Bolesti svalů (fibromyalgie)

Asi 3 % populace trpí tímto onemocněním. Postižení popisují své pocity asi takto: "Bolí mne všechno". Dříve se tento výraz mezi lékaři považoval spíše za projev bolestínské hypochondrie než za označení zdravotních problémů.

Skutečnost je však jiná. Fibromyalgie patří k revmatickým onemocněním, a bolesti při ní jsou reálné. Vyskytují se jen ve svalech a na rozdíl od revmatismu se mohou rozšířit do celých tělesných částí, což by mohlo vést k silnému omezení pohyblivosti. Některé části těla, takzvané nosné body (přechod svalů a šlach) reagují nadprůměrně citlivě na tlak prstu. Tento úkaz je pro fibromyalgii typický a lékaři poslouží k jistotě při stanovení diagnózy.

Příčiny:

Příčiny fibromyalgie zatím nejsou objasněny. Někteří vědci se domnívají, že se za bolestmi skrývají mikroskopická poranění svalů, jiní hledají příčinu v přenosu impulsů látek v nervovém systému.

Co pomáhá:


Tryptofan

Pacienti s fibromyalgií mají často snížené množství tryptofanu v mozku.

Není se čemu divit, protože tato aminokyselina hraje hlavní roli v citlivosti na bolest a nálady. Upravte jídelníček tak, aby v něm bylo dostatek potravin, ve kterých je tryptofan. Tedy více brambor, banánů, avokáda, slunečnicových semínek, sezamu, luštěnin, ořechů (především kešu), burských oříšků, čokolády, pšeničných klíčků, ovesných vloček a sýra. Jezte večer stravu bohatou na uhlohydráty a pokud možno bez masa - bílkoviny snižují dostupnost tryptofanu.

Vitamin C a flavonoidy

V jedné studii americké National College of Naturopathic Medicine se zlepšovaly potíže nemocných s fybriomyalgií tím, že se jim denně podávala kombinace 500 mg vitaminu C a brokolicového extraktu .

Je možné, že je účinná nejen tato kombinace - je pravděpodobné, že svalové bolesti může zmírňovat dieta s vysokým obsahem vitamínu C a flavonoidů, protože obě látky zabraňují zánětům a chrání tělo před kyslíkovými sloučeninami. Pro tuto dietu hovoří také to, že se výzkumech fibromyalgie vysloveně pozitivně osvědčil jídelníček zdůrazněnou syrovou stravou (která stav vitaminu C a flavonoidů zlepšuje)

Selen a magnézium (hořčík)

Magnézium uvolňuje bolestivé a křečovité svaly; o selenu je známo, že přispívá k mírnění příznaků revmatismu a jak víme, fybriomyalgie patří do okruhu revmatických onemocnění. Kromě toho je u pacientů s fibromyalgií vždy zjištěno silné snížení hodnoty selenu i magnézia. Je tedy vhodné oba tyto stopové prvky doplňovat stravou: sypte si pšeničné otruby a klíčky do jídel. Hodně magnézia je v sezamu, a v čokoládě s vysokým podílem kakaa. Velké množství selenu je v mořských rybách.

Zajímavosti:

Vědci zjistili, že nedostatek vitaminu D - na základě svých rozsáhlých příznaků - je chybně interpretován jako fibromyalgie právě u starších lidí.  Mezi lékaři není tato okolnost příliš známa, takže pokud vám lékař zjistí fibromyalgii, možná se jedná jen o nedostatek vitaminu D.

Selen, který získáváme z obilí, se vstřebává z 95 %, zatímco selen pocházející z masa jen asi ze 44-76 %. Také v jednotlivých druzích obilí jsou velké rozdíly v obsahu selenu v závislosti na místě, kde bylo pěstováno.

Čerstvá zelenina nás zásobuje látkami mírnícími bolest.

Zdroj: Jak se léčit vhodnou stravou, nakladatelství Computer Press

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (5)

  • Obrázek uživatele Jana Soukupová
    Jana Soukupová (anonym)

    Dobrý den, prosím o pomoc s výzkumem na téma hřejivých náplastí,které blahodárně působí na bolesti svalů nejen zad. Dotazník je umístěn na: http://zavedeni-noveho-produktu-na.vyplnto.cz Vyplnění zabere jen pár minut. Předem moc děkuji. Jana

    Lis 11, 2011
  • Obrázek uživatele Jessica
    Jessica (anonym)

    Dobrý den, článek mi pomohl:). S určitostí ale pořád nemužu říct, že to je můj případ, ikdyž jak píšou, bolí mě uplně všechno. Dříve svaly na a dnes je to třeba jen jedna ruka, ale každý den a bolest je velice omezující.

    Zář 28, 2014
  • Obrázek uživatele Věrka
    Věrka (anonym)

    Hezký den, mě na bolest svalů zabírá konopné mazání Mentholka, namažu se a do rána jsem zase jako rybička.

    Čer 08, 2016
  • Obrázek uživatele Martina K.
    Martina K. (anonym)

    Mě na bolest svalů hodně pomohlo magnézium. Paní lékárnice mi doporučila magnézium Biokomplex s vit. B6, prý účinkuje nejlíp.

    Pro 19, 2016
  • Obrázek uživatele Dagmar Drastíková
    Dagmar Drastíková (anonym)

    Je rok 2019 a můžu popsat vývoj tzv. pravé fibromyalgie. Budu mít 48 let a celý život řeším bolesti celého těla. Měla jsem štěstí na staré zkušené lékaře, kteří mi potvrdily, že se opravdu jedná o fibr. + něco k tomu WPW ... , ale jinak jsem co se týká krve naprosto v pořádku. Díky svému stavu jsem se profesně stala zdravotní cvičitelkou a můžu potvrdit, že pokud nemám přímo záchvatovitý stav (oční migrény s aurou a parézami), nikdo na mne nic nepozná pokud mám dlouhé rukávy ... Dělají se mi modřiny a boule, které jsou hodně bolestivé. Celý život cvičím a přijala jsem tento stav jako fakt, že žiji v bolestech, ale žádné léky zatím neberu pravidelně. Jen na WPW a magnézium. Když je hodně zle, tak Migralgin a vit. C.

    Led 08, 2019

Přidat komentář

Reklama

Reklama