Sauna - kdy je vhodná a kdy ne

Saunování je dobrým sluhou, ale zlým pánem. Tato "cévní gymnastika" totiž není pro vhodná všechny.

Lékaři ji doporučují jako prevenci proti nachlazení a dalším infekcím horních cest dýchacích. Pomůže při otužování v boji proti jarní únavě, spousta lidí ocení její relaxační účinky.

Odborníci však před saunováním i varují, není vhodné pro lidi trpící některými chorobami. 
Platí to především pro jedince s vysokým krevním tlakem, s problémy krevního oběhu či s nemocnými játry a ledvinami. Vhodná není ani pro ty, kteří již s chřipkou bojují. Do sauny by neměli chodit lidé se záněty, s kožními chorobami a těhotné ženy. Do potírny se nemá vstupovat po hojném jídle či prohýřené noci.

 Zdravý člověk se však nemusí saunování obávat. Aplikace horkého suchého vzduchu a následné ochlazení organismu ve vodě podpoří periferní krevní oběh. Je prevencí civilizačních chorob a má vliv na výživu svalů. 

 Moderní doba saunám přeje - jsou součástí hotelů, penzionů, fitness zařízení i koupališť. Také v rodinných domcích si lidé častěji pořizují klasické sauny či takzvané infrasauny, nenáročné na prostor a spotřebu energie. Často se prodávají kombinovaná zařízení na míru, v nichž lze užít suchou, bylinkovou nebo parní saunu.

 Špatně činí ti, kteří se pokaždé snaží v potírně vydržet určitý počet minut. Nevědí, že sauna je o pocitu; měli by tam být tak dlouho, dokud je to příjemné. Důležité je nejprve se opláchnout pod sprchou a teprve pak vstoupit do studeného bazénu. Možné je se jen osprchovat vlažnou a pak studenou vodou. Skok do ledového bazénu totiž může přivodit selhání krevního oběhu.

 V sauně se jemné cévy roztáhnou a po ochlazení smrští, čímž se zvýší krevní tlak. Důležitý je mezi jednotlivými cykly odpočinek na lehátku v chladné místnosti. Tělo zahalené v prostěradle má oschnout, tep se znormalizuje. Cyklus lze třikrát či čtyřikrát opakovat. S odpočinkem na to stačí 100 až 120 minut.

 Podle odborníků by se měl člověk saunovat jednou týdně. Sauna tělo a klouby příjemně prohřeje a uvolní svaly. Před návštěvou by se měl člověk umýt mýdlem a otřít se. Pokud je mu příliš horko, může usednout, lépe ulehnout, na nižší lavici. K prokrvení pokožky pomůže hrubá žínka či kartáč. Pocení podpoří pití vody či minerálky. Teplota v potírně je kolem 90 stupňů, vlhkost bývá kolem 15 procent. I proto je lepší dýchat ústy.

 
Především aquaparky podporují zájem o saunování speciálními programy. Například v Čestlicích nabízejí ledovač pro ochlazení ledovou tříští. Oblíbeným rituálem je polévání horkých kamenů a víření vzduchu ručníkem. Vzduch se zvlhčí, prudce zvedne teplotu a podpoří pocení.

 V sauně se nesmí spěchat, nevhodné jsou hovory o práci. Na stránce www.naturista.cz jsou adresy na tisícovku veřejných saun v republice. 

Jiří Borovička  - ČTK

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (4)

  • Obrázek uživatele Klas Jaroslav
    Klas Jaroslav (anonym)

    Pořád platí letitá zkušenost,že sauna léčí a sex uzdravuje.

    Dub 06, 2013
  • Obrázek uživatele Honza
    Honza (anonym)

    A co pára? Já osobně jí dávám přednost. Kdy ta není vhodná?

    Říj 03, 2017
  • Obrázek uživatele M.
    M. (anonym)

    Parni sauna ma podobne konraindikace jako normalni sauna - infekce, ekzemy, nador, vysoky krevni tlak, tehotenstvi a menstruace...

    Říj 03, 2017
  • Obrázek uživatele Saša
    Saša (anonym)

    Parní saunu mám mnohem raději než normální saunu. To vlhko mi dělá dobře na dýchací cesty. Skvělé je, když do toho přidávají eukalyptový éterák.

    Říj 04, 2017

Přidat komentář

Reklama

Reklama