Regenerace organismu vyžaduje aktivaci parasympatického nerstva

Náš organismus je ovládán dvěma větvemi autonomního nervového systému. Je to sympatický nervový systém na straně jedné a parasympatický nervový systém na straně druhé. Zatímco sympatikus nás aktivuje, posouvá do stavu pohotovosti, boje a útěku, tak parasympatikus nám umožňuje uvolnit se, regenerovat se, trávit výživu a zbavovat se škodlivých látek. Aby se tělo mohlo detoxikovat, regenerovat nebo léčit, musíme ho na určitý čas uvést do klidu.

Hlavním klíčem k aktivaci parasympatického nervového systému je nervus vagus  - bloudivý nerv. Bloudivý nerv je nejdelší nerv v těle, který vychází z mozku jako jeden z 12 hlavových nervů, cestuje dolů do krku a pak prochází kolem zažívacího systému, jater, sleziny, slinivky, srdce a plíc.

Vagální tonus se měří tak, že se sleduje tepová frekvence společně s rychlosti dýchání. Tepová frekvence se trochu urychluje při nádechu a trochu zpomaluje při výdechu. Čím větší je rozdíl mezi nádechovou rychlostí srdce a výdechovou rychlostí srdce, tím vyšší je vagální tonus. Vyšší vagální tonus znamená, že vaše tělo si dokáže po stresu rychleji odpočinout a zregenerovat.

Vysoká vagotonie (převaha parasympatického nervového systému) zlepšuje funkci mnoha tělesných systémů, což způsobuje lepší regulaci hladiny cukru v krvi, snížení rizika mozkové mrtvice a kardiovaskulárních onemocnění, snížení krevního tlaku, zlepšení trávení přes lepší produkci žaludečních šťáv a trávicích enzymů a snížení výskytu migrén. Vyšší vagotonie je také spojena s lepší náladou, menším výskytem úzkosti a stresu a vyšší odolností organismu. Pro jakékoliv léčení nemoci je podstatné dostat se do klidu a zvýšit vagotonii.

Způsoby, jak se dostat do vagotonie
Vagální tonus je zvyšován prostřednictvím stimulování bloudivého nervu. Dobrou zprávou je, že máte možnosti, jak ho sami stimulovat, ale  vyžaduje to pravidelný trénink. Do určité míry jste geneticky náchylní k různé úrovni vagální tónu, ale to ještě neznamená, že to nelze změnit.
Zde jsou některé způsoby, jak zvýšit tonus bloudivého nervu:

Pomalé, rytmické brániční dýchání. Dýchání z bránice stimuluje a tonizuje nervus vagus.
Broukání, hučení, zpívání - Vzhledem k tomu, že vagus je připojen k hlasivkám, hučení ho mechanicky stimuluje. Můžete si též  broukat či zpívat jakoukoliv písničku nebo ještě lépe opakovat zvuk “OM“.
Mluvení. Podobně je užitečné pro vagální tonus vzhledem k připojení nervu na hlasivky.
Mytí obličeje studenou vodou. Mechanismus j není znám, ale studená voda na obličeji stimuluje bludivý nerv.
Rozjímání- meditace. Milující laskavá meditace podporuje pocity dobré vůle vůči sobě i ostatním. Studie Barbara Fredrickson a Bethany Kik 2010 zjistial, že rostoucí pozitivní emoce vedla k zvýšení sociální blízkosti a zlepšení vagotonie.
Vyvažování střevní mikroflóry. Přítomnost zdravých bakterií ve střevě vytváří pozitivní zpětnou vazbu přes  nervus vagus a zvýšuje  jeho tonus.
Důsledky těchto jednoduchých a základních postupů na celkový zdravotní stav a  zejména na léčbu zánětu mohou být dalekosáhlé. Pokud trpíte zánětlivými stavy, trávicími problémy, vysokým krevním tlakem nebo depresí, je velmi užitečné zaměřit se na aktivaci parasympatického nervového systému prostřednictvím aktivace bloudivého nervu. Též jakoukoliv detoxikační kúru či půst je vhodné dělat při zvýšené vagotomii a nikoliv ve stavu převahy sympatického nervového systému.

Zdroj: theheartysoul.com

Přidat komentář

Reklama

Reklama