Lékové alergie

Nežádoucí účinky léků jsou nejčastějším důvodem k hospitalizaci pacienta, který způsobuje sama medicína. V USA se odhaduje, že každoročně je NÚL postižen asi milion pacientů, z nichž asi 180 tisíc umírá. Alergické reakce představují jen malou část, ovšem některé z nich mohou být smrtelné. Ale při znalosti alergizující aktivity nejdůležitějších léčiv a při pečlivé preskripci vhodných přípravků by bylo možné většině z nich zabránit.

Aspirin a nesteroidní antiflogistika - NSA (Diklofenak, Ibuprofen, Indometacin) mohou vyvolávat exacerbace průduškového astmatu i alergické kožní projevy. Aspirin vyvolává bronchospazmus u asi 15% dospělých pacientů s astmatem, ale u některých skupin je riziko zvláště vysoké (astmatici trpící současně nealergickou rinitidou, nosními polypy, případně pansinusitidou). Při kombinaci astmatu s polypy aspirin vyvolává exacerbaci astmatu asi u 20-40% pacientů.

Vedle exacerbace astmatu mohou aspirin a NSA vyvolat kopřivku nebo angioedém.

Antibiotikem, které nejčastěji vyvolává alergické reakce, je penicilin. Jejich incidence se odhaduje na 1 až 10%. Když pacient udává alergickou reakci na PNC v anamnéze, riziko při opakovaném podání se zvyšuje na 13%. Naproti tomu u pacientů, kteří dobře snášeli předchozí aplikace PNC, není riziko alergické reakce vyšší než 1%. K většině úmrtí na anafylaktický šok bohužel dochází u osob, které nikdy před tím PNC nedostaly.

Alergické reakce na sulfonamidy se staly aktuální zvláště u pacientů s AIDS. Sulfonamidy vyvolávají kožní alergické reakce asi u 3,5% hospitalizovaných pacientů bez AIDS, ale u více než 50% s AIDS.


Podle: T. J. Craig a C. Mende, Postgraduate Medicine 105:173, March 1999 - zkráceno

Zdroj: Medicína 5/99

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (2)

  • Obrázek uživatele Jaromir
    Jaromir (anonym)

    Clanek je perfektni a dokladuje, jak jsme jeste v medicine a ve farmacii zaostali a ne- dusledni, laxni k pacientum. Lekari i farmaceuti by se meli nad temito informacemi durazne zamyslet a poucit, mnozi z nich vyko- navaji svoji praci povrchne a s pacienty neradi komunikuji, casto jsou na jejich dotazy alergicti. Vznikla hlavne u lekaru nova "kasta"? Mam mnoho zkusenosti, ze se chovaji k pacientum nadrazene. Lze s tim vubec neco delat ? Co je vubec v osnovach medicinske vyuky v tomto smeru ?

    Črv 30, 2009
  • Obrázek uživatele Zuzi
    Zuzi (anonym)

    Zrovna dneska jdu na konzultaci do nemocnice. Chci vědět jestli mi moderní medicína může pomoct. Z toho co jsem zjitila v literatuře a na internetu to vidím tak 50 :50, ale to by se musel někdo (nějaký lékař) fakt snažit a mít zájem. Dám vědět jak jsem dopadla.

    Črv 30, 2009

Přidat komentář

Reklama

Reklama