Jak zůstat zdraví v období pandemie Covid 19 – doporučení WHO

WHO nabízí plno racionálních rad, jak posilnit své fyzické zdraví, minimalizovat riziko nákazy COVID19, předejít těžkému průběhu onemocnění, minimalizovat stres a uchránit si i své mentální zdraví. Ohledně roušek doporučuje jednoduché pravidlo, nasaďte si je, pokud není možné dodržet rozestup 1 m. Rozestupy společně s dodržováním hygieny jsou považovány za nejdůležitější, poněvadž rouška sama o sobě neposkytuje dostatečnou ochranu před virem.

Podpořte svůj imunitní systém:

Jezte zdravou stravu obsahující dostatek zeleniny a ovoce

Vyhněte se alkoholu

Přestaňte kouřit

Kouření poškozuje plíce i jiné části těla a zvyšuje riziko vážného průběhu onemocnění COVID 19

Buďte fyzicky aktivní

I pokud budete muset být uzavřeni doma v karanténě, věnujte se minimálně půl hodiny denně cvičení. Děti by měly strávit fyzickou aktivitou aspoň hodinu denně. Je důležité zůstat aktivní každý den, co nejvíc můžete. Zúčastněte se online pohybových kurzů, hrajte aktivní videohry, tancujte, skákejte přes švihadlo, posilujte či provádějte balanční cvičení.

Chraňte své mentální zdraví

Situace je stresující pro všechny, včetně i mladých lidí.

Zůstávejte v kontaktu se svými přáteli, kolegy i rodinou přes chat či videohovor.

Omezte čas strávený na sociálních médiích a sledováním zpráv.

Vyhněte se pověstem a dezinformacím. Získávejte informace z důvěryhodných zdrojů.

Cvičte a meditujte.

Potřebujete-li pomoc, požádejte o ni důvěryhodné osoby či profesionály.

Buďte laskaví ke svým blízkým:

- zůstaňte v kontaktu s těmi, co jsou postiženi

- podporujte je v tom, aby dělali to, co jim přináší radost

- sdílejte s nimi informace WHO, které pomohou zvládat úzkost

- poskytujte klidné a korektní informace vašim dětem

Snižte riziko nákazy:

  • často si myjte ruce
  • kašlete či kýchejte do ohybu lokte nikoliv do ruky
  • papírové kapesníčky ihned vyhazujte do uzavíratelných košů
  • nedotýkejte se očí, nosu a úst
  • vyhněte se blízkému kontaktu s někým, kdo vykazuje příznaky nemoci
  • myjte a dezinfikujte často užívané předměty a povrchy
  • udržujte vzdálenost od ostatních aspoň 1 metr
  • noste roušku, pokud sociální distanc minimálně 1m nemůže být dodržen
  • vyhýbejte se davům a omezte čas strávený v uzavřených prostorech
  • necítíte-li se zdraví, zůstaňte doma, pokud nepotřebujete urgentní zdravotní péči
  • pokud máte horečku, kašel a dýchací potíže, informujte lékaře
  • větrejte, vyhněte se recirkulaci vzduchu

Pokud pořádáte veřejnou malou akci či setkání zajistěte pro své hosty dostatek papírových kapesníčků, desinfekcí rukou, roušek, značek pro udržování vzdálenosti, uzavřených odpadkových košů, místa na sezení uspořádejte aspoň 1 m od sebe, příchody a odchody rozložte v čase, aby se zamezilo shlukování.

 

Jelikož nejvíce ohroženými skupinami jsou především lidé s nadváhou, cukrovkou a vysokým krevním tlakem WHO připravila též rady, jak těmto onemocněním předcházet:

 

Tipy, jak udržet hladinu krevního cukru:

Redukujte množství cukru přidaného do kávy, čaje a cereálií

Pijte nápoje bez cukru

Pijte raději čerstvé přírodní šťávy než šťávy kupované, konzervované a koncentráty.

Čtěte etikety a složení výrobků, které kupujete

Buďte si vědomi, že slané, pikantní a instantní výrobky mohou obsahovat hodně cukru

Buďte si vědomi, kolik cukru je ve vašich svačinkách

Nahraďte produkty s vysokým obsahem cukru produkty s nízkým obsahem

Žádejte, aby nebyl přidáván cukr do vašich smoothie, kávy, čaje či přírodních šťáv.

Vařte si, co nejvíce můžete a vyhněte se instantním polotovarům.

Dávejte přednost celému ovoci před ovocnými šťávami

 

Tipy pro prevenci vysokého krevního tlaku:

Redukujte množství soli pod 5g denně.

Jezte pravidelně zeleninu a ovoce.

Vyhněte se konzumaci nasycených tuků a trans tuků.

Přestaňte kouřit.

Omezte alkohol.

Buďte fyzicky aktivní každý den.

Zdroj: WHO

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (17)

  • Obrázek uživatele Dana
    Dana (anonym)

    Může být priznaky covid19 14 dní pokaslavani jako nuceni ke kasli a ryma??

    Zář 22, 2020
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    Tímto článkem WHO objevila nový světadíl. Konkrétně Ameriku.

    Zář 22, 2020
  • Obrázek uživatele děda75
    děda75

    Rady samotné jsou celkem dobré (např. dezinformacím se vyhýbám, už léta nemám televizi) , některé všeobecně dostatečně známé, některé až příliš obecné. Ty snad nejúčinnější pro zajištění a podporu antivirové imunity mi tu ale úplně chybí. Doplnit si do stravy dostatek zinku, selenu, hořčíku, vitamínů D a C, Lysinu, a případně dalších, které jsou v populaci nedostatkové. A hlavně poradit, konkretně, jaké dávky jsou rozumné. V tom je těžiště úspěchu. ----- Ale osobně se tomu nedivím. Když uvážím, že údajně je dnes hlavním sponzorem WHO sám Bill Gates. A vůbec, je to podivný pocit, číst si "dobré rady" od někoho ke komu důvěru už vůbec nemám.

    Zář 22, 2020
  • Obrázek uživatele Tomas
    Tomas (anonym)

    Ano, neni to nic prevratneho, ale oproti situaci u nas, kde jsme udelali z rousky univerzalni spasu, klade duraz na socialni distanc a vsima si i jinych faktoru, ktere jsou v boji proti jakymkoliv infekcim dulezite. Vitaminy hraji urcite tez roli, ale pokud by lidi byli hodne na cerstvem vzduchu, slunci, jedli zdravou stravu, byli fyzicky aktivni, nemeli stresy, nekourili a nepili alkohol, tak verim, ze by doplnovani vitaminu nebylo treba.

    Zář 23, 2020
  • Obrázek uživatele děda75
    děda75

    Z 90% s Vámi souhlasím, jenom mi jaksi nestačí rada "jíst zdravou stravu". Kde ji vzít? Když za minulých několik desetiletí kyselé deště z neodsířených uhelných elektráren po celé Evropě v ornici rozpustily a do větší hloubky odplavily mnoho minerálů, včetně onoho zinku, selenu, hořčíku. Obsahy mnoha nutrientů v potravě jsou dnes na zlomku hodnot které byly před 70 lety. A když další, ještě mohutnější, "paseku" v kvalitě ornice napáchal přechod na umělá hnojiva (a přes 50 let se nevědělo, že hlavním hnojivem má být i hořčík). A úplně největší kruté poškození potravy stále páchá její průmyslové zpracování, konzervace, skladování. Stále víc se nejlepší odborníci shodují v názoru, že příčinou nedobrého zdravotního stavu, včetně většiny nemocí, je z 80% právě ne dost kvalitní výživa. (Také roste počet dědičných poruch a nemocí u kterých se zjišťuje, že příčinou nejsou geny, ale děděná zvýšená potřeba některých nutrientů, která stále více není pokryta. ) Bez některých výživových doplňků se lidé s jejich zvýšenou potřebou dnes už neobejdou. Tož tak, zdravím.

    Zář 24, 2020
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    Přes 50 let se nevědělo, že hlavním hnojivem má být i hořčík - kdo to nevěděl? O tom, že Mg je stavebním prvkem chlorofylu jsem se učil před 50 lety na základní škole.

    Zář 24, 2020
  • Obrázek uživatele Celá
    Celá (anonym)

    ta otázka jak zůstat zdraví v době pandemie covid-19 je ale trochu mimózní. Ta pandemie je obrovská tragédie, která zabije nebo trvale zmrzačí spoustu lidí. A to je prostě fakt života. Může nás to mrzet, můžeme z toho být i velmi nešťastní, ale je to reálné, objektivní a platné.

    Zář 25, 2020
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    Bylo by zajímavé, kdyby vláda zveřejnila zároveň s koronavirem počty případů standardní chřipky. Asi bychom se divili. Data o koronaviru jsou prezentována účelově - okamžitá hodnota, její 1. derivace (přírůstky), popřípadě integrály (nemocní od-do), podle toho, co vypadá hrozivěji. Domnívám se, že po volbách statistiky zázračně poklesnou, protože strašení občanů již nebude aktuální.

    Zář 25, 2020
  • Obrázek uživatele Problém
    Problém (anonym)

    je v tom, že smrtnost covid-19 je v řádu tisíců procent smrtnosti standardní chřipky. Ze sta nakažených virem sars-cov-2 opravdu v průměru řádově jeden člověk umírá, a další trpí dlouhodobými, nebo dokonce celoživotními následky (selháními různých orgánů, ztrátou chuti apod.). Kdyby neexistoval veřejný zdravotní systém, kdyby ve společnosti nepanovala socialistická solidarita, a stát se na řešení covid-19 prostě vykašlal, zemřelo by by v Česku během pár měsíců řádově pár desítek tisíc lidí navíc, dalších pár desítek tisíc lidí by bylo zmrzačeno, a jelo by se dál. Že však veřejný zdravotní systém a socialismus existují, zranitelní lidé mohou důsledky své zranitelnosti přenášet na své spoluobčany, zavádějí se různá restriktivní opatření, dusí se ekonomika, a pacienti s těžším průměrem covid-19 se na obrovské náklady zdravotních pojišťoven hospitalizují, a to i na úkor jiných nemocných. Z mizérie, která by mohla být jinak neštěstím pouze nízkých jednotlivých procent populace, se tak stává mizérie celospolečenská.

    Zář 25, 2020
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    petr-ctvrtnicek-je-s-covidem-ve-vaznem-stavu-v-nemocnici

    Zář 25, 2020
  • Obrázek uživatele To
    To (anonym)

    ano, ale pak jsou tu i statistiky celkové úmrtnosti za určité měsíce či kvartály. A pokud nějaký vir opravdu mocně přispívá k úmrtí řady lidí, a zároveň dělá hodně nemocných, kteří přetěžují jipky a brání tak řádné nemocniční péči o jiné, ne-covidové těžce nemocné, projeví se to vysokou nadúmrtností v tom kterém měsíci či kvartálu. Za únor až duben 2020 zemře například dvakrát více lidí než je dlouhodobý průměr za dané konkrétní měsíce v dané zemi. K takovéto nadúmrtnosti spojené s covidem už v řadě zemí v prvním pololetí letošního roku došlo, a nyní k tomu má vážně nakročeno i Česko.

    Zář 25, 2020
  • Obrázek uživatele Jinak
    Jinak (anonym)

    obecně se infekce sars-cov-2 (nebo jakýmkoli jiným virem, bakterií, prvokem, houbou apod.) prokazuje jako faktor úmrtí daleko lépe na úrovni statistických souborů než na úrovni jednotlivců. Vybereme-li náhodně z nějaké populace stohlavý vzorek, můžeme počítat s tím, že za normálních okolností nastane první úmrtí v tomto vzorku až celé dlouhé měsíce, nebo dokonce kvartály, po našem výběru daného vzorku. Nakazíme-li však daný vzorek viriony sars-cov-2, a zemře-li nám pak první jedinec hned po nemnoha dnech či týdnech od nakažení, můžeme se celkem slušně spoléhat na to, že covid byl v daném případě opravdu faktorem úmrtí.

    Zář 26, 2020
  • Obrázek uživatele Martina
    Martina (anonym)

    Toto říká expert WHO o způsobu nošení roušek v Čechách - Je potřeba také dodat, že ne všechno, co si dáte na obličej, je rouška. Ze všech dostupných řešení jsou respirátory a chirurgické roušky nejblíže efektivnímu nástroji pro prevenci infekce, všechno ostatní, jako třeba látkové roušky, musí mít určitou kvalitu, aby to zaručovalo alespoň částečnou ochranu. Efekt mnoha roušek, které nejen v Česku lidé nosí, je velmi omezený. Druhou věcí je také způsob jejich nošení. Musíte si je správně nasadit, správně je sundat, neměli byste na ni vůbec sahat… …což je věc, kterou tedy vidíme od řady politiků v televizi. Správné používání roušek je velmi náročný proces. Neměli byste je někde nechávat ležet nebo používat několik dnů. Pokud máte látkovou roušku, měli byste ji dezinfikovat, správně prát a sušit a také uchovávat. Bohužel diskuse je zjednodušena na otázku: Roušky ano, nebo ne. Přitom správná otázka má být: Roušky jak a kdy. A na tyto dvě otázky máme celkem jasně danou a důkazy podloženou odpověď. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/velmi-casto-je-nic-pres-oblicej-daleko-lepsi-rika-o-rouskach-expert-who-117425

    Říj 19, 2020

Přidat komentář

Reklama

Reklama