Reklama

Přidat komentář

doktorka (St, 29. 8. 2001 - 22:08)
Pravidla byly zpracované podle amerických internetových magazínů zaměřených na celostní medicínu.

Nemyslím si, že jde o neshodu názorů, spíš o upřesnění a doplnění.

Špenát, rybíz, rebarbora a angrešt může opravdu ve větším množství zabránit vstřebávání vápníku. Tyto druhy zeleniny a ovoce však nejsou skoro nikdy konzumovány v tak vysoké míře, aby mohly způsobit nedostatek vápníku, popř. osteoporózu. Navíc v článku nebyly jmenovány jako doporučené, i když kvůli obsahu určitých pro zdraví prospěšných vitamínů a látek je jistě přiměřená konzumace žádoucí.

O celozrnných obilovinách MUDr. Josef Jonáš a MUDr. Vladimíra Strnadelová v knize Osteoporóza-přírodní léčení píší: "Celozrnné obiloviny nám přinášejí velmi kvalitní složité cukry, polysacharidy, které jsou zdrojem energie pro naše tělo. Tato energie je uvolňována postupně podle potřeb organismu a nemá tudíž zatěžující vliv na naši slinivku a celkový stav, jako cukry jednoduché. Dále obiloviny jsou v celozrnné formě nositeli vitamínů, zvláště vitamínů skupiny B, v neposlední řadě i minerálů - hořčík a vápník nevyjímaje. Také vláknina zde není zdaleka zanedbatelná. Pokud se však obiloviny objeví na talíři jen v podobě mouky (knedlíky, buchty, bílé pečivo), minerály, vitamíny ani vlákninu nezískáme.
V bílé mouce totiž nejsou. Nejvíc používané obiloviny by měly být rýže natural, jáhly, kroupy, pohanka, kukuřice, amarant, ale i další jako ječmen, oves (včetně vloček), žito a pšenice."

Jde o to dodávat do organismu různé druhy obilovin. Je pravda, že například zvýšená konzumace pšeničných otrub může způsobit díky obsahu fytátů potíže se vstřebáváním vápníku.

Též souhlasím, že vstřebávání vápníku je lepší v kyselém prostředí. Například citrónová šťáva je velmi vhodná. Přesto, že je kyselá, tak na organismus, resp. pH krve působí zásadotvorně narozdíl např. od sladkých jídel, která působí kyselinotvorně. V článku bylo varováno před kyselinotvornými potravinami, nikoliv před kyselými. Čerstvá zeleninová či ovocná šťáva působí zásadotvorně, kupovaná tepelně upravovaná (džusy) již kyselinotvorně.