Reklama

Vyšetření EKG přes internet

Už sedm stovek klientů OZP využilo možnosti vzdáleného sledování EKG přes internet, aniž by v současné situaci museli osobně navštívit svého kardiologa. Přístroj pro toto vyšetření dorazí poštou domů, klient si ho sám podle videonávodu nasadí a data se odesílají přes mobilní telefon s GSM připojením. Vyšetření pomáhá odhalit poruchy srdečního rytmu a kardiologové pro něj doporučují zejména ty pacienty, u kterých běžné okamžité vyšetření v ordinaci jasně neprokázalo příčinu potíží a bez výsledku dopadlo i jednodenní sledování EKG Holterem.

Dlouhodobé vzdálené sledování pacientů pomáhá odhalit příčinu potíží u lidí, jejichž choroba se projevuje jen sporadicky. Díky tomu pomáhá šetřit prostředky veřejného zdravotního pojištění. Jednak eliminuje opakovaná vyšetření, během nichž se náhodně se vyskytující porucha nemusí projevit, a dále pomáhá odhalit chronické potíže v dřívějších fázích rozvoje onemocnění, kdy bývají snadněji léčitelné,“ vysvětluje Radovan Kouřil, generální ředitel Oborové zdravotní pojišťovny.

 

„Nejčastěji naše vyšetření využívají lidé, kteří bez zjevných příčin pociťují silné palpitace, tedy občasné bušení srdce. Ti tvoří skoro polovinu pacientů, které takto pro OZP vyšetřujeme,“ říká Veronika Bulková, ředitelka a majitelka MDT-Medical Data Transfer, Mezinárodní centrum pro telemedicínu. „Vyšetření je vhodné i pro pacienty, kteří trpí občasnou ztrátou vědomí nebo podstoupili radiofrekvenční ablaci, tedy zákrok, jehož cílem je napravit srdeční arytmie; dlouhodobé vzdálené sledování EKG pomáhá i u pacientů, kteří utrpěli cévní mozkovou příčinou, aniž by se podařilo identifikovat její přesnou příčinu,“ dodává Bulková.

 

Reklama

Vyšetření tímto způsobem trvá v průměru 17 dnů. Po tuto dobu má pacient po většinu dne nasazené zařízení pro záznam EKG. Pracovníci MDT pacienta sami aktivně kontaktují, pokud zařízení odesílá zjevně chybné údaje a je tedy pravděpodobně špatně nasazené, a pacienta samozřejmě kontaktují také v případě, kdy odeslaná data ukazují na zdravotní problém. Po skončení vyšetření pacient odešle zařízení zpět MDT.

 

Podle statistik Oborové zdravotní pojišťovny se díky tomuto vyšetření podaří u zhruba jedné čtvrtiny sledovaných pacientů odhalit nově objevenou arytmologickou příčinu obtíží a je tak možné zahájit příslušnou léčbu. Nejčastější takto odhalenou chorobou je fibrilace síní.

 

Právě fibrilace síní je typickou chorobou, kterou je velmi složité odhalit pomocí standardních krátkodobých vyšetření v ordinaci, protože se projevuje nahodile. Už od minulého roku proto MDT společně s Oborovou zdravotní pojišťovnou nabízí klientům OZP možnost nechat si zdarma vyhodnotit záznam EKG z nositelné elektroniky, chytrých hodinek, online přes aplikaci VITAKARTA. Klient tak může spustit záznam EKG právě jen v tu chvíli, kdy pociťuje zdravotní obtíže. Díky tomu už pět klientů OZP dostalo doporučení urychleně navštívit kardiologa.

 

MDT také na svém webu www.mdt.cz, po dobu nouzového stavu, nově spustilo online kardiologickou poradnu. Na tu se zdarma může obrátit kdokoli, kdo pociťuje neakutní srdeční potíže. Poradna na dotazy odpovídá do 24 hodin.

 

„Řadě lidí současná mimořádná opatření zkomplikovala přístup k lékařům, kardiology nevyjímaje. Proto jsme se rozhodli nabídnout tuto službu dočasně, prozatím na dobu jednoho měsíce, zdarma všem. Typickým dotazem, který v kardioporadně řešíme, je náhlé mírné subjektivní zhoršení zdravotního stavu člověka, který již má diagnostikovaný kardiologický problém a za normálních okolností by se tak vyrazil poradit se svým kardiologem do ordinace. Obvykle probereme aktuální zdravotní obtíže a seznam užívaných léků,“ vysvětluje Veronika Bulková z MDT.

 

Klienti Oborové zdravotní pojišťovny obdobnou poradnu, poskytující konzultace ve všech specializacích, znají ze své VITAKARTY, což je mobilní i webová aplikace OZP. Jen za březen se do celé VITAKARTY, nejenom do její sekce online medicínská poradna, přihlásilo čtvrt milionu lidí.

 

Hodně zdraví

Jiří Sochor
tiskový mluvčí

 

 

 

 

 

 

 

Reklama

Komentáře

Návštěvník (Čt, 16. 4. 2020 - 14:04)
1.Ještě že nejsem u Oborové ZP.
2.Hlavně že se vymýšlejí takové -odpusťte-krávoviny. Samé přístroje, hokusy pokusy, zkoumání, zapisování... A moderní páni dochtoři kvůli tomu nepřetržitému ťukání do klávesnice zapomněli, jak vůbec člověk vypadá, natož aby věděli, jaká "maličkost" stačí, aby byl zdráv nebo aspoň se mu ulevilo. Pro nemalé benefity od různých firem udělají ku škodě lidí úplně všecko.
! (Čt, 16. 4. 2020 - 19:04)
Souhlas. A nejen to, např. Prymula teď neví, co dělat s přebytečnými testy na koronavirus a tak vymýšlí plošné šmírování občanů přes mobilní telefony a říká tomu "chytrá karanténa".
děda75 (Čt, 16. 4. 2020 - 13:04)
Péče OZP o tyto klienty je bezpochyby užitečná a chvályhodná. Ale taky neúplná. Měla by je současně upozorňovat na to, aby si ve stravě doplnili hořčík a pár dalších nutrientů. Dostatek informací lze najít i ve zde výše uvedených článcích. Měl jsem v rodině jeden dlouholetý těžký případ, už ho nemám. Nezemřel. Jenom si (až ve vyšším věku) doplnil ony chybějící "drobnosti" na pro něho potřebnou míru.
Reklama