KORTIKOIDY - zázračné i nebezpečné

Masti, krémy, emulze a další lékové formy používané v kožním lékařství obsahují často kortikoidy (kortikosteroidy). Jsou to uměle připravené hormony, svým složením podobné glukokortikoidům produkovaným kůrou nadledvin. Mají protizánětlivý, protialergický a protisvědivý účinek a jsou určeny především k léčení akutního ekzému. Dlouhodobé používání preparátů z této skupiny s sebou přináší určitá rizika. Lokální léky s obsahem kortikoidů by měly být proto užívány jen krátkodobě, pokud je to opravdu nezbytné a pouze podle návodu lékaře. Kortikoidy neléčí vlastní onemocnění, jen tlumí jejich průběh!

Při dlouhodobém používání kortikoidů dochází k potlačení vlastní obranné reakce kůže. Proto se na pokožce v průběhu terapie kortikoidy mohou častěji vyskytnout projevy bakteriální, houbové nebo virové infekce.

Při intenzívní dlouhodobé léčbě kortikoidy může vznikat atrofie kůže - tzn. ztenčení kůže, jemné řasení a prosvítání cév. Kůže je potom zranitelnější.

Kortikoidy také způsobují stažení krevních vlásečnic. Pokud se k ošetření pokožky používají přípravky s obsahem hormonů dlouhodobě, ztrácejí stěny vlásečnic svou pružnost, zůstávají trvale rozšířené a snadno praskají.

Negativní dopad může mít používání kortikoidů v oblasti v oblasti obličeje. Při delším podávání dochází postupně k přivyknutí kůže na podávané přípravky. Po jejich vysazení se může na pokožce objevit výsev červených drobných zánětlivých pupínků kolem úst. Jde o tzv. periorální dermatitidu.

Komplikací lokální léčby kortikosteroidy může být také kontaktní alergie na tuto účinnou součást zevní terapie. Alergie na kortikoidy se na pokožce projeví ekzémovými změnami. Musí se na ni tedy myslet vždy, když léčba ekzému i při správném používání nevede ke zklidnění zánětu. Odhalit příčinu kontaktní alergie lze provedením speciálních kožních testů, které se pomocí náplastí aplikují na pokožku.

Při dlouhodobém ošetřování rozsáhlých postižených ploch s akutními projevy (mokvající silně zánětlivé změny) hrozí riziko vstřebávání kortikoidů do krve. Vstřebané kortikoidy působí tlumivě na produkci přirozených hormonů kůry nadledvin. To se projeví jako akutní neschopnost organismu reagovat na zátěž stres. Dlouhodobé používání silných hormonálních prostředků a jejich vstřebávání vedou dále k chronickým změnám. Tyto poruchy se podobají příznakům vyskytujícím se při nadprodukci přirozených hormonů produkovaných v organismu či vedlejším účinkům při systémové léčbě kortikoidy. Dochází k poruše metabolismu kostí, objevení osteoporózy, tukového polštáře na zádech, změnám nálad, vzniku akné, zvýšení krevního tlaku, možnosti vzniku žaludečních vředů, snížení produkce inzulínu, změně tvaru obličeje (měsíčkovitá tvář). Těmito závažnými poruchami jsou ohroženy zejména malé děti, také u těhotných žen je nutné aplikovat tyto prostředky velmi opatrně.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (63)

  • Obrázek uživatele Pavel - Německo
    Pavel - Německo (anonym)

    Kortikoidní mast mám od lékaře běžně i u nás v německu a přiznám se že je to přesně tak, jak je uvedeno v článku! Ke všemu jsem byl na kožním tady u nás vyšetřen dvěma lékaři zvlášť a oba konstatovali že tenká kůže v podpaží ( jakoby rýhy s viditelnými žilkami ) jsou od cvičení, kterému se aktivně věnuji už několik let jako kulturista. Lupenku mám po otci a mám jí právě v podpaží, mezi nohama ( i tam sleduji žilky, tenkou kůži, rýhy - červeno fialové barvy a výskyt kvasinek ) .. Po přečtení tohoto článku logicky dostávám odpověď na své otázky. Pokud máte chuť, navštivte mé stránky o lupence na Facebooku: https://www.facebook.com/pages/Lup%C3%A9nka-Psori%C3%A1sa/407882729308337?fref=ts

    Srp 22, 2013
  • Obrázek uživatele Jana
    Jana (anonym)

    Ahoj,chcem sa opýtať či mi vie niekto poradiť ako sa volá nejaká masť s obsahom kortikoidov,ďakujem

    Říj 27, 2013
  • Obrázek uživatele marie
    marie (anonym)

    Léčí se kortikoidy i...pozor. Upozorňují v letáku,nevylučují vznik rakoviny,z větší části prsu. Pozor na kortikoidy. Velký průšvih,i když od bolesti pomohou. A další věc,pokud jste už měla rakovinu,s velkou pravděpodobností se vám vrátí.Pokud nemusíte,kortikoidy neberte. Nejhorší je PREDNYZON.

