Zpráva o stavu

Doktorka.cz nabíhá na nový systém. Prosím omluvte dočasnou zhoršenou dostupnost služeb. Děkujeme!

Pro seniory je důležitý správný pohyb

Většina seniorů trpí nedostatkem pohybu, jednostrannou zátěží a dehydratací. Jejich zdraví by prospělo, kdyby se pravidelně věnovali cvičení a kondici. Podle olomouckého fyzioterapeuta Zdeňka Bartla je důležité, aby se sami přinutili k pohybu, který jim prospěje.

Je přitom důležité, jaký druh pohybu zvolí. Například populární zahradničení se mezi dříve narozenými lidmi obvykle přeceňuje. „Práce na zahrádce přetěžuje některé části těla, rozhodně to není zdravý pohyb, který by posílil všechny důležité svaly,“ říká Zdeněk Bartl.

Proto doporučuje spíše pravidelnou sestavu cviků, které by si senioři doma každý den zacvičili. Klíčové je zapojit správně dýchací svaly, aktivovat hluboké břišní svaly a svaly kolem lopatek a kondičně rozcvičit ruce a nohy. „Skoro každý senior trpí na bolesti zad, přitom právě zádům mohou velmi snadno ulevit cílenými cviky,“ říká Bartl. Podle něj by měl každý dostat pár cviků, kterým se bude pravidelně věnovat.

Senioři, kteří chtějí udělat něco pro své zdraví, by měli rovněž více dbát na pitný režim a dostatek vitamínů a minerálů, které vyživují svaly. Budou to potřebovat při cvičení a pohybu. „Skoro každý senior trpí dehydratací,“ uvádí Bartl.

Dalším neduhem seniorů bývá nadváha. Kilogramy navíc se negativně projevují na jejich zádech, kyčlích a kolenech. Přispívá k tomu samozřejmě i artróza. Zdeněk Bartl doporučuje nordic walking, tedy chůzi se speciálními holemi. Pomáhá trénovat takřka celé tělo a je doporučovaná všem věkovým skupinám od dětí přes vrcholové sportovce až po lidi v pokročilém věku.

Vhodná je rovněž lehká turistika, případně jízda na kole. Začít se přitom dá i s velmi nenáročným tréninkem, postupně prodlužovat trasu a dávat přitom pozor na počasí.

Každý člověk by se měl denně věnovat cvičení minimálně půl hodiny, lepší je ovšem padesát minut až hodina. „Nic lepšího než správný pohyb neexistuje, bez něj nic nezměníte,“ říká zkušený fyzioterapeut Bartl.

www.masazeol.cz

Komentáře (5)

  • Obrázek uživatele šuk
    šuk (anonym)

    Já denně souložím....lepší pohyb neznám a zdravější!! :0)

    Lis 05, 2014
  • Obrázek uživatele šuk
    šuk (anonym)

    Já denně souložím....lepší pohyb neznám a zdravější!! :0)

    Lis 05, 2014
  • Obrázek uživatele Senior
    Senior (anonym)

    Já taky, sám se sebou.

    Lis 05, 2014
  • Obrázek uživatele Prokop
    Prokop (anonym)

    Já denně...Mě je pouze 53 a souložím minymálně dvakrát denně a mimo to ještě každé rano cvičíme.Bez soulože bych rano to cvičení nezvládl.

    Led 02, 2016
  • Obrázek uživatele a jak
    a jak (anonym)

    Mě je pouze 53 a souložím...maš starou babinku k tomu 2x dennimu sexu...

    Led 02, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama