Zpráva o stavu

Doktorka.cz nabíhá na nový systém. Prosím omluvte dočasnou zhoršenou dostupnost služeb. Děkujeme!

Jak přežít noční směny - Směnný provoz je nepřítel spánku

Policisté, zdravotníci, nejrůznější dispečeři, řidiči taxislužby. Ti všichni a mnozí další mají své služby rozepsané ve dne i v noci.

Směnný provoz je přitom jedním z nejdůležitějších rizikových faktorů vedoucích k narušenému spánku. Na velkých studiích je dokonce prokázáno, že osoby pracující na směny častěji trpí kardiovaskulárními chorobami nebo nemocemi zažívacího ústrojí. Existují lidé, kteří se takovému režimu prostě přizpůsobit nedokáží. Objeví se u nich bolesti hlavy, poruchy nálady, nepřekonatelná únava, střevní obtíže. Ti by si prostě měli najít jinou práci.

Jak přežít noční směny:

V době, kdy musíte pracovat, se co nejvíce vystavujte světlu, naopak když chcete a můžete spát, zajistěte si co možná klidnou a tmavou místnost. Investice do masivních závěsů nebo žaluzií se vám bohatě vrátí.


Nenechávejte si nejnudnější činnosti na období, kdy je ospalost nejsilnější. Tato krize obvykle přichází mezi čtvrtou a pátou hodinou ráno.


Najděte si v práci chvilku na krátké cvičení, nadechněte se občas čerstvého vzduchu, i kdyby to mělo být jen u otevřeného okna.
Během noci dostatečně pijte, poslední káva by ale neměla být po třetí hodině ráno.


Přineste si vlastní hodnotné jídlo, nespoléhejte na bagety a sušenky z automatu.


Pokud to jde, neřiďte po noční službě automobil. Pravděpodobnost dopravní nehody je vysoká.


Nepředpokládejte, že zvládnete v noci pracovat a ve dne se starat o děti. Výsledkem by bylo jen vyčerpání.


Pokud můžete, omezte střídání denních a nočních směn na minimum. Je lépe pracovat tři noci za sebou, než řadu nočních směn přerušit směnou denní.


Než půjdete spát, vypněte telefon. Pokud je to zapotřebí, dejte svému okolí najevo, že rušit váš spánek ve dne je stejně neohleduplné, jako někoho jiného budit uprostřed noci.


Když už nemáte pravidelný rytmus spánku a bdění, zachovávejte co největší pravidelnost v ostatních aspektech života.

Více na www.dobry-spanek.cz

Zdroj: Focus Agency

Komentáře (7)

  • Obrázek uživatele jan_b
    jan_b (anonym)

    a slyšeli jste už o plnospektrálním osvětlení?

    Feb 11, 2013
  • Obrázek uživatele ludekq
    ludekq (anonym)

    Dobrý den, chtěl jsem se zeptat lidí, kteří mají směnný provoz, jak to zvládají a jak dlouho už v té práci jsou. Já dělám cca půlrok na nepřetržitém provozu dvanáctky krátký-dlouhý týden (pondělí a úterý ranní, středa a čtvrtek volno, pátek,sobota a neděle noční jeden týden a další týden naopak - tzn. pondělí a úterý volno, středa, čtvrtek ranní, pátek,sobota,neděle volno a následující týden zase naopak a furt dokola střídání ranní-noční). Chci se hlavně zeptat, jak to zvládáte ty noční, mně to ze začátku nedělalo nějaké problémy ale poslední dobou se to na mě začíná projevovat - nekvalitní spánek, cítím se takový "vygumovaný", častokrát nevyspaný, na té noční jsem většinou v pohodě a spát se mi moc nechce, ale následující den jsem unavený a když mám pak druhou (nebo třetí noční) za sebou a ráno se vyspím, tak v ten den volna zase večer nemůžu třeba do 2-3 (jak kdy) usnout, protože si tělo zvyklo v noci bdít. Zatím mám 30 let, takže jsem relativně mladý, ale bojím se, že to nemá moc dobrý dopad na mé zdraví a celkově na mé tělo.(a to v té firmě dělám už 2 roky a ještě nemám stálou smlouvu, protože jsem pod agenturou a rok a půl jsem dělal na té dílně, ale něco jiného a byly to ranní osmičky) Nemluvě o tom, že vzhledem k tomu, že přítelkyně dělá ranní osmičky a párkrát v měsící má službu i o víkendu, tak se stává, že se míjíme a tím pádem se ani nemáme moc možnost vídat (nebydlíme ještě spolu,ale už to plánujeme). Takže bych chtěl slyšet od těch, co dělají na směny, jak to vlastně zvládají, jestli je to postupem času horší nebo lepší a tak. Díky za každou radu...

    Bře 10, 2015
  • Obrázek uživatele Asi
    Asi (anonym)

    Dobrý den, chtěl jsem se...jak kdo.Někomu to nevadí vůbec.Já,pokud se nevyspím v noci,tak přes den bych neusla,takže noční,to by byl můj konec,na to bych si nezvykla.Nepíšeš,že bys byl nespavec,který třeba někdy neusne vůbec,tak u tebe to za problém nevidím.Asi každý je z noční víc unavenější,to už je normální.

    Bře 10, 2015
  • Obrázek uživatele S.
    S. (anonym)

    Není noční jako noční.

    Bře 10, 2015
  • Obrázek uživatele Saraj
    Saraj

    Jídlo je opravdu důležité. Ale já nemám čas nic chystat a u nás v automatech máme super juddy bagetky, jsou podle mě stejně kvalitní jako a plnohodnotné jako jiná jídla. Obsahují hodně masa a zeleniny.

    Čer 08, 2016
  • Obrázek uživatele Karel S.
    Karel S. (anonym)

    5 let jsem pracoval t.z. kolotoč na Nové Huti K.G. v Ostravě.U pěchovacího stroje jsem dokázal spát ve stoje.Po druhé noční jsem zásadně nespával.Legálně spát nebylo možné, práce se musela udělat. Když jsem po poslední noční šel kamarádovi fotit svatbu, nespal jsem 3 noci. To jsem ještě stihnul ošukat 2 družičky. Jó, to se psal rok 1973. Dnes usínám u polívky ...

    Čer 08, 2016
  • Obrázek uživatele Noční nebrat
    Noční nebrat (anonym)

    Nééé

    Čer 08, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama