Nerovnováha mezi přenašeči nervových vzruchů může ovlivnit vaše psychické i fyzické zdraví

Excitační neurotransmitery stimulují mozkové buňky, zatímco inhibiční redukují jejich stimulaci.
Příliš mnoho jednoho nebo příliš málo druhého vede k problémům. Když vše funguje tak, jak má, udržují si navzájem rovnováhu. Existuje však mnoho faktorů, které mohou snadno narušit tuto jemnou rovnováhu a vést k zvýšení hladiny stimulačního glutamátu a nedostatku zklidňující GABA. To může způsobit problémy v duševním a fyzickém zdraví.

 

Co je to glutamát?

Glutamát je jedním z našich primárních excitačních neurotransmiterů. Má mnoho důležitých rolí, jako je stimulace mozkových buněk, abyste mohli mluvit, přemýšlet,  učit se a zpracovávat nové informace,  koncentrovat se a ukládát informace do krátkodobé a dlouhodobé paměti. Studie naznačují, že čím více glutamátových receptorů máte, tím více jste inteligentní. Vysoké úrovně glutamátových receptorů korelují s vynikajícími schopnostmi učení a paměti. Bohužel, také souvisejí se zvýšeným rizikem mrtvice a záchvatů.I když je glutamát jedním z nejrozšířenějších neurotransmiterů v mozku, existuje ve velmi malých koncentracích.Pokud se koncentrace zvýší, pak začínají být neurony  příliš vzrušené a nereagují normálním způsobem. Glutamát se stává excitotoxinem, když je ho přebytek; což znamená, že nadměrně stimuluje mozkové buňky a nervy a vede k neurologickému zánětu a buněčné smrti. Přebytek glutamátu je primární faktor přispívající k široké škále neurologickýchporuch jako autismus, ALS, Parkinsonova schizofrenie, migréna, syndrom neklidných nohou, Tourettův syndrom, fibromyalgie, roztroušená skleróza, Huntingtonova chorea a různé záchvaty. Také připívá k fibrilaci síní, nespavosti, hyperaktivitě, OCD, bipolární poruše, úzkosti. Přebytek glutamátu také podporuje proliferaci rakovinných buněk a zvyšuje růst nádoru.Vysoké hladiny glutamátu mohou zvýšit množství nepřátelských mikrobů ve střevě a přispět k trávícím problémům.

 

Co je to GABA?

Kyselina gama-aminomáselná je naším primárním inhibičním neurotransmiterem.
Jejím hlavním úkolem je uklidnit mozek, zpomalit a uvolnit vás. Zvýšuje produkci alfa vln. Je také nezbytně důležitá pro řeč. GABA umisťuje pauzy nebo mezery mezi slovy, když mluvíte. Mozek ji používá k podpoře senzorické integrace. Náš gastrointestinální trakt je naplněn receptory GABA a GABA je rozhodující pro kontrakci střeva. Nedostatečné množství GABA může mít za následek bolest břicha, zácpu a zhoršený střevní průchod. Také podporuje zdravé hladiny IgA (protilátky, které chrání  střeva a další sliznice předškodlivými útočníky), což znamená, že přispívá k dobré imunitě. Výsledkem nedostatku GABA je nervozita, úzkost a panické poruchy, agresivní chování, snížený kontakt s očima, asociální chování, nedostatek pozornosti, syndromy chronické bolesti a mnoho dalších poruch.

Rovnováha mezi glutamátem a GABA

Pro optimální fungování mozku a zdraví je důležitá rovnováha mezi stimulujícími a zklidňujícími nervovými přenašeči. Cílem je dosáhnout rovnováhy mezi oběma neurotransmitery.Můžete pohlížet na glutamát jako na urychlovač a na GABA jako na brzdu. Oba neurotransmitery jsou stejně důležité.  Glutamát (také označovaný jako kyselina glutamová) je ve skutečnosti prekurzorem GABA a jakýkoliv jeho přebytek by měl být automaticky převeden na GABA. Takto se ideálně udržuje rovnováha. Když hladiny glutamátu jsou příliš vysoko, pak je glutamát přeměněn na GABA, aby došlo k zklidnění. Někdy však tělo nemůže regulovat glutamát z různých důvodů a vznikají jeho nadměrně vysoké hladiny.

Narušení rovnováhy mezi glutamáem a GABA

Pro přeměnu nadbytečného glutamátu na GABA je důležitý enzym GAD (dekarboxyláza kyseliny glutamové). Narušení fungování tohoto enzymu může způsobit, že je v mozku a organismu více glutamátu.

GAD může narušit:
Virus rubeoly, který se vyskytuje v MMR vakcinaci, může snížit aktivitu GAD až o padesát procent. To je jeden z důvodů, proč některé děti začínají vykazovat příznaky autismu bezprostředně po očkování ( GABA je rozhodující pro řeč a mozkovou funkci).
Jiné chronické virové infekce zasahují do enzymu GAD a některé streptokokové infekce se rozvíjí v prostředí bohatém na glutamát.
Nedostatky ve výživě
Nízké hladiny B vitamínů,
Přemnožení kvasinek (candidóza) a jejich toxiny
Bakteriální infekce a toxiny bakterií (např. Lymfská borelióza, bakterie způsobující zánět dásní)
Toxiny (pesticidy, čistící prostředky, rozpouštědla, chemická kosmetika a parfémy…)
Těžké kovy (rtuť, olovo)
Diabetes 1.typu,
Genetická mutace
To vše může způsobit, že se přebytečný glutamát nepřeměňuje na GABA.

