Stůněme podle televize

Ještě nikdy jsme nebyli vystaveni takovému přívalu zdravotnických informací. Ještě nikdy nevyráběly farmaceutické firmy takové množství léků. Ještě nikdy jsme tak často, všestranně a kvalifikovaně nestonali. Jak je to možné? Kde udělali soudruzi chybu? Stát převzal naprostou zodpovědnost za nemocné a jejich léčení. Pacienti se zodpovědnosti naopak masově zřekli. Za většinu potíží si přitom můžeme sami.

Medicínská propaganda se nás ale snaží přesvědčit, že potřebujeme hlavně doktory a prášky. Děsí nás a vzdělá­vá k obrazu svému. Skvěle se jí to daří. V letech 1966-88 celosvětově vzrostl počet lidí, kteří se obávají o svoje zdra­ví, z 15 na 50 procent. Čím víc zdravotnických informací lidé dostávají, tím víc stůňou. Pod tlakem propagandy po­važují přirozené problémy života za choroby a podle toho se chovají.

Vědci nyní tvrdí, že za to mohou i televizní seriály z lékař­ského prostředí: Nemocnice na kraji města, Sanitka, Ordi­nace v růžové zahradě, Doktor z hor, Stefanie, Pohotovost, Nemocnice Chicago Hope. Valí se ze všech stran.

Jen Pohotovost dokázala vletech 1994-95 ve Spojených státech zaujmout 30 milionů diváků. Podle průzkumu Nielsen Ratings byly druhá, třetí a pátá řada nejsledovanějšími pořady vůbec. Scenárista Michael Crichton vystudoval lé­kařskou fakultu a k natáčení přizval špičkové specialisty. Podařilo se mu vytvořit iluzi reality.

„Tyto seriály mají na diváky dlouhodobý vliv. Jejich sledová­ní silně ovlivňuje strach z onemocnění,“ říká dr. Jan Van Mierlo z Hasseltské univerzity v Belgii. Přestože si diváci uvědo­mují, že jde o fikci, jejich obavy stoupají úměrně s počtem zhlédnutých dílů. Autoři velké britské studie položili 1300 respondentům otázky, které se týkaly jejich obav z nemo­ci, a odpovědi porovnali s údaji ohledně sledování televize. Zjistili, že lidé, kteří sledují seriály z lékařského prostředí, se bojí o 10 procent víc. „Stejné účinky mají na diváky i záběry, které nějakým způsobem souvisejí s lékařskou problematikou,“ uvádí studie Britské psychologické společnosti. Čím to je?

Máme úctu k autoritám. Doktor j e autorita par excellen­ce. Jeho povoláním je vědění. Je mocný. Rozhoduje o tom, co je a co není nemoc. Může nám hospitalizací zabránit v pohybu. Omezit kontakt s rodinou. Stanovit příděly jíd­la. Kdykoliv nás budit. Nutit nás užívat léky nebo nám ope­rací odstranit kus těla. Má nás zkrátka v hrsti.

Co všechno s námi může jeho autorita udělat, předve­dl na skupině pacientů s akutní bolestí zad dr. R. A. Deyo z univerzity ve Washingtonu. Zjistil, že léčebný efekt dopo­ručeného čtyřdenního klidu na lůžku nebyl nijak výrazně účinnější než dvoudenní nebo vůbec žádný klid na lůžku. Objektivní nález ani intenzita obtíží při vstupním vyšetře­ní nebyly pro dobu trvání neschopnosti ani zdaleka rozho­dující. Ze statistického hodnocení jasně vyplynulo, že nejvýznamnějším faktorem byl počet dní nemoci určených doktorem.

Poslušně stůněme podle toho, jak nám řekne. Důvě­řujeme mu, ale taky se ho bojíme. Konkrétního doktora, nebo instituce samotné? Francouzská psycholožka Isabelle Nazare-Agaová popisuje v knize Nenechte sebou ma­nipulovat zajímavý experiment. Byl proveden v jedné ne­mocnici v USA a zúčastnilo se ho 22 zdravotních sester. Cílem bylo zjistit, jak se podrobují autoritě při závažné chybě v předpisu léku.

