Jak se vyspat do růžova

Vyspat se do růžova - to je pocit k nezaplacení. Spánek je pro lidský organismus stejně důležitý a nezbytný jako voda nebo potrava. Během spánku se naše tělo regeneruje, a proto bychom měli dbát na jeho dostatečnou kvalitu i délku a neokrádat organismus o cenné hodiny odpočinku.

Mnoho z nás (až 15 % populace!) trápí nespavost, která může být způsobena stresem, ale i psychickými problémy či neurologickým onemocněním. Stejně tak i následky nespavosti zahrnují vyčerpanost, podráždění, neschopnost se soustředit, ale i úzkostné poruchy, deprese a závislosti na některých látkách. Nepodceňujme tedy problémy se spánkem - dříve nebo později se projeví na našem zdravotním stavu a psychické pohodě. Ale jak to udělat, abychom se konečně vyspali do onoho „růžova“?

Očista tělesná i duševní

Pokud se vám špatně usíná, často a brzo se probouzíte a spánek je pro vás neosvěžující či nekvalitní, zkuste se řídit jednoduchými pravidly. „Základem je upravení spánkové hygieny, úprava režimu během dne i usínání,“ říká zástupkyně obchodu Sladké sny Park Hostivař. Uložit ke spánku bychom se měli okolo deváté až desáté hodiny večerní, kdy bývá spánek nejzdravější. Před ním můžeme zařadit koupel, která nám poskytne nejen příjemnou očistu před spánkem, ale přidáním koupelového oleje či bylin dosáhneme kýženého uvolnění.

Bylinky nezklamou

Tradiční a spolehlivou je v těchto případech například levandule, nebo mateřídouška - můžeme je mimo jiné použít i ve formě pytlíčků i na polštář. Osvědčené je také pití bylinkových čajů, třeba meduňky či třezalky. Místnost, ve které spíme, by měla být vyvětraná, čistá a chladnější než ostatní místnosti, zhruba okolo 18 stupňů. Spánek negativně ovlivňuje i suchý vzduch, takže v létě můžeme zkusit rozvěsit v ložnici mokrá prostěradla, případně investovat do zvlhčovače vzduchu.

V čem spát?

Důležitým krokem ke zdravému spaní je výběr matrace. Zdravotní matrace se postarají o správnou polohu těla, prodyšnost a ideální termoregulaci.  Neméně zásadní je i výběr ložního a osobního prádla, v kterém spíme. Materiál by měl být prodyšný a pohodlný, ideální je bavlna či hedvábí. „U nás, ve Sladkých snech naleznete například značku Mariposa a její současný hit - ložní prádlo v kombinaci mačkaného hedvábí s bambusovým vláknem neboli „bavlnou 21. století“. Vyniká výjimečnou měkkostí a jemností na dotek. Jeho antibakteriální a antimykotické vlastnosti jej předurčují pro použití v nemocnicích, ale ocení jej také lidé s citlivou pokožkou či různými kožními alergiemi,“ jmenuje jeho výhody paní Lolová. Bambusová vlákna mají navíc výborné termoregulační vlastnosti, jsou zcela prodyšná a skvěle odvádějí vlhkost. „Podle našich zkušeností má bambusové vlákno dokonce větší trvanlivost než například bavlna,“ uzavírá. Překvapením nebude, že nejlépe se spí v čerstvě vypraném povlečení, ložnímu prádlu (a vašemu spánku) prospěje i jeho časté slunění a větrání.  Svou roli může hrát dokonce i barva povlečení či celkové ladění místnosti. „Obecně můžeme říci, že například červená barva je ke spánku nevhodná. Je to barva vášně a aktivity, takže červené povlečení si nechme spíše na chvíle romantiky s partnerem. Naopak uklidňující je barva tlumená modrá a zelená, ale třeba i tmavější fialová. Vyhýbejme se divokým vzorům a křiklavým barvám, ty si opět nechme k jiným příležitostem“ radí Elena Lolová ze studia Sladké sny.

Osobní rituál

Teď, když je vše hotovo, můžeme spočinout v připraveném loži. „Mějte u postele také sklenici s vodou, některým lidem pomáhá vypít si na noc teplé mléko s medem či kakao“ jmenuje některé „babské rady“.  Další podpůrnou činností je náš osobní rituál před spaním. Místo toho, abyste se s hrůzou nořili do peřin s tím, že zase neusnete, zkuste si při rozsvícené lampičce přečíst pár stránek z oblíbené knížky či časopisu.