Dieta, která neobsahuje dostatek živin potřebných pro výrobu inhibičních neurotransmiterů jako jsou živočišné bílkoviny a tuky, hraje zásadní roli v nerovnováze mezi glutamátem a GABA. Správný přenos jakéhokoli neurotransmiteru se nemůže uskutečnit bez odpovídajících úrovní tuku a plno lidí trpí nedostatečným množstvím tuku ve své stravě. Navíc mnoho potravin a látek jako cukr, celá zrna, jakákoliv vysoce sacharidová výživa, kofein, čokoláda, umělé sladidla a příchutě, potravinářské přídatné látky a barviva mohou poškodit nebo narušit množství GABA. Proto je třeba tyto látky z diety vyloučit či je omezit. Zrna (včetně celých zrn) mohou mít excitotoxický účinek způsobující u některých lidí nadměrnou tvorbu glutamátu.

Dále glutamátové receptory přitahují do buňky vedle glutamátu další excitační látky:

- Aspartát (lze také převést na glutamát)
- Aspartam
- Kyselina asparagová
- Glutamát
- Glutamická kyselina
- Glutamin
- Glutamát monosodný (MSG)
- Cystein (ale ne n-acetyl-cystein).
- Homocystein

Každá z těchto látek se může vázat na glutamátové receptory, což též vede k nadměrné stimulaci a přispívá k nerovnováze mezi GABA a glutamátem a k širokému spektru příznaků.

Další látky, u kterých by si lidé s nadbytkem glutamátu a s problémy plynoucími z nadměrné excitace  měli dát pozor:
- vápník (pokud nutno užívat, tak jedině v kombinaci s hořčíkem)
- vitamín D
- zinek při dávkách vyšších než 40mg denně
- glutathion
- kyselina citronová a citráty vyráběná z kukuřice
- aminokyselina glycin

Některé běžné potraviny obsahují vysoké množství glutamátu: parmezán, Roquefort sýr, rajčatová šťáva, hroznová šťáva a hrášek. Práškové bílkoviny, aminokyselinové přípravky a kolagen mají vysoký obsah glutamátu. Vývar z kostí (zejména kuřecí) obsahuje velké množství glutamátu.

Co zvyšuje hladinu zklidňující GABA?

B vitamíny (především B6)                                                                                                                                                                                                                                        vitamín K
hořčík
taurin (u některých lidí může mít však obrácený efekt)
serotonin

Ketogenní dieta podporuje produkci GABA a je mimořádně přínosem při léčbě epilepsie a mnoha záchvatovitých stavů spojených s nadbytkem glutamátu. Ketogenní dieta zvyšuje GAD enzym a zvyšuje přeměnu glutamátu na GABA. Zdá se, že nízkosacharidová dieta, ketodieta a Paleo dieta může přispět k obnovení rovnováhy.

Udržení stabilní hladiny cukru v krvi je důležitým prvkem udržování glutamátu a GABA v rovnováze. (Hypoglykemie vyvolaná nadměrným vyplavením inzulinu po příjmu potravin s vysokým glykemickým indexem vede k zvýšení glutamátu).

Dostatečný spánek je důležitý, protože nedostatek spánku způsobuje, že neurony ztrácejí citlivost vůči neurotransmiterům.

Dále je nutno zbavit se chronického stresu.

Užívání GABA není doproručováno. (U mnoha lidí nemá účinek, u některých může mít dokonce stimulační účinek).

Autor: MK

Zdroj: http://www.jacobsladdercenter.com/doc/research/other/How-to-Increase-GAB...

 

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (2)

  • Obrázek uživatele starýkmet
    starýkmet (anonym)

    Článek jsem přečetl. Velice obsažný, velice zajímavý, jedno přečtení nestačí. Díky za poučení. Jenže když se postavím ke kuchyňské lince, když prohlédnu nabídky supermarketů, když si uvědomím zdravotní stav manželky a svůj, když si uvědomím co jiného jsem se dočetl ve spoustě článků podobných, tak ........ . No nic, šetřím na superpočítač. Programovat umím. Jen jsem s tím měl začít mnohem dřív. Ale to zas tyto poznatky ještě nebyly.

    Feb 08, 2019
  • Obrázek uživatele Hana
    Hana (anonym)

    Ano, co jiného se dočteme ve spoustě článků podobných ....... Takže asi všeho s mírou a poslouchat svoje tělo. Jsme však nenapravitelní a konzumujeme stále i to, o čem víme, že nám nesvědčí a je nám po tom špatně.

    Feb 08, 2019

Přidat komentář

Reklama

Reklama