6 doporučení na zahřátí v chladném počasí

Připravili jsme pro vás 6 známých i méně známých tipů, jak se v zimě rychle zahřát. Věděli jste, že zmrzlé nohy dokáže zahřát i mikrotenový sáček?

1. Ostřejší jídlo

„Podle mých zkušeností je důležité nepodceňovat pití teplých nápojů a přizpůsobit zimnímu období i stravu. Například zařadit do jídelníčku pikantní koření a polévky. Znalci vědí, že v zimě je vhodné doplňovat energii z tuků, takže si s sebou na výpravy berou trochu špeku nebo ořechů,“ dává tip Vít Hruška z e-shopu 4camping.cz.

 

2. Otužování a sauna

Velice účinně můžete trénovat tělo proti chladu po celý rok správným otužováním. Stačí dát si vždy na závěr sprchování chladnější vodu, ti odvážnější pak zamíří do řeky či do rybníka. Dalším skvělým způsobem je saunování, po kterém ovšem musí následovat řádné zchlazení.

 

3. Zahřejte se vlastním dechem

Pokud se potřebujete rychle zahřát, můžete vyzkoušet metodu krátkého rozdýchávání podle Wim Hofova. „Nejprve se 30krát zhluboka nadechněte až pod klíční kosti a plynule vydechujte. Začne se vám motat hlava a vaše tělo bude spalovat přebytek kyslíku. Bude vám teplo, ale tím to nekončí. S posledním nádechem jen malinko upusťte a držte bez dýchání do maxima. Třeba minutu, minutu a půl. Nebojte, tělo má kyslíku dost, a takto aktivujete užitečné nevědomé procesy. Až budete lapat po dechu, dejte si jen jeden hluboký nádech a po něm vydržte dalších 20-30 s nedýchat. Pak malá pauza, a ještě si to můžete 2krát zopakovat,“ radí Vít Hruška.

 

4. Svalové zatínání

Anebo se zkuste zahřát tím, že zatnete co nejvíc svalů. Rozkročte nohy na šířku ramen a začněte zatínat do země prsty na nohou. Zatněte i lýtka, kolena, stehna, hýždě, zmáčkněte břišní svaly, záda, přitáhněte krk, skousněte, zpevněte ruce a nehty si zaryjte do dlaní. V téhle maximální tenzi celého těla vydržte 3–5 sekund a pak co nejrychleji povolte. Zopakujte ještě 10krát a ucítíte, jak se zahříváte.

 

5. Pozor na hlavu

Tepelný komfort nám z velké části zajistí kvalitní termo prádlo, ať už syntetické či z merino vlny, pořádná mikina a bunda. Vždy bychom měli myslet na čepici a šátek, protože skrz hlavu uniká až 20 % tepla. Velkým problémem bývají i promrzlé prsty. Nejlépe je zahřejí rukavice palčáky, případně ty s odklápěcí chlopní. Pro velké zmrzlíky jsou dokonce k dostání elektricky vyhřívané modely rukavic.

 

6. Přenosná sauna pro nohy

V zimě bývá někdy složité udržet nohy v teple. Podstatné je pořídit si kvalitní boty, ideálně membránové v kombinaci s kůží, a nezapomínat na pravidelnou impregnaci. Důležité jsou i vhodné ponožky, skvěle budou fungovat jak ty ze silného merina, tak i ty s menbránou. Zajímavým trikem, jak si zahřát nohy, je použití igelitových sáčků. „Nikdy byste nevěřili, jak vám takový obyčejný mikrotenový sáček dokáže zlepšit zimní výšlap. Ať už máte jakékoliv boty, navlečte si suchou ponožku, zabalte chodidlo do igeliťáku a překryjte druhou ponožkou. Taková přenosná sauna sice povede k tomu, že se vám noha trochu zapaří, ale v zimě to nebývá takový problém a mnohonásobně víc oceníte relativní sucho a hlavně teplo,“ dává originální osvědčený tip Vít Hruška a připomíná, že další možností, jak si zahřát promrzlé končetiny, jsou hřejivé polštářky, kde po rozbalení obsažená látka reaguje se vzduchem. Vy si pak můžete užívat až osm hodin pozvolného sálání tepla.

MK

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Přidat komentář

Reklama

Reklama