5 rad, jak zatočit s jarní únavou

V tomto článku vám poradíme, jak po zimě přelstít pocit jarní únavy a dostat se opět do formy.

1. Zajistěte si dostatečný příjem koenzymu Q10
Koenzym Q10 je látka, kterou je naše tělo schopno si do značné míry vytvořit samo. Její nedostatek však může vést nejen k nemocem srdečního aparátu, ale také k poklesu výkonnosti a odolnosti organismu a orgánů. Proto je vhodné koenzym do těla průběžně doplňovat. „Ještě ve věku kolem 20 let jsme s tvorbou koenzymu Q10 soběstační. Už ve 40 letech však srdce umí vytvořit pouhých 68 % původního obsahu koenzymu a v 80 letech klesne produkce pod polovinu. Tvorba je ještě více omezována, pokud trpíme zdravotními problémy nebo užíváme léky na snížení cholesterolu,“ upozorňuje Klara Minczinger, produktová manažerka společnosti Generica. 
2. Načerpejte vitamin D
Vitamin D se tvoří v naší pokožce působením slunečního záření. Tato tvorba je možná zejména v jarních a letních měsících, přes zimu naopak tělo čerpá vitamin D z nahromaděných zásob. Proto bychom měli na začátku jara, kdy jsou dny ještě krátké a slunečního svitu není mnoho, svému tělu vitamin D doplnit. Přispívá totiž k normální funkci imunitního systému a k udržení normální činnosti svalů a stavu kostí. Jako jeden z mála vitaminů jej nenajdeme v listové zelenině. Vitamin D se získává jen ze slunečního záření anebo z ryb. Protože však přes zimu všechny zásoby vitaminu D spotřebujeme a ryby nekonzumujeme v dostatečném množství, je vhodné doplnit jej ve formě doplňků stravy. 
3. Zbavte se škodlivých látek v těle
Po zimě je naše tělo zaplaveno množstvím škodlivých látek. Právě kvůli nim se můžeme na jaře cítit velmi unavení, ve stresu a můžeme být také náchylnější k nemocem. V rámci očištění těla od těchto škodlivin je velmi dobré posílit játra a jejich činnost. Právě játra totiž stojí za úspěšnou detoxikací našeho organismu. K jejich posílení je vhodný například ostropestřec mariánský. Obsahuje účinnou látku silymarin a mimo ochrany jater a jejich detoxikaci pomáhá také podporovat čištění celého těla.
 4. Nezapomeňte na pohyb a tekutiny
Na jaře bychom neměli zapomínat na pohyb. Během něho se totiž vylučuje hormon serotonin, který zbavuje naše tělo stresu, úzkosti a špatné nálady. Vhodná je jakákoli pohybová aktivita - od běhání, přes projížďky na kole nebo tanec až po klidné procházky v přírodě. Díky nim si můžeme dopřát chvilku sami pro sebe, která nám prospěje v každodenním boji proti stresu. V souvislosti s pohybem je nutné nezapomínat také na dostatečný příjem tekutin, denně bychom měli vypít alespoň dva litry vody, čaje, minerálky nebo džusu.
 
5. Pomozte si vitaminy C i B
Proti jarní únavě je možné bojovat celou řadou prostředků. Mezi ně patří například vitamin C, který je možný najít v šípku, kapustě, brokolici a zelí. Podobně bychom měli do jídelníčku zařadit zdroje vitaminů skupiny B, tedy například vnitřnosti, pšeničné klíčky, pivovarské kvasnice nebo luštěniny. „Vitamin C a vitaminy skupiny B přispívají k normálnímu energetickému metabolismu a ke snížení míry únavy a vyčerpání,“ vysvětluje Eva Stanislavská, marketingová manažerka společnosti Generica.  „Tyto vitaminy také pomáhají k normální psychické činnosti a normální činnosti nervové soustavy. Vitamin C navíc přispívá k normální funkci imunitního systému,“ dodává Stanislavská.
 

Komentáře (6)

  • Obrázek uživatele jtx
    jtx (anonym)

    kdy už se farmaceutický firmy u nás chytěj za nos a začnou prodávat pořádnej vitamin D v pořádnejch dávkách a ne jen nějakou zlodějinu, která v těle vůbec nic neudělá? všude píšete o Déčku, vtipný je, že se to v ČR prostě nedá sehnat.

    Dub 13, 2013
  • Obrázek uživatele Jana
    Jana (anonym)

    Jeežiš proč ty lidi pořád tak stresujete? To jsou jarní únavy, podzimní, zimní.. Strašný plky

    Dub 15, 2013
  • Obrázek uživatele proč?
    proč? (anonym)

    Jeežiš proč ty lidi...No přeci proto, abysme kupovali. Smutný, ale je to tak.

    Dub 15, 2013
  • Obrázek uživatele pro jtx
    pro jtx (anonym)

    Předávkování vitamínu D je horší než jeho nedostatek. Narušuje metabolismus vápníku a fosforu, vede k hyperkalcémii (ukládání vápníku v cévách a orgánech) a může skončit i smrtí. Daleko bezpečnější je získávat vitamin D pobytem na slunci. Tam k předávkování nemůže dojít.

    Dub 16, 2013
  • Obrázek uživatele terezal
    terezal

    Nejlepší na tom je, že člověk pořád poslouchal od kožařů, že nemá chodit na sluníčko, děti mazat faktorem 50 a ještě je držet ve stínu a v létě rozhodně ne ven mezi 11 a 15 hodinou a pak jsme slyšela mluvit nějakého pediatra, který říkal, že díky tomu má většina dětí naprostý nedostatek vit. D...pak se v tom vyznejte. Jinak vit. D se vyskytuje spíš jako přídavek v některých multivitaminech, případně tam může být přírodně, jako třeba v Pangaminu, tím se rozhodně nepředávkujete...

    Dub 16, 2013
  • Obrázek uživatele Terezo,
    Terezo, (anonym)

    to jest, oč tu běží. Firmy vyrábějící krémy s faktorem 50 budou mít dobrý kšeft a firmy vyrábějící vitamin D budou mít taky dobrý kšeft.

    Dub 16, 2013

Přidat komentář

Reklama

Reklama