Jak se staráme o svá srdce? Jak pomoct a neškodit?

Nejvíce umíráme na nemoci srdce a cév. Jedním z viníků je přitom i naše strava.

Ve většině zemí Evropy patří onemocnění srdce a cév k nejčastějším příčinám úmrtí. V ČR jsou již řadu let tou úplně nejčastější, ročně si na svůj vrub přičítají téměř 54 000 životů. Kromě neovlivnitelných faktorů, jako jsou dědičnost a věk, se na jejich vzniku podílí řada faktorů, které ovlivnit můžeme - kouření, poruchy metabolizmu lipidů, hypertenze, diabetes mellitus, obezita, stres, nedostatek pohybu a nevhodný jídelníček.

Chceme-li výrazně zvýšit naši šanci, že se nám nemoci cév a srdce vyhnout, je třeba nejen zařadit dostatečné množství pohybové aktivity a omezit míru stresu, ale také věnovat pozornost našemu jídelníčku a zaostřit přitom na tuky.

Ty by měly tvořit cca 30 % z denní dávky energie. Důležité je nejen množství, ale i jejich složení, podle kterého určíme, jak bude daný tuk působit na naše zdraví. Ne všechny tuky jsou totiž pro náš organismus vhodné. Ty špatné obsahují mj. velké množství nasycených mastných kyselin, které zvyšují hladinu LDL cholesterolu v krvi, zvyšují riziko vzniku řady onemocnění a zvyšují aktivitu zánětlivé reakce, čímž urychlují stárnutí cévní stěny a proces aterosklerózy. Právě neinfekční zánět cévních stěn je dnes vnímán jako základní mechanismus vzniku a rozvoje aterosklerózy se všemi důsledky (např. infarkt myokardu). Nasycené tuky obsahují zejména živočišné tuky, uzeniny, tučné maso, tučné mléčné výrobky a některé druhy jemného a trvanlivého pečiva. Nedávný průzkum FZV navíc prokázal, že jíme více nasycených tuků, než bychom měli. Tato zjištění, stejně jako fakt, že jejich konzumace stoupá s věkem a BMI, odpovídají i závěrům mezinárodních studií.

Naopak dobré tuky obsahují nenasycené mastné kyseliny (omega 3 a omega 6), které působí příznivě v prevenci aterosklerózy a pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi (zejména když nahradí tuky nasycené). Některé z nich jsou navíc esenciální, tedy pro náš organismus nezbytné. Jejich zdrojem jsou především kvalitní rostlinné oleje, margaríny a ryby (zejména tučnější mořské).

Více informací najdete na www. flora.cz a www.fzv.cz.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (3)

  • Obrázek uživatele Vichřice
    Vichřice (anonym)

    Zajímavé, však zdrojem je flora.cz. Už dávno není tajemstvím, že pro zdraví jsou vhodné přirozené tuky, ne umělé emulgované ztužené... Překvapuje mě, že na serveru o zdraví je takovýto článek, propagující margarín. Nejsou lepší tuky z ořechů, na chleba normální máslo, ale v malé vrstvě? Na vaření oleje za studena lisované? (sezamový atd.) Co kokosový olej?

    Zář 20, 2011
  • Obrázek uživatele Vichřice
    Vichřice (anonym)

    oprava k předchozímu příspěvku - omluva: je tam zmínka o kvalitních rostlinných olejích.

    Zář 20, 2011
  • Obrázek uživatele Pavel
    Pavel (anonym)

    Šílený příspěvek.Prosím vás prostudujte si předního kardiochirurga Dwighta Lundella(5 tisíc operací srdce),třeba na stahuj,ulož to pod lékaři. Pokud se vám z hororových článků,příběhů neotevře kudla v kapse(léčení rakoviny heparinem a jiné hrůzy),jděte si pro čipy.Jak pozoruji 10 miliónů mých spoluobčanů Zombii(nic se nedá dělat,za všechno můžou komunisti,po 20.letech,policajti zabili občana,ale vždyť je to jen Vietnamec a toto individium šlo na demonstraci za lidská práva,16 roků na nás sypali chemtrails,teď to přiznali,že by zhlupující látky,asi už stačilo,teď pouze radioaktivní jod).Je nejvhodnější doba Pane Nečas dát lidem ty čipy,později už nebudou možná tak zhlouplí.Ale k věci.Margarin FLORA obsahuje 7x více škodlivého Omega6,který způsobuje záněty endotelů a následně ukládání cholesterolu.Měl jsem po něm 170/115.Za dva roky mi jej Mengels snížily na 170/100.Já argininem na 120/80.Naši mudři v bitvě o přeměnu ČR v panenskou Tajgu s jejími zurčícími stříbropěnnými bystřinami.Na závěr.Co říká Dr.Lundell?Jídlo našich babiček(moje se dožila 90.,máma je v 80.těžký invalida,poslouchala mudry,kardiomyopatie z léků na revma,VPMD(stačil by česnek na revma,který umožní jíst vajíčka na prevenci VPMD,žijem v zemi,kde 2 a 2 jsou 3,57).

    Pro 15, 2011

Přidat komentář

Reklama

Reklama