, že vám byla změněna léčba. Dlouhodobě jej stačí měřit jednou až dvakrát týdně.

 

Jak správně měřit tlak zjistíte na www.krevnitlak.cz nebo na www.hypertension.cz

 

Co můžeme udělat, abychom neměli vysoký krevní tlak?

Jak ale konkrétně předcházet vysokému krevnímu tlaku? Omezit alkohol, cigarety, tučná jídla, šetřit se solí a hlavně se začít hýbat! Pohyb je totiž jeden ze základních faktorů, které pomáhají regulovat vysoký krevní tlak. V tomto směru ale lidé paradoxně chybují nejčastěji - většinou volí špatnou pohybovou aktivitu či velkou zátěž. Na trhu už ale existují pomocníci, kteří dokáží vypomoct a danou aktivitu přesně naplánovat, takže se nemusíte bát zbytečné zátěže či přetížení, které by vám mohlo uškodit. 

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Přidat komentář

Reklama

Reklama