Šest pravidel pro zdravé kosti

Pokud nechcete ve stáří trpět osteoporózou, řídnutím kostí, je třeba již v mládí začít na své kosti myslet. Osteoporóza je závažná především velkým rizikem zlomenin, které mají často i smrtelné komplikace (zápal plic, embolie).

1. Ujistěte se, že vaše každodenní strava obsahuje všechny potřebné živiny, vitamíny a minerály. Pokud si nejste jisti, konzultujte své stravovací návyky s odborníkem a poraďte se o užívání potravinových doplňků. Ohroženy jsou především ženy, které se často snaží zhubnout a drží různé nevyvážené diety.


2. Zvyšte příjem zelené listnaté zeleniny. Také jezte více celozrnných obilovin (například hnědou rýži, ječné kroupy, pohanku) a všechny druhy luštěnin.


3. Omezte příjem masa max. na jednu porci denně a radikálně snižte konzumování sladkostí, cukru, soli, kávy, alkoholu a nápojů typu coca-cola, fanta, sprite? Tyto potraviny způsobují překyselování organismu a vyplavování vápníku z kostí. Nekuřte.


4. Snažte se být alespoň 15-30 minut denně vystaveni slunečnímu záření. Slunce je důležité pro tvorbu vitamínu D, který je nezbytný pro vstřebávání vápníku a jeho ukládání do kostí.


5. Pravidelně cvičte a uchovávejte si ideální váhu.


6. Relaxujte, meditujte či jinak redukujte stres. Negativní emoce a stres opět přispívají k překyselení organismu.


Autor: mk

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (5)

  • Obrázek uživatele Eva Brecková
    Eva Brecková (anonym)

    Autor knihy Přemysl Doberský v knihe "Náuka o výžive a dietetike" uvádza na strane č.136 ohµadom podávania vlákniny - ...je nevýhodné, ak chorý na osteoporózu dostáva vo väčšom množstve potraviny, obsahujúce priveµa kyseliny šťaveµovej (špenát, rebarbora, ríbezle, egreše), alebo fytátu (čierny chlieb pečivo z múky vymieµanej nahrubo). Tieto látky pevne viažu vápnik a vytvárajú s ním v čreve nerozpustné zlúčeniny, ktoré nvstrebané odchádzajú z tela v stolici. ... Navyše vstrebávanie prebieha oveµa lepšie v kyslom prostredí, preto sa odporúča piť kyslé ovocné šťavy, jesť kyslú zeleninu, kyslú kapustu, kyslé uhorky a pod. Na základe čoho boli spracované uvedené pravidlá pre zdravé kosti? E.B.

    Srp 20, 2001
  • Obrázek uživatele doktorka
    doktorka (anonym)

    Pravidla byly zpracované podle amerických internetových magazínů zaměřených na celostní medicínu. Nemyslím si, že jde o neshodu názorů, spíš o upřesnění a doplnění. Špenát, rybíz, rebarbora a angrešt může opravdu ve větším množství zabránit vstřebávání vápníku. Tyto druhy zeleniny a ovoce však nejsou skoro nikdy konzumovány v tak vysoké míře, aby mohly způsobit nedostatek vápníku, popř. osteoporózu. Navíc v článku nebyly jmenovány jako doporučené, i když kvůli obsahu určitých pro zdraví prospěšných vitamínů a látek je jistě přiměřená konzumace žádoucí. O celozrnných obilovinách MUDr. Josef Jonáš a MUDr. Vladimíra Strnadelová v knize Osteoporóza-přírodní léčení píší: "Celozrnné obiloviny nám přinášejí velmi kvalitní složité cukry, polysacharidy, které jsou zdrojem energie pro naše tělo. Tato energie je uvolňována postupně podle potřeb organismu a nemá tudíž zatěžující vliv na naši slinivku a celkový stav, jako cukry jednoduché. Dále obiloviny jsou v celozrnné formě nositeli vitamínů, zvláště vitamínů skupiny B, v neposlední řadě i minerálů - hořčík a vápník nevyjímaje. Také vláknina zde není zdaleka zanedbatelná. Pokud se však obiloviny objeví na talíři jen v podobě mouky (knedlíky, buchty, bílé pečivo), minerály, vitamíny ani vlákninu nezískáme. V bílé mouce totiž nejsou. Nejvíc používané obiloviny by měly být rýže natural, jáhly, kroupy, pohanka, kukuřice, amarant, ale i další jako ječmen, oves (včetně vloček), žito a pšenice." Jde o to dodávat do organismu různé druhy obilovin. Je pravda, že například zvýšená konzumace pšeničných otrub může způsobit díky obsahu fytátů potíže se vstřebáváním vápníku. Též souhlasím, že vstřebávání vápníku je lepší v kyselém prostředí. Například citrónová šťáva je velmi vhodná. Přesto, že je kyselá, tak na organismus, resp. pH krve působí zásadotvorně narozdíl např. od sladkých jídel, která působí kyselinotvorně. V článku bylo varováno před kyselinotvornými potravinami, nikoliv před kyselými. Čerstvá zeleninová či ovocná šťáva působí zásadotvorně, kupovaná tepelně upravovaná (džusy) již kyselinotvorně.

    Srp 29, 2001
  • Obrázek uživatele E.B.
    E.B. (anonym)

    Po prečitaní Vášho komentára súhlasím, že nie je to nezhoda názorov, ale jeho d o p l n e n i e. Je pravda, že pri osteoporóze je potrebné prijať množstvo vápnika 1600 - 2000 mg denne (podµa stupňa ochorenia) , ako aj dostatočné množstvo vlákniny. Vhodné pH prostredie (zásadotvorné) má vplyv na využiteµnosť vápnika v organizme. E.B.

    Zář 03, 2001
  • Obrázek uživatele Jira
    Jira (anonym)

    V článku bylo varováno před kyselinotvornými potravinami, nikoliv před kyselými. Čerstvá zeleninová či ovocná šťáva působí zásadotvorně, kupovaná tepelně upravovaná (džusy) již kyselinotvorně.-----kupovaná tzn. pokud je kupovaná pasterizovaná ? Pokud je kupovaná čerstvě odšťěvněná ? Jak to mám pochopit ? Děkuji

    Dub 20, 2009
  • Obrázek uživatele Ab
    Ab (anonym)

    Koupená čerstvě vymačkaná šťáva působí zásadatvorně, nejvíce ta zeleninová.

    Dub 20, 2009

Přidat komentář

Reklama

Reklama