Reklama

Reklamní slogany: slova, která vydělávají peníze

V jistém smyslu symbolizuje úspěšný slogan efektivnost stručné komunikace: je naplněním správného odhadu recipientovy reakce, dokáže ho pohnout ke koupi, ke změně, k aktivitě. V hlubší psychologické rovině slogan oslovuje lidské potřeby a instinkty, představy o sobě a o světě, představy o žádoucím, představy o výhodném, chce vzbudit touhu, chtění, vyvolat novou potřebu. Podle zacílení se slogany mohou dělit na apely na hrdost, šetrnost, jistotu a bezpečí, rychlost, krásu, sílu, standard, sociální status, sebepojetí, sounáležitost (Přidej se k nám!), životní styl, dobrý pocit, fantazii, pobavení; ale i na instinktivní chtivost (peněz, zboží) a nenasytnost, na závist, na sklon k lenosti (zdůrazňování dostupnosti a pohodlnosti výrobku) atd.

Slogan je zpravidla velmi jednoduchý a stručný. Firmy si vytvářejí jednak stabilní, dlouhodobě neměnné slovní logo, aby při pouhém zaslechnutí nebo zběžném pohledu byla firma okamžitě identifikována. Je obdobou analogového loga automobilky, které je přítomné např. na karosérii automobilu. K logu je na přechodnou dobu připojen další slogan, někdy delší "minipříběh". Porovnáme-li vynalézavost slovní propagace v témž odvětví, zjistíme přitom nápadné podobnosti. Jako by vynalézavosti vytyčovaly mantinely právě cílové psychologické potřeby, které je třeba co nejstručněji oslovit.
Zde je několik ukázek slovních log a sloganů z konce 90. let 20. století v oblasti pojišťoven, bank a automobilového průmyslu:

Slovní loga:

Allianz ? Stojíme při Vás

Moravskoslezská kooperativa, Česká kooperativa ? Budoucnost patří pojištěným

Živnostenská družstevní záložna ? Jiná možnost pro Vaše finance

Raiffeisen ? Specialista na stavební spoření

ČSST ? Jednička ve stavebním spoření

ČSOB ? Vítejte v dobré společnosti

Union banka ? Přednost má klient

Bank Austria Creditanstalt ? Chci více jistoty

Commerzbank ? Banka po Vašem boku

Expandia Banka ? Vždy při ruce

Honda ? First man, then machine

Renault ? Naším motorem jste Vy

Ford ? Všechno, co děláme, řídíte Vy!

Mitsubischi Motors ? Nesrovnatelná jízda

Peugeot ? Partner / Jízda Vašeho života

Opel ? Ve Vašem stylu

BMW ? Radost z jízdy

Fiat ? Vášeň je naším motorem

Mazda ? Jak se Vám líbí?

Hyundai ? Prepare to want one

Doprovodné slogany:

Na cesty bez obav! (Evropská cestovní pojišťovna)

Cestujte bez starostí (Allianz)

Užívejte si život (Allianz)

Riziko. Kryté Allianz. / Ať jste kdekoliv. Ať děláte cokoliv. Allianz stojí vždy při Vás.

Kdo má hlavu, ?má právo na víc. (ČSST)

Partnerství. Hodnoty, které jsou k nezaplacení (Commercial Union, životní pojišťovna)

Nový Lanos: Plný síly (Daewoo)

Nový Renault Mascott: Autíčko, které uveze tuny.

Fiat Seicento ? Rozený útočník plný síly a rychlosti

Carisma ? Než si ji vezmete, zeptejte se na věno! (Mitsubischi Motors)