Na začátku pokusu zavolal vedoucí výzkumu na oddě­lení, představil se jako lékař a žádal po sestrách, aby paci­entovi podali lék astrogen. Přestože řád nemocnice zaka­zoval ordinaci po telefonu, lék nebyl na oddělení povolen, požadovaná dávka byla nebezpečná a sestry volajícího vů­bec neznaly, v 95 procentech případů žádosti vyhověly. Sta­čilo, že se volající představil jako lékař. Pozoruhodné je, že organizátoři výzkumu se předem jiných sester zeptali, jak by se zachovaly v podobné situaci. Všechny odpověděly, že by takový příkaz nikdy neposlechly.

Pokus jasně ukázal, že lékařská autorita je přenosná. Spo­jujeme ji s titulem a bílým pláštěm. Když si ho oblékne herec, stává se autoritou. Miloše Kopeckého, doktora Strosmajera z oblíbené Nemocnice na kraji města, lidé zastavovali na ulici a chtěli, aby je léčil. Oblibu Ladislava Chudíka v roli primá­ře Sovy z téhož seriálu zase farmaceutická firma zužitkova­la v reklamě na kloubní výživu. A chmurné úvahy doktora Pusenského z Ordinace v růžové zahradě nás nutí přemýš­let, jestli bychom se neměli nechat prohlédnout. Seriály už přestáváme vnímat jako hru. Začínáme je žít.

Když jsem závěry výzkumu britských vědců dával číst příteli Zdeňkovi, poznamenal: „To jsou studie! To bych se mohl podívat z okna a přijdu na to samé. Například při sledo­vání erotických filmů mám o 17,8 procenta větší zájem o sex.“

„Někdy až o sto,“ odsekla jeho manželka. Na tom už musí něco být.

Lidové noviny\ 27. 9. 2008

Zdroj: MUDr. Jan Hnízdil - Mým marodům - Jak vyrobit pacienta, NLN

 

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (14)

  • Obrázek uživatele Lilith
    Lilith (anonym)

    A proto nemám televizi :-)

    Zář 23, 2011
  • Obrázek uživatele jolana
    jolana (anonym)

    kdo má zdraví selský rozum v hlavě tak si ty televizní nalejvárny hezky srovná a neskočí na kde co ,od seriálů až po reklami na různé zázračné preparáty co kdejaký média lidem nabulíkujou.Na lidský hlouposti se vždy vydělávalo.

    Zář 23, 2011
  • Obrázek uživatele Pravopis
    Pravopis (anonym)

    kdo má zdraví selský rozum...Tě, Jolano, ale v TV nenaučí.

    Zář 23, 2011
  • Obrázek uživatele 'Jako
    'Jako (anonym)

    Je to Váš boj. Pokud chcete marodit podle televize, klidně pojděte. Normální volnomyšlenkářský tvor televizi ignoruje. Důvod těchto sraček je ten, že TV je jen hromada průjmu za účelem megazisku z reklam, jenž mají ovce donutit k mozkové destrukci a následné nákupní šílenosti a touze po něčem, co absolutně nepotřebují. Ale protože jim to je každý den vtloukáno do škeble, tak tomu slabší jedinci (99% obyvatelstva) uvěří a začne se projevovat davový efekt. Béé béé, já chci taky bejt pokérovanej a chci hadry od krokodýla a ajfoun. A ti šťastnější s vlasy si mohou dovolit i gel na kebuli. Česká společnost je až na pár jedinců hromada podkožního vepřového tuku míchaného dřevěnou vařečkou v hrnci na ohni. Občas vypluje škvarek, ale je rychle pohlcen obrovským množstvím sádla. Sám to nezvládne.

    Zář 24, 2011
  • Obrázek uživatele A 'Jako Ty
    A 'Jako Ty (anonym)

    Je to Váš boj. Pokud chcete...jsi samozřejmě ten škvarek a ostatní jen to vepřové sádlo. :-D

    Zář 24, 2011
  • Obrázek uživatele oliva
    oliva (anonym)

    Je to Váš boj. Pokud chcete...Tak asi mame nakupovat u vietnamcu, jen aby sme nezapadli do davu a nahodou si nekoupili ajfoun nebo obleceni s krokodylem. Fakt chytry nazor. P.S. Sorry, ze chci boty znacky Nike jako ma pul nasi skoly. Oni totiz ty od vietnamce se mi rozpadli.

