30 způsobů jak se zbavit stresu

Zde najdete bohatý seznam všech možností, pomocí nichž můžete podpořit svou vnitřní i vnější pohodu.

? Pokud je to možné, vyvarujte se hluku a prudkého světla.

? Naučte se autogenní trénink a provádějte relaxační cvičení.

? Pijte jen malé množství alkoholu. A přestaňte konečně kouřit!

? Během práce si co nejčastěji udělejte přestávku na odpočinek. I když to bude jen pět minut, kdy si zvednete nohy, zavřete oči a budete myslet na obzvláště krásnou krajinu (aniž byste si při tom zapálili cigaretu). Tak si teprve správně uvědomíte, co je důležité. A ještě něco: jen velmi málo věcí se dá vyřešit ke vší spokojenosti a navždy. Proto si vychutnávejte i radost z dosažení částečného cíle.

? Večer odpočívejte raději s knihou než u televize. Při sledování televize sice snadněji usnete, ale spánek je pak méně klidný. A dobrý, dostatečný spánek je pro tělo nejlepší a nejdůležitější regenerací!

? Pijte pravidelně a dostatek vody. Tak zůstane krev v cévách tekutá a mozkové buňky mohou být zásobeny dostatečným množstvím kyslíku.

? Snažte se přijímat stravu s dostatkem vitaminů, například konzumujte přírodní produkty s vysokým obsahem vitaminu. Studie na Harvard University Boston v USA ukázala, že patnáct minut silného stresu znamená ztrátu 300 až 320 miligramů vitaminu C - a to je nedostatek, který ohrožuje imunitní systém!

? Co nejčastěji uvolňujte své svaly. Stres se téměř vždy projevuje napětím v oblasti šíje a ramen. K tomu existuje mnoho jednoduchých cviků, které můžete provádět i během krátké přestávky. Měli byste si například zvyknout - pokud je to možné, například během přestávky - se volně a zpříma postavit, přitáhnout obě ramena současně až k uším a pomalu je zase nechat klesnout, nejlépe desetkrát za sebou.

? Zredukujte nadváhu. Samozřejmě nikoli pomocí turbodiety, která pro tělo zase představuje stres, stejně jako všechny extrémy. Zmenšete porce a namísto velkých soust si častěji dopřejete mrkev, jablko nebo banán. Brzy si všimnete úbytku hmotnosti. Zní to jednoduše, ale tak jednoduché to zase není (stejně jako odbourání jakýchkoli zvyklostí). V dlouhodobém horizontu vám to však velmi pomůže a usnadní vám to i realizaci dalších tipů (týkajících se pohybu a spánku).

? Když už jsme u pohybu: třebaže nenavštěvujete fitness studio a nemáte vlastní fitness nářadí, můžete se denně pohybovat víc, než si pravděpodobně připouštíte. Můžete vyjít pěšky po schodech, místo abyste jeli výtahem, stát při telefonování, krátké pochůzky vyřídit pěšky (to vám také uvolní hlavu pro myšlení), o víkendu můžete podnikat procházky, večer před spaním si můžete udělat procházku okolo domovního bloku - to je možné vždycky. Ideální by samozřejmě bylo pravidelné plavání, nordic walking, běh nebo gymnastika - dvakrát až třikrát hodinu týdně. To vám také pomůže shodit přebytečná kila, zlepší prokrvení a tím i svěžest celého těla - a také mozku, našeho nejdůležitějšího orgánu. Zcela jednoduché a finančně nenáročné cvičení je následující: lehněte si uvolněně na zem a pak vstaňte bez pomoci rukou - desetkrát za sebou či ještě častěji. Nebo skákejte přes švihadlo. Zde neexistují výmluvy kvůli termínu - to můžete provádět vždy a všude.

? Začněte den tak, že si ještě pět minut poležíte v posteli a během této doby se budete natahovat a protahovat. Tak vstoupíte do nového dne aktivně a radostně.

? Ráno si sestavte seznam úkolů, které máte vyřídit, a přitom si stanovte priority. Méně důležité věci můžete vždycky ještě odsunout.

? Ranní sex je stejně zdraví prospěšný jako ranní gymnastika. Odbourává stres, stimuluje krevní oběh a pozitivně působí na krevní tlak a na hodnoty cholesterolu. V rámci pětileté studie to dokázal americký lékař a vědec Prof. Dr. Edward Lawrey. Tomu bychom ale věřili i bez studie.

? Zvykněte si denně připravit šálek čaje z jedné polévkové lžíce směsi z anýzu, fenyklu a kmínu (jednotlivé složky tvoří stejný podíl). Zalijte vařící vodou, nechte 10 minut stát a čaj pijte slazený medem.

? Celozrnné ovesné vločky a banány patří k potravinám, které jsou díky svým obsahovým látkám obzvláště účinné při odbourávání důsledků stresu, a proto nahraďte jedno denní jídlo takovým musli, nebo jím zažeňte svůj hlad na sladkosti.

? Také aromaterapie je prospěšná pro relaxaci. Čich je náš dávný instinkt. Vůně působí na nejstarší část mozku, na mozkový kmen, kde jsou uloženy naše instinkty a zkušenosti, a na limbický systém, kde probíhá vnímání emocí. Ne náhodou tedy stres nastává při určitých výparech, které lidé vdechují zcela nevědomě, ale například pro psy jsou velmi příjemné. Působí na nevědomí a zesilují napětí. Proti tomu můžeme působit jinými vůněmi. Uklidňující účinky má obzvláště levandulový olej. K tomu patří také vykuřování - doporučuje se santalové dřevo a myrrha.

