O úspěchu léčby infarktu rozhoduje čas

Rozhodujícím faktorem pro úspěšnost léčby infarktu myokardu je čas. Při zákroku do dvou hodin zemře do měsíce šest procent pacientů a do roka devět. Jestliže se zákrok vykoná po šesti až 12 hodinách, umírá o třetinu nemocných více. Novinářům to dnes řekl vedoucí oddělení interní kardiologie Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM) Michael Želízko.

Pacienti s akutní bolestí se však v průměru odhodlají zavolat záchranou službu za dvě hodiny. Mnozí čekají například celou noc, což je velká chyba, uvedl.


V České republice je v současné době základní metodou léčby infarktu myokardu angioplastika, při níž je do ucpané věnčité cévy zaveden balonkový katetr, který po nafouknutí rozšíří zúžené místo. Po více než 12 hodinách již ale nelze tuto léčbu aplikovat vůbec.


V ČR byl vybudován systém nepřetržitého provádění angioplastiky a sanitky vozí pacienty do speciálních center, nikoli do nejbližších nemocnic. Proto je podle Želízka Česko na předním místě na světě v počtu angioplastik vykonaných u pacientů s infarktem a díky tomu přežívá 90 procent hospitalizovaných lidí.


Typickým projevem infarktu je náhle vznikající intenzivní tupá bolest, která vystřeluje do levé nebo do obou paží, do dolní čelisti, méně často do břicha a zad.


Předseda České kardiologické společnosti Michael Aschermann uvedl, že ročně je v ČR vykonáno celkem 22.000 angioplastik, z toho 6500 u pacientů s akutním infarktem.


Jitka Klejnová - ČTK

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (1)

  • Obrázek uživatele Milka
    Milka (anonym)

    Tak tento článek mě "pobavil". Vždyť to není tak dlouho co ukazovali v televizi, jak dcera vezla svého tatínka se srdeční nevolností na pohotovost. Tam je ani nepustili dovnitř a odkázali je na jinou nemocnici. Bohužel převoz do jiné nemocnice tatínek nepřežil. Je to absurdní, jak se doktoři chlubí, co už všechno dokáží, ale lidé stále umírají z důvodu jejich lhostejnosti.

    Říj 16, 2007

Přidat komentář

Reklama

Reklama