Prevence vzniku ledvinových kamenů

Zdraví ledvin, jednoho z nejpracovitějších orgánů v lidském těle, dokáží výrazně nabourat ledvinové kameny, které mohou potrápit kohokoli. K rizikovým faktorům totiž nepatří jen genetické nebo zdravotní dispozice, ale pravděpodobnost jejich vzniku zvyšuje také špatná životospráva v čele s pitným režimem.

Například u dospělých, kteří mají vyšší příjem soli nebo kteří trpí obezitou, je riziko vzniku ledvinových kamenů vyšší, zatímco u lidí, kteří pijí dostatečné množství vhodných tekutin, se toto riziko až o 30 % naopak snižuje. To znamená, že vzniku ledvinových kamenů lze v mnoha případech předejít.

Nutriční doporučení pro zdravé ledviny

Zásadním nutričním doporučením pro každého, kdo se ještě nepotýkal s ledvinovými kameny, je správný pitný režim. Pokud tělo nemá dostatek tekutin, které by naředily moč, produkuje malé množství příliš koncentrované moči. V ní se mohou tvořit krystaly a z nich ledvinové kameny. Množství vyprodukované moči by nemělo klesnout pod 2 500 ml za den. Nejlepší ?je orientovat se podle barvy moči, která má být bezbarvá.

Zdravým lidem se doporučuje přijmout denně minimálně 2 l tekutin. Při nadměrném pocení, zvýšené tělesné námaze, dlouhodobém pobytu v horkém prostředí nebo průjmu je ovšem nutné příjem tekutin zvýšit. Pitný režim by měl být rovnoměrně rozdělený do menších dávek. Není dobré vypít doporučené množství tekutin během krátkého časového úseku, protože tělo jednorázový vyšší přísun tekutin nevyužije a vyloučí ho močí. V takovém případě jsou kladeny zvýšené nároky na orgány, které musí vodu zpracovat, a navíc dochází k zaplnění žaludku a ztížení jeho práce. Ideální je napít se ještě před tím, než subjektivně pocítíte žízeň, ve 2-3hodinových intervalech. Protože rizikovým obdobím pro tvorbu ledvinových kamenů jsou ranní a noční hodiny, je vhodné vypít před spánkem cca 0,5 l tekutin. Tekutiny ?se doporučuje doplnit i po nočním močení. Jedině dostatečným množstvím vhodných tekutin přijímaných v průběhu dne lze dosáhnout málo koncentrované moči během celých 24 hodin.

Skladba pitného režimu by měla být pestrá, přičemž se doporučuje, aby polovinu přijatých tekutin tvořila voda, nejlépe přírodní, bez obsahu cukru a chemických přídatných látek. Vhodnou součástí každodenního pitného režimu jsou přírodní minerálky. Slabě i středně mineralizované vody klidně můžete pít dlouhodobě. Doplňují tělu důležité minerální látky (např. hořčík), dobře se vstřebávají a na tvorbě ledvinových kamenů se nepodílí. Dále můžete do pitného režimu zařadit bylinné čaje, 100% pomerančovou a jiné ovocné šťávy (jablečnou ?a grepovou raději ne, zvyšují riziko vzniku ledvinových kamenů) a mléko. Nevhodné je pivo, protože zvyšuje podíl kyseliny močové v moči, a tím nepříznivou kyselou reakci v moči, podporující vznik ledvinových kamenů. Kromě toho pivo obsahuje velké množství sacharidů, které přispívají ke zvyšování tělesné hmotnosti.

Vedle pitného režimu má na vznik ledvinových kamenů vliv také skladba jídelníčku. Obecně by strava měla být střídmá a pestrá, s optimálním příjmem energie a omezeným příjmem živočišných bílkovin a soli. Nadměrný energetický příjem vede k obezitě a obézní pacienti mají větší sklon k tvorbě ledvinových kamenů. K obezitě přispívají také potraviny živočišného původu, obzvláště tučnější druhy mas, protože obsahují vysoké množství tuků. Potraviny živočišného původu navíc obsahují i puriny, které zvyšují podíl kyseliny močové v moči, rovněž podporující vznik ledvinových kamenů. Sůl způsobuje zadržování tekutin ?v těle, které pak produkuje příliš koncentrovanou moč, v níž se ledvinové kameny tvoří snáze.
Mgr. Miroslava Matějková, DiS., registrovaný nutriční terapeut
1. LF UK a VFN Praha

Přidat komentář

Reklama

Reklama