Konzultace v lékárně

Výhody konzultační činnosti v lékárnách: - úleva lékařům i lékárníkům, - zabránění preskripci několika léků se stejnými účinky od různých odborníků, - ušetření finančních prostředků zdravotním pojišťovnám a pacientovi, - účinnější léčba bez zbytečných vedlejších účinků.

 

„V minulosti byla hlavním úkolem farmaceuta výroba léků. Od momentu, kdy se výroba léků přesunula mimo lékárnu, začali být farmaceuti považováni za pouhé prodavače,“ uvedla Vilma Vranová, manažerka vzdělávacího programu PACE 2015. „Zavádění doplňkových služeb v lékárnách včetně konzultační činnosti pomůže obnovit status lékárníka jako rovnocenného partnera lékaře, který pacientovi dokáže nabídnout mnohem víc než jen výdej předepsaného léku,“ dodala Vranová. Právě platforma PACE 2015 významnou mírou přispěla k zavedení standardů pro konzultační činnost v českých lékárnách. Standardy konzultační činnosti, které vytvořila pracovní skupina PACE 2015, později přebrala Česká lékárnická komora jako doporučený postup pro lékárníky.

„Konzultační činnost se postupně stává součástí standardní péče o pacienta v celé Evropě. Velmi dobré zkušenosti s ní mají například ve Velké Británii, kde je dokonce proplácena zdravotními pojišťovnami,“ připomněla Alena Petříková, zástupkyně České lékárnické komory ve Svazu lékárníků Evropské unie. Dlouhou historii má i v Kanadě. „Když se v Kanadě zastavím ve své lékárně, hned si zjišťují, jaké další léky užívám, zda nejsem na něco alergická nebo jaká onemocnění jsem překonala v minulosti. Na základě těchto informací mi doporučí vhodnou léčbu, případně další opatření, které mohou pomoci ke zlepšení mého zdravotního stavu,“ podělila se o své zkušenosti Suzanne Drisdelle - Guven, obchodní radová Velvyslanectví Kanady v Praze.

O prospěšnosti konzultační činnosti jsou přesvědčeni i lékaři.: „Možnost poradit se o některých zdravotních problémech s lékárníkem lékařům významně uleví. Navíc pomůže zabránit současnému stavu, kdy má řada pacientů předepsaných několik léků se stejnými účinky od různých odborníků,“ uvedl Svatopluk Býma z České lékařské společnosti JEP. „Konzultace tak mohou snížit riziko kontraindikací a zabránit řadě zbytečných nežádoucích účinků. Zdravotní pojišťovny navíc mohou ušetřit - často i desítky tisíc korun na pacienta za rok“ dodal Býma. Následně vyzval ostatní subjekty k vytvoření pravidelných diskusních skupin pro širší implementaci konzultační činnosti v českých lékárnách.

Konzultační činnost znamená poskytování odborných zdravotních konzultací v lékárnách. O řadě zdravotních problémů se tak pacient může poradit se svým lékárníkem bez toho, aby musel navštívit lékaře. V ČR tuto službu poskytuje několik desítek lékáren. Řada dalších poskytuje konzultace ke konkrétním typům onemocnění - mezi tyto aktivity lze zařadit například konzultační dny k ischemické chorobě dolních končetin spojené s měřením průchodnosti tepen, které se jenom v posledních dvou letech konaly ve více než 90 lékárnách po celé republice. 

PACE program (Pharmacy & Apotex Continuing Education) vytvořila největší kanadská farmaceutická společnost Apotex již  v roce 1991 jako program kontinuálního vzdělávání farmaceutů. Záhy se stal neodmyslitelnou součástí edukačních projektů kanadských lékárníků. Jeho hlavní výhodou je široký záběr aktivit, které pomáhají systematicky rozvíjet profesionalitu lékárnického stavu a kvalitu péče o pacienta.

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (8)

  • Obrázek uživatele Jirka
    Jirka (anonym)

    Hmm, v naší lékárně v Turnově v Nádražní ul.lékárnice při vydávání léků huláká na celou lékárnu na co kterej lék mám, aby všichni přítomní slyšeli, cože to mám za diagnózy. Pchchch..a ještě k tomu něco konzultovat...šmarjá.

    Črv 01, 2011
  • Obrázek uživatele !?
    !? (anonym)

    no jo, jen se v lékárnách vykecávejte, lidi za váma maj čas...

    Črv 01, 2011
  • Obrázek uživatele jirka2
    jirka2 (anonym)

    no jo, jen se v lékárnách...Aby ti něco neuteklo!

    Črv 01, 2011
  • Obrázek uživatele jirka2
    jirka2 (anonym)

    Ano,dvakrát jsem si nechal poradit v lékárně a bylo to jen o vytáhnutí peněz.A pak stejně musel k doktorovi.V Londýně to není v tomto směru lepší.Mám vlastní zkušenosti.Takže ať žijí Modří ptáci!

    Črv 01, 2011
  • Obrázek uživatele alena
    alena (anonym)

    Nemám důvěru v rady v lékarně,někdy toho vědí méně než já.Svěřit jim výdej léků bez vypsaného názvu od lékaře, bude hazard se zdravím občanů.

    Črv 04, 2011
  • Obrázek uživatele Rudolf
    Rudolf (anonym)

    Problém je, že v lékárně hovoříte pouze se středoškolsky vzdělaným farmaceutem. V menších lékárnách je zpravidla jediný vysokoškolsky vzdělaný farmaceut, který je buď majitel nebo provozovatel. Což není to samé. Majitelem lékárny totiž může být kdokoliv, ale provozovatel musí být vždy jen PhMr. to jsou ti starší anebo PharmDr., to jsou ti mladší. Já chodím stále do jedné lékárny, trochu větší a už vím, kdo je kdo. Vysokoškolské vzdělání tam mají 3. Majitel, starší magistr a ještě lékařka na penzi. Od těch dostanu vždy naprosto precizní rady, v lécích se vyznají. Od středoškolského personálu se toho většinou moc nedozvím. Moje mladá obvoďačka předepisuje zásadně to, co jí vnutí dealeři, protože z toho má provize. Lékarníkům je to jedno, co si kdo vyzvedne, protože peníze dostanou tak jako tak. Proto jejich rady jsou objektivnější.

    Črv 17, 2011
  • Obrázek uživatele sona
    sona (anonym)

    Než si jdu něco vyzvednout...to je zajímavé, protože lékárníci na to studují 5 let na dost náročné vysoké škole, takže dost silně pochybuju, že by se v tom někdo vyznal lépe než oni...

    Zář 13, 2011

Přidat komentář

Reklama

Reklama