Zpráva o stavu

Doktorka.cz nabíhá na nový systém. Prosím omluvte dočasnou zhoršenou dostupnost služeb. Děkujeme!

Pot není jen voda

V průběhu fyzické aktivity vzniká přebytečné teplo (důsledek přeměny živin na energii), jež musí být odváděno, aby nedošlo ke kritickému přehřátí, hrozícímu kolapsem. Základní proces termoregu-lace spočívá v tvorbě potu čili v odpařování tekutin z povrchu těla. Tím se organismus ochlazuje, bohužel za cenu průběžné ztráty tekutin. Zdůrazňuji výraz tekutina s ohledem na to, že pot není čistá voda, nýbrž roztok pro laika překvapujícího množství různých látek.

Co lze nalézt v potu?

Mnoho z toho, co organismus produkuje v procesu přeměny látek a co je pro něj odpadem. Některé potem vylučované látky jsou však cenné, proto se jejich ztráty musejí doplňovat. V potu se obě uvedené kategorie mohou výrazně koncentrovat. Největší položkou jsou minerální látky, následují aminokyseliny, hormony, mastné kyseliny, antibakteriálně působící složky(l), kyselina mléčná a močovina. Pot je tím pádem nejen chladicím médiem, ale také regulátorem vnitřního prostředí. Pot významně ovlivňuje hospodaření s minerálními látkami a jejich hladinu v plazmě i v buňkách a celkovou pohotovostní zásobu minerálních látek v organismu, a především ovlivňuje akutní reakci na zatížení. Mění se distribuce tekutin v těle stejně jako zásobení krví.


Většina sportovců z vlastní praxe dobře ví, že pot obsahuje značná množství chloridu sodného. O tom svědčí solné "mapy" na dresu nebo dokonce vykrystalizovaná sůl na pokožce. Ztrátě sodíku je dávána vina za vznik svalových křečí, případně za kolaps v důsledku snížení krevního tlaku. Složení potu je však individuálně velmi variabilní a kromě toho se mění i v závislosti na řadě vnitřních i vnějších okolností. Experimenty, které jsem realizoval v době svého působení ve vrcholovém sportu, prokázaly jednu mimořádně zajímavou skutečnost - složení potu není stejné na různých místech povrchu těla! Zdá se, že potní žlázy fungují jinak například na čele a jinak na zádech. Z praktického hlediska nepodstatná zajímavost... Jistě vás také zaujme zjištění odborníků, že složení potu je specifické pro každého z nás, a to nejenom co do obsahu pachových látek, ale také minerálů. To vysvětluje, proč je někdo po ukončení výkonu "odsolený" a někdo nikoliv.


1 litr potu obsahuje průměrně:

1,5-3,5 g NaCI (kuchyňská sůl)

0,5-2,5 g Mg (množství je uvedeno ve formě čistého prvku)

0,1-0,3 g K (množství čistého prvku)

relativně malé množství vápníku a stopových prvků


Právě tato fakta vedla vědce a následně výrobce k formulaci iontových sportovních nápojů. V případě hořčíku si všimněte, že jeho ztráty jsou skutečně významné. Možná vás napadne, že by se měl objevit ve správném nápoji, dokonce v množství velmi podobném jako v případě sodíku. Úvaha je správná, ale v praxi se neuplatňuje, protože mnoho hořčíku v průběhu výkonu by mohlo mít sedativní (uklidňující) efekt. Nicméně daná situace vysvětluje, proč většina vrcholových sportovců trpí skrytým chronickým nedostatkem hořčíku, nikoliv draslíku či sodíku. Právě tento fakt může mít negativní důsledky, může být příčinou svalových křečí v průběhu výkonu i v období regenerace. Používejte prosím hořčík v průběhu regenerace!


Zdůrazňuji ještě jednou, že na první pohled značný obsah NaCI v potu není v převážné většině případů - mám teď na mysli nepříliš extrémní výkony rekreačních sportovců - důvodem pro nadměrné solení potravy. Naopak, vhodné je přesolování omezit, protože organismus se tak naučí se sodíkem lépe hospodařit a sníží se riziko jeho ztrát při delším výkonu v teplém prostředí.


Zdroj: Petr Fořt - Sport a správná výživa, nakladatelství Ikar

Komentáře (1)

  • Obrázek uživatele Lekar senior
    Lekar senior (anonym)

    Dle francouzskeho casopisu Le Mond ze dne 17 srpna 2016 by mel snad pot obsahovat kyaslicnik uhlicity ve vetsim mnozswtvi. Asi fikce

    Srp 17, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama