Jak zůstat fit po padesátce

Kdo chce zůstat fit i po padesátce, měl by podle odborníků z projektu Všeobecné zdravotní pojišťovny Žij zdravě upravit svůj cvičební režim i skladbu stravy.

Co si totiž může ve stravování a pohybu dovolit ve dvaceti, bývá časem problém. V těle ubývá svalová hmota a narůstá podíl tuku. Objevuje se cukrovka, vysoký tlak, řídnou kosti a hrozí zlomeniny. S přibývajícím věkem mnoho lidí bere léky, což zhoršuje trávení. Víc jich také má nadváhu či je obézních.

    K hubnutí ve vyšším věku řekl ČTK rekondiční trenér Jan Větrovský, že nikdy není pozdě zhubnout, a snížit tak riziko zdravotních problémů. “S poklesem hmotnosti velmi pravděpodobně také klesne tlak a zlepší se existující cukrovka,“ uvedl.
    Jako ideální sport pro lidi nad padesát let, kterých jsou v ČR podle statistiků téměř čtyři miliony, doporučil chůzi. Vyvarovat by se měli skoků a švihového cvičení a cviků se zadržováním dechu. Trénovat by měli rovnováhu, koordinaci a stabilitu. S věkem tyto schopnosti klesají, takže je vyšší riziko úrazu.

    Nutriční terapeutka Karolína Hlavatá varovala před radikálními změnami stravovacích zvyklostí. Změna má být postupná. “Stejně tak není nutné snažit se dosáhnout ideální hmotnosti, ale udržovat se v kondici,“ řekla. U seniorů je podle ní lepší mírná nadváha. Jednak je to určitá ochrana kostí, a také když onemocní, snáze se s nemocí vypořádají.

    “Velmi důležité je přizpůsobit celkový energetický příjem sníženému energetickému výdeji. Senioři by neměli za den přijmout víc než 8000 kilojoulů, když chtějí zhubnout, méně a musejí přidat pohyb,“ shrnula.

    Pro vyšší věk je podle odbornice typické, že se tvoří méně slin a trávicích enzymů, zhoršuje se schopnost žvýkání a omezují chuťové vjemy. Zhoršuje se schopnost vstřebat živiny. U lidí nad 80 let jsou prý běžné známky podvýživy, a to i když jsou obézní, protože většina má špatné složení jídelníčku a nedostává potřebné živiny.

    Skladba stravy by měla být pestrá, jíst by měl člověk pravidelně, omezit příjem tuků a jednoduchých sacharidů a zvýšit příjem zeleniny, mléčných výrobků, libového masa a ryb. Důležitý je pitný režim, starší lidé mají snížený pocit žízně. Obávají se pít, aby stále nemuseli na WC. Měli by pít celý den v menších dávkách, tělo tekutiny lépe využije. Vhodné jsou voda, ovocný čaj či ovocný džus ředěný vodou. Minerálky jen jako doplněk.
    Naďa Myslivcová  - ČTK

Související články: 

Komentáře (7)

  • Obrázek uživatele Jana
    Jana (anonym)

    Hlavně holky po 50ce hodně sexu...pak omládmene...sex chci pořád a starý už nemůže....asi si pořídím mladého pořádného samce s velkým pérem!!!

    Črv 11, 2017
  • Obrázek uživatele Tom
    Tom (anonym)

    Hlavně holky po 50ce hodně...Takjo to je dobrej napad ty uz jsi nadrzena!Tak si hlidej sled pismenek! Tak co?

    Črv 11, 2017
  • Obrázek uživatele Lída
    Lída (anonym)

    Hlavně holky po 50ce hodně...Zase to tady někdo zjednodušuje jen na sex, jistě, je to součást,ale přece být fit po 50. znamená hlavně zdraví, dobrá fyzická i psychická kondice, o tom by tady ta diskuze měla hlavně být. Co pro to dělat, aby to tak bylo.

    Črv 11, 2017
  • Obrázek uživatele Martina
    Martina (anonym)

    Zase to tady někdo...Já si pro to porřídila velkou zahradu - říkám, že je to moje posilovna, sauna a psychoterapie dohromady :)

    Črv 11, 2017
  • Obrázek uživatele pan Kletečka
    pan Kletečka (anonym)

    Chodím rád na vycházky do blízkého lesíka, nebo se projdu v parku. Každý den nachodím aspoň 5 kilometrů, ani nemusím nosit hůlku a už mi je něco přes 60. Hlavně se udržovat, taky se učím cizí řeči, aby nedošlo ke stařecké zblbělosti. Zatím mi to myslí výborně, občas sice něco taky zapomenu, ale paměť mám dobrou.

    Črv 12, 2017
  • Obrázek uživatele V+W
    V+W (anonym)

    "Každý k moři dopluje, někdo dříve a někdo později..."

    Črv 12, 2017
  • Obrázek uživatele najít si tak o 20let
    najít si tak o 20let (anonym)

    mladší hračku na blbnutí...

    Čer 12, 2018

Přidat komentář

Reklama

Reklama