Reklama

Umělcův záměr vystavit umírajícího člověka vyvolává bouřlivé reakce

Umírajícího člověka nebo alespoň čerstvou mrtvolu by chtěl použít jako exponát pro jeden ze svých budoucích projektů kontroverzní německý umělec Gregor Schneider. Prý chce jen ukázat "krásu smrti" a že umírat lze důstojně. V Německu tím ale spíš rozvířil diskusi o hranicích umění.

"Chci v obrazu vystavit umírající osobu nebo někoho, kdo už zemřel," řekl Schneider britskému časopisu The Art Newspaper, čímž strhl v Německu lavinu většinou odmítavých reakcí.


Oceňovaný i zatracovaný umělec, jenž má ateliér v Mönchengladbachu, však vidí skandál jinde. "Realita umírání na německých klinikách, jednotkách intenzivní péče a operačních sálech je nelidská, to je ten skandál," řekl v rozhovoru pro německý Die Welt. Diskuse o umírání v jeho pojetí by naopak měla lidi hrůzy ze smrti zbavit.


Devětatřicetiletého umělce, který se zabývá hlavně vytvářením nejrůznějších bizarních prostor a komnat, láká na projektu s umírajícím opět prostor, jakési ideální prostředí, v němž by umírání nebylo utrpením, ale dokonce něčím krásným.


Ideální pro umístění umírajícího se mu jeví jedna z místností v muzeu Haus Lange v západoněmeckém Krefeldu. Prostor, který navrhl světoznámý německý architekt Mies van der Rohe, byl původně zamýšlen jako obytná místnost. Je světlá a zalitá světlem.


"Umělec může k tomuto tématu přispět tím, že vytvoří pro smrt humánní místa, kde lidé mohou umírat důstojně," vysvětlil Schneider německému listu myšlenku, která jej prý pronásleduje už od roku 1996. Samotné muzeum tvrdí, že o umělcově záměru nic neví.


Otázka, která se nabízí: Kde sežene člověka, jenž bude ochoten umřít na veřejnosti? "Musela by to být osoba, která se mnou bude mít mnoho společného, která pochopí mé záměry," řekl Schneider. "Všechno se stane na základě domluvy s příbuznými. Vzniklo by soukromé prostředí s regulovaným přístupem návštěvníků," ujistil umělec, který za sebou má úspěchy i pády.


V roce 2001 získal na benátském Biennale hlavní cenu, ale o čtyři roky později 2005 mu účast na Biennale zakázali; černou krychli připomínající svatyni Kaaba v Mekce směl vystavit až loni v Hamburku.


Schneider je v kontaktu s jistým sběratelem umění, s nímž by si prý dokázal uskutečnění svého projektu představit. "Je snad nemocný?" otázala se redaktorka Weltu. "Čas smrti nedokážeme určit," vyhnul se umělec přímé odpovědi. Sám si však představuje svou smrt podobně - v jím vybrané místnosti, v muzeu, obklopen uměním.


Už teď prý ale dostává řadu urážlivých a částečně výhružných dopisů. Nad jeho plány se pohoršili i místní politici, a to nejen konzervativní. Zelení ze Severního Porýní-Vestfálska označili plán za "pokus o provokaci" a mluvčí liberální FDP pro kulturu Christoph Waitz hovoří o "zneužití umělecké svobody". "Existují hranice, které nesmí být překročeny, pokud nechceme zpochybnit naši civilizaci," řekl politik.


Podobné kontroverze vyvolává na celém světě i putovní výstava preparovaných lidských těl Bodies, která loni na několik měsíců zakotvila i v pražské Lucerně. Lidské kostry potažené částečně svaly přesto ve světových metropolích přitahují rekordní návštěvy. Použitou metodu plastinace, při níž se nahrazuje voda v tkáních silikonovým kaučukem, vymyslel rovněž Němec, anatom Günther von Hagens.


Zdeněk Polák - ČTK

Reklama
Reklama

Komentáře

Návštěvník (Pá, 23. 5. 2008 - 15:05)
je to nachlup to samý jako ten "umělec" co vystavil umírajícího psa. Tak to je vlastně řešení: vystavit onoho dotyčného, bylo by to oko za oko zub za zub. Nevím co někdo vidí špatnýho na tom vystavit umírajícího člověka, kterej si to sám vybral a souhlasil (ten pes si to nevybral, proto mi to taky strašně vadilo a bylo to pro mě hrozný se o tom dočíst, u člověka je mi to fakt ukradený).

Ale na tu výstavu bych asi neměla nervy jít. Představa že člověk hodiny kouká na někoho jak leží, a pak jenom přestane dejchat, to je nanic. Děsná nuda, asi bych odešla ještě než by umřel- nemám nervy na dlouhý čekání. A stejně by to nestálo za to. A co bych asi viděla na čerstvé mrtvole taky netuším. Jako kdyby to bylo z nějaký šílený nehody, ok, ale třeba po takovým infarktu, to by taky za moc nestálo, co by na tom asi bylo k dívání.

Takže když shrnu, docela blbej nápad.
tomaslezal"yahoo.fr (Pá, 23. 5. 2008 - 15:05)
nejvíc by mě něštvalo, kdyby umřel zrovna chvíli potom, co bych odešel a já to to prošvihnul
Návštěvník (Pá, 23. 5. 2008 - 21:05)
Fašista.
Liba (So, 24. 5. 2008 - 00:05)
No, umelec se chce zviditelnit a proslavilt. Kdyz to nejde jinak, tak necim, nad cim se budou lide pohorsovat.
tomaslezal"yahoo.fr (St, 11. 6. 2008 - 20:06)
zajimavější by bylo zachovalé tělo mladé slečny, a v nejlepším případě v pokojové teplotě
Radka (Čt, 11. 9. 2008 - 19:09)
Je mi z toho smutno a doufám, že si hloubku neucty k životu alespoň někdo uvědomí. Může to zakrývat jakýmkoliv radoby prospěšným významem , ale pokud na tom vydělá peníze on sám a proslaví svou osobu- je to lež podvod a odporný čin.
dada (Ne, 26. 10. 2008 - 15:10)
Myslim, ze je to pekny napad....negativne reakcie budu urcite prevysovat, ale kazdopadne, je uz dlho na case aby spolocnost nebrala smrt ako tabu, ktore kdesi schovame a myslime ake je to ludske. umieranie patri k zivotu kazdeho jedinca a vytvorenie idealneho priestoru pre DOSTOJNU smrt je prevratna myslienka.
Bee (Ne, 26. 10. 2008 - 16:10)
Docela mě zděsil první příspěvek. Kdyby to bylo po nehodě, nějaký krvák, něco vzrušujícího, to by byl najednou zájem. Dívat se na něco drsného lidi asi baví. Ale proboha, vždyť to zní, jako by ta anonymka psala o věci!!! Umírající člověk je nuda, slečna by se nudila, radši někoho po šílené bouračce, to by byla zábava.
To je teda síla. Myslím, že smysl toho dívat se na někoho, kdo umírá, je v tom, že člověk přemýšlí, jaké to asi je, co ten člověk cítí, jak mu je, co prožil, koho opouští, sám přemýšlí o vlastní smrtelnosti... já bych se na někoho vystaveného teda podívat nešla, protože mi to přijde silně nedůstoné pro toho člověka, i když on s tím souhlasí. Pokud bych však někdy viděla někoho jak umírá, v klidu, bez krváků, určitě bych to nenazvala nudou.
Reklama