Zdroj: Vybíral - Psychologie lidské komunikace, nakladatelství Portál

Reklama
Reklama

Komentáře

Maxič (Po, 23. 4. 2007 - 23:04)
sedělo by spíš než slova...strategie, politika, známosti....Protože když budu žebrák a budu vykřikovat, jak je dobrá whisky, tak to bude zajímat tak akorát policajty. Ale když budu bohatý pan továrník a řeknu třeba totální blbost (viz současný reklamy) a k tomu dodám kosmetické zboží nabízený štíhlou vnadnou blondýnou, tipněte si, kolik ženských slepic bez toho nebude chtít už žít:)
lllljjjjfdfds (Pá, 11. 5. 2007 - 10:05)
ahoj
marpefi (Pá, 7. 9. 2007 - 14:09)
Přesně tak...reklama je snaha o manipulaci s lidskou psychikou...(musím to vědět, když to studuju:)
debilka (Čt, 22. 11. 2007 - 09:11)
To je ae pičovina!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Grass (Čt, 22. 11. 2007 - 10:11)
Reklama je odvozena ze slov RE a KLAMAT a znamená opakované klamání. Proč je potřeba klamt opakovaně? Protože když to člověk slyší jen jednou, řekne si, že je to asi pro nějaký debily. Když už to slyší po pětatřicáté, je přesvědčený, že to musí mít.
MARMELADA (Čt, 1. 5. 2008 - 17:05)
jo je to fakt vychcanost
Burzoalista (Čt, 1. 5. 2008 - 19:05)
Cechackum nevadilo stat fronty u oblezlych obchodu na oblezle zbozi, ale ted, kdyz je obrovska nabidka zbozi vsech svetovych znacek, tak jim vadi reklamy. Protoze jsou zaslepeni antipatiemi vuci svobodnemu hospodarstvi a protoze s nim jeste maji pomerne malo zkusenosti, tak placaji nesmysly jako ty brepty nade mnou.
Je nelegalni v reklamach lhat. Kdyz nejaka firma lze, je brzo odhalena but statnimi autoritami, nebo konkurenty a je za to potrestana.
Reklama je zcela legitimni a pochopitelny nastroj propagace vyrobku. I za komunistu byly reklamy, i kdyz v tom systemu, kde nebyla konkurence a byly chronicke nedostatky, to nedavalo zadny smysl.
A reklama usetri spotrebitelum cas. Kdyz o produktu slysi z reklamy, nemusi travit tolik casu hledanim produktu, ktery potrebuji, ale neznaji. Dale je reklama uzitecna v tom, ze kdyz cestuji treba v Indii a potrebuji zubni pastu, radsi koupim Colgate, kterou znam z reklam po celem svete, nez neznamou pastu indickou, ktera mne muze poskodit zdravi.
kapitalista (Čt, 1. 5. 2008 - 22:05)
naprosty souhlas,vsadim se ze vsichni co tady pindaji maji v cele domacnosti veci na ktere bezela reklama:-)bez reklamy to proste nejde!nektere reklamy mam docela i rad,nektere ktere se nelibi me,se libi zase nekomu jinemu a o tom to je!diky reklame vydelam......,- a jsem spokojen:-) jinak nechapu,ti co nemaji radi reklamu,tak se na ni proste nedivejte!a ostatni pisalkove ted zase muzete psat zavistive kecy!
Předvolební he… (Pá, 2. 5. 2008 - 14:05)
Přečtěte si tohle:

http://pohranicnik.bloguje.cz/684128-dalsi-podraz-ods-zdravotnictvi.php

Také jste volili ODS..?

Už vás po přečtení článku přešel smích?
Klepsimzitrkum (Pá, 2. 5. 2008 - 18:05)
"Predvolebni hesla ODS" je dnesni ekvivalent prvorepublikovych komunistickych gauneru, kteri strhavali volebni plakaty ostatnich stran. Taky to pripomina SA, coz byli gauneri nacisticke NSDAP ve Weimarskem Nemecku, kteri nejen strhavali plakaty ostatnich stran, ale pouzivali nasili proti stoupencum tech stran. Cili: KSC-NSDAP-KSCM, vsechno jedna linka.
jirka (Čt, 27. 11. 2008 - 13:11)
HONDA ma THE POWER OF DREAMS
jarda (Ne, 6. 12. 2009 - 22:12)
Celá naše politika
to jedna velká klika
jedno kdo s tou klikou točí
stejně jednou sejde z očí
až ji vezmou komouši
začne byznys na souši :)

http://reklamnislogany.webnode.cz/
Citát-L. Vaculík (Čt, 25. 9. 2014 - 20:09)
Reklama je navoněná zdechlina.
Reklama