Trápí vás nepřetržitá únava a časté onemocnění? Hlavní příčinou je stres!

Už školáci vědí, že stres je až na výjimky škodlivý. Právě proto bychom se ho měli vyvarovat. To se sice snadno říká, ale o mnoho hůř dělá.

Rodina, vztahy, práce, škola, zdraví, peníze - společné mají nejen to, že nám mohou dělat radost a naplňovat nás, ale i fakt, že jsou často zdrojem nemalého stresu. A to ještě nepřipomínáme cestování, nakupování, apod. Dokonce i ten, kdo žije na pustém ostrově, žije ve stresu. Trápit ho může, co bude jíst, kde se schová před sluncem či chladem, ale také ho může tížit i to, že je sám...

Zkrátka a dobře, nadarmo nás lékaři, poradci, psychologové a všichni, kdo to s námi lidmi myslí dobře, vyzývají, abychom se vyhýbali stresu. Holá pravda je taková, že to není v našich možnostech. Stres je součástí života. Tečka.

Kořeny problémů

Už uvědomění si toho, že stresu se úplně nevyhneme, nás může trochu uklidnit. A druhá věc, kterou můžeme udělat, je ze všech sil posilnit tělo i ducha, abychom stres lépe zvládli. Je totiž dokázáno, že stres oslabuje imunitu, což je jen krůček k nemoci - běžnému nachlazení i fatálnímu onemocnění.

„V posledních deseti letech se rapidně zvýšil počet lidí, kteří trpí pocitem dlouhotrvajícího vyčerpání, postižení mají poruchy spánku, deprese, špatně se soustředí a nezvládají běžné každodenní úlohy,“ vysvětluje MUDr. Anna Drbohlavová. „Příčiny tohoto zdravotního problému se stále zkoumají, ale vědci tvrdí, že důležitou úlohou hraje oslabená imunita organismu. Mnozí pacienti uvádějí, že před vypuknutím problémů s únavou překonali chřipku, anebo dlouhodobě se táhnoucí léčbu s nějakou infekcí,“ dodává odbornice.

Znamená to, že imunita, únava a nemoc spolu souvisí blíže, než jsme si byli schopni doteď připustit. „Všechny typy únavy jsou ve své podstatě důsledkem stresu a je jedno, jestli to byl stres pozitivní, který motivuje a nabudí, anebo negativní stres,“ potvrzuje i Ing. Tibor Doboly ze společnosti Natures, která se věnuje výzkumu imunitního systému a vývoji přírodních prostředků na jeho podporu. „Přechod z tepla do zimy nebo naopak, adaptační stres, operační zákrok, rodinné problémy, chronické onemocnění s nejasnou nebo negativní prognózou, to všechno jsou stresy. Přitom platí, že stres se s téměř 100% jistotou pojí s oslabením imunity a ta právě dává šanci patogenům - virům, bakteriím, parazitům, plísním, aberačním rakovinotvorným buňkám - zaútočit, a tím i vzniku onemocnění.“

Když buňky „nežerou“

Imunitní buňky v našich organismech dělají svoji práci velmi dobře, když „požírají“, co jim síly stačí. Samozřejmě, ne jen tak kde co, ale s maximálním nasazením by se měly zakousnout do všeho škodlivého. „Laicky se to dá říci tak, že ochranná imunitní buňka naváže s patogenem komunikaci, spojí se s ním. To se dá jen přes jeden konkrétní receptor buňky, nazvaný CR3,“ vysvětluje Tibor Doboly. Pokud tento proces nefunguje, můžeme si to představit jako telefonní nebo rádiový signál, který neví jak navázat spojení, a proto nemůže nepřátele požírat. „Imunitní buňky patogeny nepožírají v pravém smyslu slova. Přes vzpomínaný receptor se s nepřátelskou buňkou spojí a vyvolají lokální cytotoxickou smrtící reakci kyslíkovými radikály. Ty patogen usmrtí a z těla ho vyloučí pomocí ledvin,“ upřesňuje odborník z biotechnologické společnosti Natures.
Posilovat imunitu tedy znamená udržovat v rovnováze hormonální a nervový systém. Dopřávat tělu všechny potřebné látky, vitamíny, stopové prvky, minerály a ty látky, které posilují „žravost“ imunitních buněk.

Imunitní SOS

Takže máme o důvod víc, proč dbát na všechny známé, imunitu podporující věci - dobře jíst, zdravě se hýbat a také odpočívat. Žít v maximální možné rovnováze a namísto výmluv typu „Nejde to“ hledat způsoby, jak se harmonii alespoň přiblížit.
Příroda nám k tomu nadělila hromadu prostředků. Některé z nich jsou chronicky známé a dá se říci, že i chronicky využívané, a některé z nepochopitelných důvodů o mnoho méně.

