Alternativní přístup ke stárnutí

Prostor pro řešení problémů souvisejících se stárnutím (nikoliv samotného stárnutí) nabízí v daleko větším rozsahu tradiční východní medicína (a filozofie, která byla a je její součástí).

Základní literaturou by vám mohla být knížka, jejíž autor dr. Deepak Chopra (Elixír života, Knižní klub 2002) je v USA žijícím guru indické medicíny. Tato východní filozofie a medicína se jmenuje ajúrvéda.


Základem úvah nad způsobem řešení poškozeného zdraví nebo jen stárnutí je pochopení souvislosti dědičných dispozic, životního stylu a stavu mysli. Jinými slovy, každý zdravotní problém je vždy kombinací poškození těla i mysli, je tedy "psychosomatický". Ajúrvéda zdůrazňuje mimořádný význam pozitivního myšlení a nelékové aktivace samolé-čebných schopností. Podobně výsledek léčby je závislý především na psychice. K ní se využívá přírodní medicína včetně častého "placebo efektu" v kombinaci s výukou autoregulačních technik a autosugesce.


Ajúrvéda zdůrazňuje, že v posouzení procesu stárnutí a stavu organismu staršího člověka je rozhodující "biologický věk". Tento pojem není cizí ani západní medicíně, která už dokonce disponuje objektivními měřícími metodami pro hodnocení biologického, tedy skutečného (nikoliv kalendářního) věku.


Ajúrvéda se však od západní medicíny značně liší, a to tím, že využívá některé, pro moderní medicínu "úsměvné" techniky a metody:

  • Meditace a dostatek spánku.
  • Individuálně koncipovaná strava vycházející z osobní typologie. (Určení metabolického typu je však velmi podobné systému, který používá moderní medicína - viz Wollcott a Fahey v seznamu literatury.) S Systematické použití doplňků stravy (výhoda těch, které jsou ryze
    přírodní).
  • Pravidelné, pokud možno každodenní individuálně sestavené cvičení. oS Pravidelná detoxikace.
  • itová vyrovnanost, láskyplnost a pozitivní vztah k lidem.
  • Omezení negativních emocí.
  • Neustávající tvůrčí činnost.


    Co je tedy vhodné, nebo přesněji - nutné dělat?
  • Udržovat mozek neustále v činnosti. Nutit ho pracovat, třeba jen zábavnou formou.
  • Zajistit pravidelnou fyzickou aktivitu.
  • Co nejdéle se vyhýbat chronickému podávání chemických léků.
  • Vyhnout se použití hypnotik (v kombinaci s alkoholem jsou "smrtelné"), místo nich používat zklidňující prostředky přírodního původu.
  • Vyhnout se použití sedativ, hypnotik a antidepresiv (obecně tedy psychofarmak).
  • Změnit skladbu stravy v závislosti na zdravotním stavu a omezit celkový příjem energie.
    Zdroj: RNDr. Petr Fořt - Mládněte jídlem i po 50, nakladatelství Cpress
  • Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
    Diskuze ke článku
    Přidat komentář

    Komentáře (3)

    • Obrázek uživatele Rosmarin
      Rosmarin (anonym)

      Jak se vlastně vypočítá biologický věk?

      Bře 27, 2010
    • Obrázek uživatele Džany
      Džany (anonym)

      Mohl by vám být užitečný web www.stopstarnuti.cz ? Zajímal by mě váš názor na spomalení stárnutí. Co je lepší: dožít se dlouhého stáří, nebo dlouhého mládí? Děkuji.

      Dub 26, 2011
    • Obrázek uživatele hmm
      hmm (anonym)

      tan baner na těch stránkách "nákupy až do domu" to je hnus, to snad dělají děti z mateřské školy. Ty stránky nic moc, ale ten hnusný baner tomu nasadí opravdu korunku. ten co dělá ty stránky snad nemá oči.

      Dub 26, 2011

    Přidat komentář

    Reklama

    Reklama