Léčbu sluncem dávkujte opatrně

Rozhodli jste se vyzkoušet na vlastní kůži, jestli je léčba slunečními paprsky skutečně tak účinná? Zde jsou zásady, které je třeba dodržovat.

  • Optimální dobu sluneční lázně nelze obecně stanovit. Záleží nejen na vašem fototypu (světlí lidé se spálí rychleji), ale i na ročním období, vzdálenosti od rovníku, nadmořské výšce či prostředí, ve kterém se nacházíte. Například sníh odráží zpět 85% UV paprsků, takže dávku, která dopadne na vaši pokožku, téměř zdvojnásobí (písek odrazí 17 %, a tráva 2,5%). Zpočátku proto volte raději kratší dobu (třeba jen 1-2 minuty), postupně ji můžete prodloužit. Optimální frekvence je 3 ? 4 týdně.
  • V žádném případě nesmí dojít ke spálení pokožky, zvyšujete tím riziko rakoviny kůže!
  • V zimě, kdy je slunce nízko nad obzorem, dopadá na zemský povrch málo UV paprsků. Optimální doba pro sluneční lázeň je proto kolem poledního. Naopak v létě volte raději časné ranní hodiny.
  • Opalovací krémy propouštějí na pokožku jen část slunečních paprsků a snižují tak jejich léčivé účinky. Ty, které obsahují kyselinu para-amino benzoovou, mohou navíc podle posledních výzkumů ničit DNA buněk. Používejte je proto jen v případech, že musíte na slunci pobývat delší dobu, nikoliv při sluneční lázni.
  • Vhodné nejsou ani brýle, které mění spektrální složení světla vstupujícího do očí. Platí to nejen pro brýle sluneční, ale i dioptrické (včetně kontaktních čoček). Pokud vás slunce příliš oslňuje, použijte klobouk či kšiltovku ? omezíte tím množství dopadajícího světla, aniž byste změnili jeho spektrální složení.
  • Vystavujte slunci co největší část pokožky ? textilie rovněž filtrují určité vlnové délky světla.
  • Pokud sluneční lázeň zkombinujete s tělesným cvičením, pozitivní účinky obojího se znásobí.
  • Pocení nevadí ?naopak urychluje vylučování škodlivin z těla. Pot navíc obsahuje látku, která pohlcuje škodlivé složky slunečního záření.
  • Působením UV paprsků vznikají v pokožce volné radikály, které mohou poškozovat DNA buněk a kolagenní vlákna. Sluneční lázeň je proto vhodné doplnit užíváním antioxidantů, které volné radikály ničí (např. vitaminy C, A a E, selen či hydroxytyrosol z oliv ? nejsilnější přírodní antioxidant).
  •  
    Autor: Peter Sale

    Přidat komentář

    Reklama

    Reklama