Jak pomoci tělu zbavit se nadměrného zadržování vody

Není pochyb o tom, že bez vody to nejde, ne nadarmo také tvoří průměrně 60 až 70 % váhy našeho těla. Nadměrné zadržování vody nám ale život spíše znepříjemní. Mezi jeho projevy patří přibývání na váze a otoky, které bývají nejčastěji na břiše, očních víčkách a kolem kotníků. Nepotěší nás ani pocit těžkosti, napětí kůže nebo celulitida.

Nadměrné zadržování vody se častěji týká žen, a to v souvislosti s ženskými hormony. Rizikových faktorů je ale mnohem více a patří mezi ně nejen vysoké letní teploty, ale i životní styl spojený se stresem, nedostatkem pohybu ?a nevhodnými stravovacími návyky. Svou roli mohou hrát i některé léky, například hormonální antikoncepce či léky na vysoký krevní tlak.

Vyrýsujte se!
Co vyzkoušet, aby vás nadměrné zadržování vody netrápilo a vaše tělo získalo zpět původní kontury?

Hlavně pít!
Dodržovat pitný režim ve chvíli, kdy máte v těle vody vlastně nadbytek, se zdá zvláštní. Většinou v tomto stavu ani nemáte chuť pít. Jenže nedostatečný příjem vody naopak vede k tomu, že vaše tělo vodu ještě více zadržuje. Proto je důležité příjem tekutin neomezit. Změňte ale složení tekutin, které konzumujete, a zaměřte se hlavně na čistou vodu. „V době, kdy je močový měchýř nejvíce aktivní, tedy mezi 15. a 17. hodinou, můžete vyzkoušet také bylinné přípravky přispívající k odvodnění,“ říká Jana Ranušová, odbornice na přírodní léčbu.

Sodík pod kontrolou
Prvkem, který souvisí se zadržováním vody v tkáních mimo buňky, je sodík, jehož nejvýznamnějším zdrojem je chlorid sodný, tedy kuchyňská sůl. Při nadměrném zadržování vody je proto dobré sledovat obsah tohoto prvku v potravinách. Nejde přitom jen o ty, které jsou slanou chutí proslulé. Sůl je totiž velmi častým konzervantem, a tak může být vysoký obsah sodíku například ve sterilované zelenině, zatímco čerstvá zelenina má, pokud jde o obsah sodíku, často nízké hodnoty. K potravinám s vysokým obsahem sodíku patří také instantní pokrmy, uzeniny či některé druhy sýrů. V této souvislosti je ale důležité připomenout, že sodík je pro naše tělo zároveň nepostradatelným prvkem a rozhodně není cílem ho ze stravy vynechat! Jen v tomto případě platí okřídlené „všeho s mírou“.

Rozchodit a nohy nahoru
Užitečným pomocníkem je i v tomto případě pravidelný pohyb, který mimo jiné podporuje látkovou výměnu ?a krevní oběh. V případě otoků nohou si po něm dopřejte pověstné „nohy nahoru“. Stačí i malé vyvýšení, kdy si nohy podložíte například menší srolovanou dekou. „Nezapomínejte také, že náš duševní stav ovlivňuje zdraví víc, než si myslíme. Ledviny, které hrají při nadměrném zadržování vody velkou roli, patří k těm orgánům, které jsou psychickými problémy oslabeny.  Dopřejte si proto odpočinek a zpříjemněte si den byť i drobnými radostmi,“ radí Jana Ranušová.

Bylinky ve vašich službách
Při řešení nadměrného zadržování vody je dobré podpořit činnost ledvin a vylučování přebytečných tekutin močí. To mohou příznivě ovlivnit také některé bylinky:

Jalovec obecný - zvyšuje vylučování moči a zbavuje tak tělo přebytečných tekutin. Zároveň podporuje činnost ledvin a trávení, působí jako antioxidant.

Kopřiva dvoudomá - přispívá k vylučování přebytečných tekutin z organismu. Navíc napomáhá k osvěžení těla, podporuje vitalitu, energii a imunitní systém.

Bříza - přispívá k normální funkcimočových cest, vylučuje přebytečnou vodu z těla.

Petržel zahradní (nať) - podporuje fungování močových cest a je zdrojem vitamínu C.

Pampeliška - Má močopudný účinek. Je zdrojem vitamínu A,B,C,D a minerálů včetně draslíku. Je nápomocná při hubnutí, podporuje obranyschopnost organismu, játra a žlučník

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (1)

  • Obrázek uživatele Miška
    Miška (anonym)

    Já na zadržení vody v těle beru H2out...je to efektivní a pomáhá..konečně na sobě vidím nějaké pozitivní účinky.

    Led 30, 2017

Přidat komentář

Reklama

Reklama