Nejlepší obranou před chřipkou je prevence. Jak na ni?

Chřipkou každoročně onemocní statisíce Čechů a po mírném loňském roce hrozí, že nás epidemie zasáhne tvrdě. Stoprocentní ochranu proti tomuto rozšířenému virovému onemocnění nám nezajistí nic. Vhodným chováním a stravovacími návyky však můžeme riziko propuknutí infekce výrazně omezit.

Ideální podmínky k přenosu má chřipka během zimní oblevy a v místech s vysokou koncentrací lidí. Typickým příkladem jsou školy, kanceláře, supermarkety prostředky hromadné dopravy. Místa, kde trávíme značnou část dne. Většina z nás se nejspíš kvůli chřipkové epidemii nezavře doma. Měli bychom udělat alespoň nezbytné minimum pro snížení rizika nemoci.

Důležité je přísně dodržovat hygienu. Viry chřipky přenášené slinami se udrží na špatně umytém nádobí, na oblečení i přímo na kůži. Základem je proto mýt si ruce. Přenos chřipky máme většinou spojený s kašlem, ale k rozptylu kapének nesoucích chřipkové viry dochází i při mluvení nebo pouhém dýchání. Přenosu chřipky můžeme zabránit i tak, že si od ostatních lidí budeme držet větší tělesnou vzdálenost. Důležité je nevystavovat tělo teplotním šokům. Přechod z přetopeného bytu do chladného počasí dává tělu zabrat.

Není náhodou, že epidemie chřipky udeří plnou silou s první výraznější zimní oblevou. Teplejší vzduch udrží viry déle při životě a tělo oslabené chudým jídelníčkem snadno podlehne. "Ovoce a zelenina jsou výborným zdrojem vitamínů. V zimě je ale obsah těchto látek nižší a naše tělo jich potřebuje hodně. Proto bychom měli v zimě zauvažovat o užití doplňků stravy. Známé je užití vitaminu C, který posílí imunitu. Pro lepší účinnost doporučuji zkombinovat vitamín C také se zinkem a selenem. Oba patří mezi silné antioxidanty. Vhodné je konzumovat i doplňky stravy s živými probiotickými bakteriemi. Ty výrazně aktivují náš imunitní systém," radí Prof. MUDr. Vílím Šimánek DrSc. z Ústavu lékařské chemie a biochemie Univerzity Palackého v Olomouci.

Řadě lidí se zdá, že doplňky stravy jsou zbytečné plýtvání penězi a spoléhají na to, že tělo si přinejhorším s nemocí poradí. Že jde o šetření na nepravém místě, si může každý snadno spočítat. "Posílení organismu doplňky stravy přijde na stokoruny. Peníze investované do zdraví se ale rychlé vrátí. Stačí si uvědomit, že první tři dny nemoci nedostaneme od zaměstnavatele ani korunu. Výplata nemocenských dávek roste pozvolna a nově do nich není započítán víkend. Zvláště u krátkých onemocnění jako chřipka je finanční ztráta velmi citelná," upozorňuje Ing. Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České asociace pro speciální potraviny.

Chřipka působí na každého jinak. Většinou neohrozí zdraví dlouhodobě a nemocný je během dvou týdnů fit. Existují ale lidé, které může tato zdánlivě banální nemoc ohrozit. "Zdravý člověk, který chřipku doléčí, nemoc většinou zvládne bez dalších komplikací. U dětí mívá chřipka bouřlivější průběh, ale léčba je rychlá. Největší riziko představuje chřipka pro seniory a osoby se sníženou imunitou. Ti by měli omezit pohyb v prostorách s velkým počtem lidí, protože jim i chřipka může způsobit závažné zdravotní komplikace," uvádí MUDr. Eva Gottwaldová z interního oddělení nemocnice v Brandýse nad Labem.

Zdroj: Ogilvy Public Relations

Související produkty na 001shop.cz: 

Komentáře (9)

  • Obrázek uživatele Jana
    Jana (anonym)

    Zrádnost zeleninového salátu Myslíte, že když si v zimě dopřáváte hodně zeleniny, nedostatek vitaminů se vás netýká? Omyl, právě v této době zelenina většinou neobsahuje tolik živin a vitaminů, jak se obecně předpokládá. Nejhůř jsou na tom druhy dovážené z dalekých krajů. Na vině je jejich průmyslové zpracování, chemické ošetření a dlouhodobé skladování. Naopak zelenina, která vyroste přirozeně a bez chemie, lépe vytváří i uchovává potřebné vitaminy. Dalším faktorem uchování vitaminů je doba od utržení zeleniny (ovoce) do chvíle konzumace. Například špenát přijde během 3 dnů skladování za syrova o 75 procent vitaminu C. Z čerstvé listové zeleniny zmizí během 1 hodiny po utržení až 48 procent vitaminu C a saláty z obchodu zabalené v igelitu (nebo ovoce v plastových košíčcích) už téměř žádné vitaminy nemají. Během vaření zase přicházíte hlavně o vitamíny B1 a B2, sušením o polovinu obsahu vitaminu C a pětinu betakarotenu. Konzervování je kupodivu šetrné k vitaminům A, D a riboflavinu, ale naopak se ztrácejí vitaminy B1 a C. Bez kvalitních doplňků stravy se neobejdeme. Více jak vitaminy nám chybí minerály a stopové prvky, jejichž nedostatek je příčinou závažných onemocnění. Rovněž ony jsou v potravě nedostatečně zastoupeny.

    Led 27, 2009
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    OSCILLOCOCC

    Led 27, 2009
  • Obrázek uživatele nina
    nina (anonym)

    OSCILLOCOCCINUM.je homeopatický lék,který užívám a můžu říct,že nevím co je to chřipka.Beru v době chřipek jednu tyčinku týdně.

    Led 27, 2009
  • Obrázek uživatele ml
    ml (anonym)

    Kysané zelí....

    Led 27, 2009
  • Obrázek uživatele Lojza
    Lojza (anonym)

    Mě moc pomohl extrakt z hlívy ústřičné. www.beta-glukan.cz

    Feb 24, 2009
  • Obrázek uživatele Lojza
    Lojza (anonym)

    Mě moc pomohl extrakt z hlívy ústřičné. www.beta-glukan.cz

    Feb 24, 2009
  • Obrázek uživatele Marcela
    Marcela (anonym)

    NUTRILITE!!!

    Feb 24, 2009
  • Obrázek uživatele Líza
    Líza (anonym)

    když extrakt z hlívy ústřičné, tak Hiragex - je kvalitní a cenově výhodný. www.glukany.info

    Feb 24, 2009
  • Obrázek uživatele Zuza
    Zuza (anonym)

    Syrová cibule a česnek...

    Feb 24, 2009

Přidat komentář

Reklama

Reklama