Dieta pro ostrý zrak

Oči patří mezi orgány nejvíce citlivé na dostatečný přísun živin. Některé z nich jsou ale důležitější než jiné a podle vědeckých výzkumů může jejich užívání dokonce vést ke zlepšení vidění u některých očních nemocí.

Vitamin A - podporuje ochranu očí proti volným radikálům, toxinům i zánětlivým procesům. Nedostatek může vést k syndromu suchých očí, ale i k vážným poruchám zraku. Jeho nedostatek byl čast pozorován u osob se zeleným zákalem a makulární degenerací.

Vitamin B1 - je nutný pro zdraví optického nervu, jeho nedostatek je typický pro pacienty s glaukomem.

Vitamin B2  - podporuje fungování receptorů a také produkci glutathionu, hormonu s výraznými antioxidačními vlastnostmi, který je pro zdraví očí nezbytný. Výzkumy japonských vědců prokázaly, že denní příjem 10 mg vitaminu B2 zvýší produkci glutathionu o 83%.

Vitamin B3 - zlepšuje cirkulaci krve a tím i výživu očí.

Vitamin B5 - posiluje nadledvinky, jejichž hormony pomáhají regulovat nitrooční tlak.

Vitamin B6 - je důležitý u syndromu suchých očí, zlepšuje absorpci hořčíku a pomáhá snižovat nitrooční tlak. Jeho nedostatek zvyšuje riziko makulární degenerace.

Kyselina listová - je nezbytná pro metabolismus draslíku.

Vitamin B12 - pomáhá chránit oční nervy a podle japonských vědců může jeho užívání zabránit zhoršení vidění u pacientů s glaukomem.

Vitamin C ?silný antioxidant. Podle britských vědců může jeho dostatečný příjem snížit riziko šedého zákalu až o 60%. Důležitý je i u zákalu zeleného, neboť příznivě ovlivňuje produkci nitroočního tlaku, a jeho nedostatek ztrojnásobuje riziko makulární degenerace.

Vitamin E - silný antioxidant, který pomáhá redukovat nitrooční tlak, stabilizuje buněčné membrány a chrání cévy před působením volných radikálů.
Hořčík - podporuje relaxaci očních svalů a je nezbytný pro produkci slz.

Selen - je nutný pro správnou funkci glutathionu. Osoby trpící makulární degenerací navíc uvádějí zlepšení vidění po užívání selenu v kombinaci s vitaminem E.

Zinek - pacienti s makulární degenerací užívající zinek často uvádějí zlepšení vidění, neboť chrání před degenerací buňky sítnice.

Lutein a zeaxantin ? tyto dva karotenoidy se nacházejí hlavně v zelenině s tmavě zelenými listy (např. špenát). Jsou nutné pro tvorbu očních pigmentů a zároveň působí jako silné antioxidanty. Podle nizozemských vědců může jejich dostatečný příjem zpomalit stárnutí buněk oční čočky. Odborníci z Harvardské univerzity zase zjistili, že lidé, kteří konzumují alespoň 2x týdně zeleninu s tmavými listy, jsou o 46 % méně ohroženi makulární degenerací.

Lykopen - červený pigment nacházející se hlavně v rajčatech, vodním melounu či růžovém grapefruitu je silným antioxidantem. Jeho nedostatečný příjem zvyšuje riziko makulární degenerace až 20x.

Flavonoidy ? čínští vědci prokázali, že konzumace potravin bohatých na tyto látky (bobulové ovoce, zelený čaj apod.) chrání buňky před volnými radikály, zlepšuje stav cév zásobujících oči a pomáhá předcházet šedému zákalu a dalším chorobám.

Aminokyseliny ? zásadně důležité jsou zejména cystein, glycin a kyselina glutamová, které tvoří hormon glutathion, hlavní antioxidant v našich očích. Podle výzkumu P. Sternberga z roku 1988 mají pacienti s makulární degenerací v očích průměrně o 58 % méně glutathionu a jeho nízká hladina může vést i ke vzniku šedého i zeleného zákalu a vloček ve sklivci. Nezbytná je i aminokyselina taurin, která chrání buňky sítnice před UV zářením.

Nenasycené mastné kyseliny - výzkum R.E. Andersona z roku 1984 prokázal, že čtyřtýdenní léčba pomocí omega-3-nenasycených kyselin zlepšila vidění u 85 % pacientů nad 70 let. Tyto látky jsou totiž nezbytné pro regeneraci sítnice, vedení nervových vzruchů, regulaci hladiny cholesterolu a krevní zásobení sítnice. Důležité jsou rovněž omega-6-nenasycené mastné kyseliny, které zmírňují zánětlivé a degenerativní procesy a pomáhají redukovat nitrooční tlak.

Potraviny, které škodí
Očím v první řadě neprospívá přejídání. Omezíme-li celkový kalorický příjem o 20 - 40%, snížíme tím riziko vzniku šedého zákalu až na polovinu. Z jednotlivých potravin je pak škodlivý zejména cukr, jehož vysoká hladina v krvi přímo podporuje vznik šedého zákalu (diabetici jsou proto touto nemocí ohroženi až 4x více). Nevhodná je i vysoká konzumace mléčných výrobků z pasterizovaného mléka (laktóza totiž ničí v očích zásoby glutathionu a vitaminu C), výrobků z bílé mouky, živočišných tuků, margarinů, červeného masa, nadměrnou kávy, soli, umělých sladidel a alkoholu.