Vitamíny a minerály: Pro naše tělo jsou účinky vitamínů a minerálů velmi důležité.  Nic však není třeba přehánět. Důležité je sledovat, jestli jich v těle máme tolik, kolik potřebujeme (například při preventivních prohlídkách u lékaře) a když něco chybí, je zapotřebí to napravit nejprve změnou stravy. Pokud to nezabere, je na místě zajít do lékárny.

Ženšen: Tam určitě seženete i ženšen, který pomáhá zvyšovat hladinu vlastní tělesné energie.

Beta glukan: Jedinečný podporovatel imunity úplně z jiné oblasti než „céčko“ či magnézium, po kterých sáhneme obvykle, když je zle. Beta glukan má výjimečnou schopnost aktivovat imunitní buňky (konkrétně výše vzpomínaný receptor CR3) a tím i dává organismu šanci bránit se proti neduhům, které hrozí v důsledku únavy. Měli bychom ho užívat vždy, když vynakládáme velkou námahu a jsme ve stresu. Klidně i po celý rok, protože se jím nedá předávkovat a nemá žádné vedlejší účinky. Ve stravě ho užíváme už miliony let (nachází se v cereáliích, kvasnicích a v dřevokazných houbách), ale aby se jeho účinky mohly projevit v plné míře, je potřeba dbát na jeho množství a velikost. Když beta glukan přijmeme v přirozené stravě, je laicky řečeno příliš velký na to, aby se vstřebal do krve a lymfatického systému. V případě posílení imunity celého organismu, je třeba koupit co nejčistší preparáty. „Klinické studie potvrdily terapeutický účinek při užívání dvou až pěti miligramů beta glukanu na kilogram hmotnosti člověka. Samozřejmě, dávka je závislá na imunitní nedostatečnosti, závažnosti onemocnění, či poškození imunity léčivy, například antibiotiky a léčbou, třeba chemoterapií. Ideální je užívat ho ráno, když je trávicí trakt prázdný,“ radí Tibor Doboly z Natures.
Zajímavost - v USA a v Japonsku se Beta glukan ordinuje jako součást onkologické léčby, protože byly prokázány jeho pozitivní účinky nejen při léčbě rakoviny, ale i při zastavení růstu tumorů a metastáz.

Detox: Udělat v těle velký pořádek a zbavit se nepořádku (toxinů, těžkých kovů apod.) je potřeba alespoň dvakrát ročně - na jaře a na podzim. Není třeba při tom hladovět a ani jinak trpět, existuje dostatek detoxikačních kúr a způsobů na to, aby si každý našel tu, která mu nejvíc vyhovuje. Tělo zbavené nepořádku znamená posílenou imunitu.

Aromaterapie: Na odstranění únavy a zvýšení koncentrace jsou vhodné éterické oleje z citrónu, rozmarýnu, šalvěje a jalovce. Samozřejmě, musí jít o 100% přírodní oleje, protože např. i 95-procentní olej znamená, že je syntetický a namísto dobití energií vám může způsobit problémy. Naopak ti, kteří se potřebují uklidnit a relaxovat, aby si oddychli, by měli sáhnout po oleji z meduňky, cedru, čajovníku, fenyklu, fialky nebo levandule.

Únava anebo nemoc?
Ačkoli známe různé druhy únavy, všechny signalizují jedno: překročili jsme hranici a přehnali jsme to. Organismus je ve stresu a výsledkem je únava, ale i nemoc.

Únava může být důsledkem:
Přepracovanosti
Nedostatečné nebo nesprávné výživy
Cukrovky, poruchy činnosti štítné žlázy, poruchy funkce nadledvin, může souviset s nemocemi srdce, ledvin a jater
Nedostatku látek, které se podílejí na krvetvorbě
Rozkolísaní hormonální hladiny (těhotenství, přechod, PMS)
Užívání některých léků, např. na nespavost nebo snížení krevního tlaku

Zajímavosti, které neunaví
Příznakem únavy může být nerozpoznaný nedostatek vitamínu B12, většinou způsobený nízkou hladinou žaludeční kyseliny. Jestli je to tak, zjistí lékař vyšetřením krve.
Opatření zaměřená na prevenci a léčbu únavy mohou zvýšit dlouhověkost. Vědci sledovali skupinu více než tisíce lidí narozených v roce 1914 a zjistili, že dlouhodobá únava hraje při úmrtí významnější roli než běžné škodlivé návyky jako kouření nebo špatné a nepravidelné stravování.
Kofeinové nápoje mohou u některých osob úplně rozházet organismus a dovolí jim usnout až po deseti hodinách od užití. U jiných mají naopak přesně opačný efekt - usnou do deseti minut.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Přidat komentář

Reklama

Reklama