    Zář 24, 2011
  • Obrázek uživatele Oni totiz ty od vietnamce se mi rozpadli.
    Oni totiz ty od... (anonym)

    Tak asi mame nakupovat u...Ta škola je pomocná?

    Zář 24, 2011
  • Obrázek uživatele Smrtelná diagnóza
    Smrtelná diagnóza (anonym)

    to jsou pořad na Barrandově, jmenovitě když je tam ten ubožák Soukup.

    Bře 23, 2018
  • Obrázek uživatele TV
    TV (anonym)

    takže sportovní kanál a ČT 24 plus ČT 2. A když už chcete kritizovat a poukazovat na nevyváženost ČT tak porovnejte třeba v jednom dni večerní zpravodajství ČT, Nova, Prima a samozřejmě Barrandov. A původní tvorbu? tam není co porovnávat protože ČT nemá s kým. Ti senzací chtiví na komerčních nehledě na to že neumí nejen mluvit ale jejich slovník je untrhund. Prostě pod psa. Ano jedna polovina co volila Zemana nosí tepláky gumáky chlastá kouří a sleduje komerční televize a moc se jim ten brak líbí protože na víc nemají a to vymývání mozků resp. mozečků jim vyhovuje a stačí. Druhá půlka národa ví že má na víc tak to jsou diváci ČT, kteří při sledování pořadů přemýšlí a jsou schopni si udělat vlastní názor.

    Bře 23, 2018
  • Obrázek uživatele Šimi
    Šimi (anonym)

    tak já po Barrandovu nestůňu Morávková s třásněma na zadku no fuj, Brožová výstřih až na pupek sice prsa pěkná avšak nevkusné. To je právě ta lacinost co generální ředitel prodává. Měl by platit za to že se na to lidi dívají.

    Bře 23, 2018
  • Obrázek uživatele luci
    luci (anonym)

    tak já po Barrandovu...Komerční televize jsou pro komerci. Prodávají proto reklamy a potřebují senzace,které přitáhnou diváky aby měly velkou sledovanost. Proto manipulují. ČT zase manipuluje protože musí propagovat oficiální státní politiku,být servilní k EU a NATO,takže s tou objektivitou je také mnohdy mimo. Ale ČT je placena občany a tak by měla být povinně objektivní.

    Bře 23, 2018
  • Obrázek uživatele co je to objektivní
    co je to objektivní (anonym)

    pro jednoho, pro druhého je nepřijatelné, takže objektivita neexistuje, prostě nemůže, protože kdo posuzuje a podle čeho co je a co není objektivní. Pro mě není dobrá volba prezident Zeman, i když snad jsem doufal že splní co slíbil , jenže starýho psa novým kouskům nenaučíš, a jeho agresivita ještě stoupla, nevím snad za to vzhledem ke svému zdrav. stavu už ani nemůže, takže jsem špatný že mi Zeman nevyhovuje, ba co víc už vadí a stydím je jako občan této republiky, kterou by měl navenek zastupovat, za něj, pro jinou skupinu mých spoluobčanů, kteří ho volili je to dobrá volba. Tak co je objektivní kdo má pravdu? Kdo má výhrady k televizi tak ji mít nemusí a platit taky ne. Takže má na výběr. A když si zvolí špatně tak je to jen jeho volba a ještě navíc každá televize má ovladač a je tam i vypinač.

    Bře 24, 2018
  • Obrázek uživatele týden s prezidentem
    týden s prezidentem (anonym)

    pořad s moderátorem análním alpinistou na Barrandově je na stejné úrovni jako obdoby pořadů na dalších komerčních tel. a to je např. prostřeno a výměna manželek. Do Ruska, Číny a na Barrandov.

    Bře 24, 2018
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    pro jednoho, pro druhého je...Objektivní je to, co určí Česká televize. Však taky za ty jejich objektivní kydy platíme nemalý poplatek.

    Bře 24, 2018

Přidat komentář

Reklama

Reklama