Problémy se spánkem nám mohou způsobit mnoho problémů a výrazně ovlivnit kvalitu života. Velkou částí si však můžeme pomoci sami, stačí odbourat špatné návyky a osvojit si správnou spánkovou hygienu. Může to zabrat několik dní i týdnů, avšak zdravý spánek a sladké sny za to určitě stojí.

Autor: Elena Lolová

Více najdete na www.parkhostivar.cz

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (18)

  • Obrázek uživatele jan-blazej
    jan-blazej (anonym)

    Mám jiný recept - zaprvé si nenechávejte rozhazovat psychiku a duchovní stav krvelačnou televizí, naopak se velice osvědčuje hlubší meditace před spaním. Spánek je pak klidný, hluboký a beze snů. Kupodivu jsme pak čilí za 6-7 hodin spánku a den zvládáme s klidem a přehledem.

    Dub 13, 2011
  • Obrázek uživatele pro jan-blazej
    pro jan-blazej (anonym)

    Když se pustím do meditací, tak mám chuť hodit si mašli z toho bordelu, který je kolem nás a který nejsme schopni změnit. Tak radši moc nepřemýšlím. Maul halten und weiter dienen!

    Dub 13, 2011
  • Obrázek uživatele M
    M (anonym)

    Na spaní je nejlepší čaj z dobromysli.

    Dub 13, 2011
  • Obrázek uživatele Mary
    Mary (anonym)

    Od té doby, co nesleduju zprávy, spím jako miminko.

    Dub 13, 2011
  • Obrázek uživatele Klea
    Klea (anonym)

    Mám jiný recept - zaprvé...Já potřebuju být čilá celý den po čtyřech hodinách spánku.

    Dub 14, 2011
  • Obrázek uživatele linda.now
    linda.now

    Ahoj doporucuju prikryvky z ovci vlny. Mame je na chalupe i doma v byte a jsou super. Já nakoupila tady: www.novy-textil.cz/prikryvky-merino

    Čer 14, 2011
  • Obrázek uživatele Růženka
    Růženka (anonym)

    Další triky, jak se dobře kvalitně vyspat najdete zde: http://prakticky-zivot.cz/zivotosprava/triky-pro-klidny-a-kvalitni-spanek

    Kvě 21, 2013
  • Obrázek uživatele hmmmmm
    hmmmmm (anonym)

    Další triky, jak se dobře...jak tě něco bolí, vem si ibuprofen. Faaakt dobrá rada. Ono je někdy lepší se opravdu z bolestí vyspat- z těch menších. První rada je k nezaplacení pro lidi, kteří dělají na směny, nejlíp nepřetržitý provoz. To se to chodí spát ve stejnou dobu.

    Kvě 21, 2013
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    Jó není spaní jako spaní ale spaní s paní to je spaní!

    Kvě 21, 2013
  • Obrázek uživatele hyzeng
    hyzeng

    Já mám na to zaručený návod. Kupte si tuhle matraci a budete spát jako mimino :) http://www.mpzdravyspanek.cz/matrace/matrace-elita

    Pro 11, 2014
  • Obrázek uživatele hyzeng
    hyzeng

    Mám jiný recept - zaprvé...V létě si před spaním pustit klimatizaci. Místnost je krásně vzdušná. Rozhodně doporučuji montáž klimatizace u Remka http://www.remko.cz/montaz/montaz-klimatizaci

    Kvě 12, 2015
  • Obrázek uživatele makat
    makat (anonym)

    Celém den, pak si dát pár piv, spíte jak mimino.

    Kvě 12, 2015
  • Obrázek uživatele Po
    Po (anonym)

    alkoholu je to ještě horší.

    Kvě 12, 2015
  • Obrázek uživatele Alena
    Alena (anonym)

    Mně na nesavost pomohlo to, že jsem si každý večer vypila hrnek meduňkového čaje, když to spojíte třeba ještě s koupelí, spíte jak mimino :) Více si o ní můžete přečíst třeba tady - https://www.eushops.cz/Medunka-nat-c5_41_2.htm :)

    Črv 30, 2017
  • Obrázek uživatele Hanka
    Hanka (anonym)

    Spánek dokáže celkem pokazit i špatná matrace, co jsme si na https://www.mpzdravyspanek.cz/ koupili novou, spím jak mimino. :)

    Srp 06, 2017
  • Obrázek uživatele |Amen
    |Amen (anonym)

    Tak spi sladce.

    Srp 06, 2017
  • Obrázek uživatele Steve
    Steve

    Záleží na všem ... matraci, posteli, telotě a vlhkosti v pokoji, absolutní klid v místnosti, žádné světlo, nic rušivého v okolí.

    Srp 07, 2017

Přidat komentář

Reklama

Reklama