Reklama

Smluvní pokuta za nedodržení termínu vyšetření

Může lékař vyžadovat od pacienta pokutu za nedodržení smluveného termínu ošetření?

Pokud se pacient nedostaví k plánovanému vyšetření zdravotního stavu, může to pro lékaře znamenat ušlý zisk, neboť daný výkon za provedené vyšetření nevykáže zdravotní pojišťovně. Lékař by mohl po svém pacientovi požadovat zaplacení náhrady škody, která mu vznikla v důsledku nedostavení se na objednané vyšetření, případně, za splnění určitých podmínek, i zaplacení smluvní pokuty. Ze strany lékaře se nejedná o protizákonné jednání, ale přípustné je pouze za předpokladu splnění přesně stanovených podmínek.

 

Práva a povinnosti lékaře i pacienta týkající se ujednání smluvní pokuty se řídí občanským zákoníkem (zákon č. 89/2012 Sb.). Lékař může po pacientovi vyžadovat zaplacení smluvní pokuty pouze v případě, že s pacientem dopředu sjednal, za jaké situace vzniká povinnost zaplatit smluvní pokutu a jaká bude její výše. Se sjednáním smluvní pokuty musí pacient souhlasit. Pokud na sjednání smluvní pokuty nepřistoupíte, nemůže po vás lékař smluvní pokutu platně požadovat.

 

Reklama

Upozorňujeme, že lékař nemůže ošetření pacienta podmiňovat jeho souhlasem se smluvní pokutou. Pacient má dle zákona o zdravotních službách (zákon č. 372/2011 Sb.) právo na svobodnou volbu lékaře. Lékař, kterého si pacient zvolil, může odmítnout přijetí pacienta do péče nebo péči o pacienta ukončit pouze z důvodů, které jsou uvedené v tomto zákoně. Nesouhlas se smluvní pokutou (odmítnutí sjednání smluvní pokuty) mezi těmito důvody uveden není.

 

Pro úplnost doplňujeme, že podmínky pro případné sjednání smluvní pokuty platí bez ohledu na to, zda je daný lékař smluvním partnerem pacientovy zdravotní pojišťovny či nikoliv.

Mgr. Viktorie Plívová

vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí VZP

 

Reklama

Komentáře

Sony (Pá, 14. 10. 2022 - 09:10)
Ani nemusí vyžadovat smluvní pokutu. Primářka neurologického oddělení nemocnice v Havlíčkově Brodě MUDr. Králová mě seřvala, když jsem se k plánovanému vyšetření dostavil s půlhodinovým zpožděním. A to jen proto, že mi vypadl autobusový spoj, což nemohla pochopit ani přijímací sestra. Proto už jsem tam víckrát nešel. Lékařka by se měla naučit slušnému chování.
Jitka (Pá, 14. 10. 2022 - 10:10)
Taky si myslím, že nějaké seřvávání pacientů do zdravotnictví nepatří. A opravdu se mohou stát různé situace. No vždy má člověk při sobě telefon a tak se může omluvit. Třeba moje zubařka má vždy v zásobě náhradníky a tak, když někdo vypadne, tak ihned sestra obvolává náhradníky a vždy to někdo s radostí využije. Platit pokuty, když se do toho člověku něco naléhavého připlete, mi připadá nefér.
Pepa (So, 15. 10. 2022 - 08:10)
A nemělo by to také fungovat i opačně, tj. když si pacient domluví s doktorem nějaký termín a doktor ho vezme třeba o hodinu později? :-). I pacient má kolikrát přesně vyhrazený čas a kvůli nepřijetí ve sjednaném termínu mu může vzniknout ušlý zisk nebo přímo škoda (např. když má po lékařském vyšetření sjednaný termín obchodního jednání, nebo mu kvůli pozdnímu přijetí ujede již zaplacený vlak apod.)
Roman (So, 15. 10. 2022 - 10:10)
Dobrá poznámka
Josef (So, 15. 10. 2022 - 13:10)
Prosim a existuje moznost výplaty penale pacientovi sedicimu v cekarne objednany na urcity cas s nemoznosti domoci se vcasneho vysetreni dle dohodnuteho casu ? To by nam lekari asi schudli nebo by si mozna zacli praci lepe organizovat …
Láďa (So, 15. 10. 2022 - 14:10)
U nás na vsi se klidně může stát, že jdete k lékaři ve dvě a odejdete v sedm
Reklama