    Kvě 03, 2014
  • Obrázek uživatele Katka
    Katka (anonym)

    Děkuji za bazvadný popis,...Neco vam povim. Verte nebo ne, moje kuze si navykla na kortikoidy. Muj ekzem se nezlepsoval, ba naopak rozlezl se mi po celem tele I do obliceje, kozni mi predepsala kortikoid smichany s vazelinou, abych to pouzivala jako promastovadlo. Chvili to pomahalo, ale pak se to vratilo a o dost horsi. Trpela jsem strasne moc. Otekly mi cele nohy, bolely,tak, ze jsem nebyla schopna ani obout boty,byla mi permanentne Zima, at jsem si vzala na sebe kolik vrstev jsem chtela. Doma topeni na plno dve deky, tlusty svetr, ponozky, caj a stejne pored zimnice. To trvalo asi tyden, sla jsem k prakticke lekarce, s oteklyma nohama a podezrenim na stafylokoka, zvetsene uzliny vsude kde se daj najit. Dr udelala krevni testy, vsechno v poradku, I kdyz to tak vubec nevypadalo. No, abych to zkratila, zacla jsem hledat na internet a narazila jsem na stranku ITSAN.com, bohzel je jen v anglictine, v podstate popisuje zavislost na topickych kortikoidech. Okamzite jsem prestala pouzivat kortikoidy, prvni 2 mesice byla sila, vsechno cervene,pak jsem se zase loupala, moje nalada se menila z hodiny na hodinu, zoufalost, ale vedela jsem, ze se z toho abstaku dostanu. Dnes je to 5 ty mesic, co jsem bez steroid a moje kuze vypada skoro normalne. Porad mam hodne ''tlustou kuzi'' a takovou tu sloni kuzi na par castech tela, ale I to nakonec vymizi. Prosim vas, prestante pouzivat kortikoidy a kdo z vas umi anglicky, podivejte se DR Rapport stranku www.itsan.com je tam vse vysvetleno a ty videa stoji za to se podivat!

    Kvě 17, 2014
  • Obrázek uživatele Zdenka
    Zdenka (anonym)

    Prosim o radu...asi pred...Jedná se o Seboroickou dermatitidu.

    Kvě 18, 2014
  • Obrázek uživatele Hanka
    Hanka (anonym)

    Pěkný den, chtěla bych se zeptat, zda zle některý z kortikoidů zařadit do skupiny opiátů. Děkuji

    Srp 12, 2014
  • Obrázek uživatele František Kraus
    František Kraus (anonym)

    mam takovej problém když stáhnu předkožku tak mám co dělat abych ji stáhnul a když se mi to povede tak už nahoru nejde poraďte mi čím to je je mi 41 děkuji za radu

    Pro 01, 2014
  • Obrázek uživatele gin
    gin (anonym)

    mam takovej problém když...Jestli to nastalo teprve teď, tak s tím upaluj k doktorovi. Pokud ti zůstává viset za ráfkem, tak je to nebezpečné.

    Pro 02, 2014
  • Obrázek uživatele Lucie
    Lucie (anonym)

    Dobrý den Mám problemy s bederní páteří už 3roky chodím na injekci do bederky pod CT bohužel obsahuje i kortikoidy naštěsí mi stačí jednou za rok ale i tak za ty 3roky sem nabrala 12kilo hlavně na břiše změnil se mi menstruační cyklus z 6dnů na 3 a občas bojuji z náladou jinak nic zvláštního....Ale zase si říkám než brát neustále léky a chodit např 2kr do měsíce na obstřiky to radši na jednu takovou injekci.

    Říj 20, 2015
  • Obrázek uživatele Zdenka
    Zdenka (anonym)

    Prosim o radu...asi pred...Pane Honzo zřejmě jde o infekci k?že.Pokud m?žete nechte si napsat Fucidin H.Pochopitelně existuj? I antibyotika na infekce k?že.Protože z?nět je infekce.A neuž?vat dlouhodobě.

    Pro 01, 2015
  • Obrázek uživatele Martina
    Martina (anonym)

    Je mi 33. Prednison beru od...Uplne sa vyhýbaj soli v jedlách, ktorá zadržuje bodu v tele a tiež mastným a tučným jedlám.

    Led 02, 2016
  • Obrázek uživatele Mengelejosefdrauschwitz
    Mengelejosefdra... (anonym)

    Mám revmatoidní artritidu...Jestli "JED DO LÁZNÍ?"???_To bych nedoporučoval nikomu,ba ani do jediné lázně či koupele...!_

    Kvě 10, 2016
  • Obrázek uživatele Sefik
    Sefik (anonym)

    Chci se zeptat když mám zúženou předkožku tak mám jít na obřízku a nebo to jde ještě nějak zachránit ??

    Zář 25, 2016

Stránky

Přidat komentář

Reklama

Reklama