Potraviny, které prospívají
Důležitá je hojná konzumace zeleniny, zvláště pak druhů bohatých na antioxidanty a rostlinné pigmenty (česnek, cibule, špenát, žlutá a oranžová zelenina, listová zelenina, rajčata, červená řepa).
Z ovoce očím prospívají zejména borůvky. Jsou totiž bohaté na antokyany chránící čočku a sítnici před degenerativními procesy, podporují obnovu jejich buněk, prospívají cévám zásobujícím oči, příznivě ovlivňují noční vidění a zaznamenán byl i jejich pozitivní vliv při krátkozrakosti. Velmi vhodné jsou i další druhy bobulového ovoce, zejména brusinky (bohatý zdroj antioxidantů), maliny, ostružiny či černý rybíz. Dopřát si můžete i kiwi, pomeranče, červený grep či meloun.
Z ostatních potravin očím svědčí například mořské ryby a řasy, vejce, celozrnné obiloviny a fazole.Vhodný je olivový olej nebo extrakt z olivových listů. Mezi nejúčinnějším antioxidanty vůbec patří extrakt z olivový šťávy. Důležitý je i dostatečný příjem tekutin, které podporují odvod toxických zplodin z očí.
V praxi se osvědčili doplňky stravy, které při správný kombinaci látek můžou viditelně podpořit zlepšování zraku nebo zastavit zhoršování. Doporučuje se v průběhu dne střídáte účinný antioxidant a extrakt z vhodného ovoce.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (10)

  • Obrázek uživatele Tomáš
    Tomáš (anonym)

    ...Konzumace fermentovaných mléčných výrobků (jogurt, kysané mléko, pod-máslí, kefír) je na místě, protože ty obsahují velmi málo laktózy (protože bakterie mléčných kyselin mléčný cukr ve výrobku již zpracovaly), a tím i pomáhají mléčný cukr ve střevech strávit. Podstatným způsobem také tělo zásobují biologicky kvalitními bílkovinami a vápníkem. Při lehké nesnášenlivosti laktózy bývá až půl kelímku jogurtu denně dobře snášena...

    Zář 08, 2009
  • Obrázek uživatele Ta přes mouku
    Ta přes mouku (anonym)

    Četla jsem, že bílá mouka je škrob, který potřebuje na zpracování rozličné enzymy, které spolupracují s vitamíny B. V bílé mouce žádné nejsou a proto se musí brát " ze zásob organismu". V celozrnném pečivu ( v těch obalech) vitamíny B a minerály jsou a zpracování těchto sacharidů tak neochuzuje organismus.

    Zář 08, 2009
  • Obrázek uživatele čtenář
    čtenář (anonym)

    Zajímá mne, jak se liší pasterizované a nepasterizované mléko v obsahu laktózy, dále jaká laktóza je obsažena v mléčných výrobcích vyrobených skysnutím - jogurty, tvarohy, zakysané smetany, sýry.... Dále mne zajímá jak očím škodí bílá mouka - a jak může celozrná neškodit, když obsahuje to samé co bílá mouka, plus obaly zrna. A ještě bych rád věděl, jak škodí margarín, když je nyní (ve formě na mazaní na chleba - Flora, Rama apod.) vyráběn emulgací rostlinných olejů pomocí lecitinu, to znamená, že má stejné složení jako zdraví prospěšné rostlinné oleje. Na konec přidám své subjektivní hodnocení, které se nepojí s předchozím výkladem. "Tento článek je snůška blábolů." S pozdravem, Všímavý a průměrně vzdělaný čtenář

    Zář 08, 2009
  • Obrázek uživatele Michal
    Michal (anonym)

    příspěvek

    Zář 10, 2009
  • Obrázek uživatele Martina
    Martina (anonym)

    A co ty hrubky? Jak mohu důvěřovat článku, rádoby odbornému, který je plný pravopisných chyb?

    Srp 24, 2010
  • Obrázek uživatele Kuzma Kuzmič
    Kuzma Kuzmič (anonym)

    Po dietě ze mě bude Finist jasný sokol?

    Lis 06, 2010
  • Obrázek uživatele janickam34
    janickam34

    Je pravda, že spousta potravin má zdraví prospěšné účinky, často o tom ani nevíme. A jak jsem teď zjistila, tak už se to asi ani nedozvíme... V EU se totiž připravuje nějaké nové pravidlo, že se nebude moct mluvit o potravinách a jejich vlivu na zdraví, pokud k tomu nebudou nějaké podrobné studie. Už je to fakt kocourkov. Našla jsem, že v Holandsku už proti tomu podepisují petici, stojí za tím nějaký jejich časopis, dá se to podepsat i v češtině, jen bez háčků a čárek. Podívejte se sem: http://www.sup.nl/petition/ts.php

    Dub 06, 2012
  • Obrázek uživatele Katerin
    Katerin (anonym)

    Měli bychom mít přehled o tom, jak potraviny působí na naše orgány. Co se očí týče,tak já jsem spokojená s účinky ocuteinu brillant, který obsahuje 25mg luteinu, díky kterému oči nevysychají a nepalí jako dřív.

    Dub 08, 2013
  • Obrázek uživatele Jana
    Jana (anonym)

    užívám na ocutein brilant, který obsahuje 25mg luteinu, což je nejvíce na trhu. Opravdu mi pomohl na ostrost vidění. Také mi oko tak nevysychá. Přestala mě dokonce i bolet hlava.

    Lis 18, 2013

Přidat komentář

Reklama

Reklama