? Měli byste také dbát na dostatečný přísun hořčíku. Hodně hořčíku obsahují celozrnné výrobky, přírodní rýže, sójové výrobky a ořechy.

? Namísto tří velkých jídel snězte raději pět malých, menší porce zatěžují žaludek a jiné trávicí orgány méně a hlava zůstává "čistší".

? Vitamin C je, jak už bylo zmíněno, velmi důležitý. Hodně vitaminu C obsahují kiwi, pomeranče, grepy a kysané zelí. Totéž platí i pro vitamin E, který se hodně nachází v celozrnných výrobcích a oleji z pšeničných klíčků. A lecitin: třikrát denně užívejte jednu polévkovou lžíci lecitinu z lékárny. Nechte tuto chutnou tekutinu pomalu rozplynout v ústech, aby ústní sliznice mohla obsahové látky lecitinu rychleji přijmout.

? Nestanovujte si příliš vysoké cíle. Pokud je to nutné, požádejte o pomoc. Za to se nemusíte stydět, není na tom nic špatného.

? Smiřte se s tím, že ne každou situaci můžete kontrolovat.

? Rozdělte si velké úkoly na malé.

? Častěji říkejte "Ne".

? Mluvte s přítelem či přítelkyní o zklamáních nebo úspěších.

? Přiznejte si, když nemáte pravdu. Zbytečně nepřemýšlejte o minulých chybách nebo špatných rozhodnutích. Raději se zamyslete, jak se jich v budoucnosti můžete vyvarovat. Považujte chyby za součást důležitého procesu učení.

? Trénujte hloubkové dýchání: pět sekund se nadechujte do břicha, čtyři sekundy vydržte, pět sekund vydechujte.

? Po skončení pracovní doby si konečně odpočiňte. Nevyřízené věci zařaďte do seznamu na následující den, a to nemilosrdně.

? Všechno, co děláte rádi a s potěšením, přispívá k odbourávání stresu ?četba, provozování hudby, tanec, zpěv, ruční práce, práce se zvířaty atd.

? Měli byste se snažit myslet pozitivně. To se pochopitelně snadno řekne, ale už společnost lidí, kteří vyzařují optimizmus, způsobuje zázraky. A přeformulujte své cíle: namísto "Nesmím jíst nic tučného!" si řekněte raději "Budu se hýčkat křupavou zeleninou."

? Také psaní deníku nebo dopisů (třeba pouze pro koš na papíry) může přispět k vnitřní rovnováze a snížit napětí.

Zdroj: 30 způsobů, jak se zbavit stresu, nakladatelství Grada

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související produkty na 001shop.cz: 

Komentáře (13)

  • Obrázek uživatele Lucka
    Lucka (anonym)

    Dobrý den potřebovala bych pomoct... Rozešel se semnou kluk do kterýho sem fakt hrozně zamilovaná. Opustil mě kvůli tomu že sem ho prý omezovala... a nevim co mám dělat... našel si jinou je to asi 4dny co snim nejsem a já nemůžu spát, jíst prostě nic... furt na něj myslim a všude ho vidim... žila sem s nim skoro dva roky a sem z toho na dně... Poraďtě prosím... :'(

    Feb 14, 2012
  • Obrázek uživatele Lucie
    Lucie (anonym)

    Dobrý den potřebovala bych...Ahoj Lucko, mrzí mě, co se stalo, ale věř, že bude zase lépe. Podle toho, co píšeš, byl rozchod nečekaný a je jasné, že tě taková věc vždycky zasáhne, ale zkus na tom najít i pozitivní věci, i když je to těžké. Určitě máš přátele, kteří tě v těchto chvílích podpoří, tak se neboj jim svěřit. Zkus si udělat něčím radost, koupit si něco hezkého na sebe :) Držím pěsti, aby tato nálada brzy přešla.

    Feb 27, 2012
  • Obrázek uživatele simča
    simča (anonym)

    Díky za rady, moc mi to pomohlo :D

    Kvě 10, 2012
  • Obrázek uživatele kristína
    kristína (anonym)

    serte na chlapy :D

    Feb 04, 2013
  • Obrázek uživatele Ina
    Ina (anonym)

    serte na chlapy :DSouhlas.

    Dub 19, 2013
  • Obrázek uživatele Kiki
    Kiki (anonym)

    Dobrý den,potrebuju pomoci.Jeden kluk ze školy(do kterýho sem příšerně zamilovaná) si našel holu v mý bývalý kámošce.Nechci aby s ní chodil,s odpuštěním je to štětka,nechci ho pro sebe,ale je mi ho hrozně líto,on je stašná citlivka a pak bere ten rozchod hrozně těžce,i když ví,že ta holka nikdy neměla kluka déle než týden a jen z nich tahá peníze.Další kamarád,s kterým chodila 6dní,což bylo až překvapivé, kvůli ní začal brát pervitin.Ale zpět k tomu prvnímu.Je mi ho hrozně líto.Chi aby ho nechala dřív než se mu dostane pod kůži a on pak zase stráví víkend na záchytce nebo v posteli s kilem marihuany.

    Lis 11, 2013
  • Obrázek uživatele KIki
    KIki (anonym)

    A prominte,že furt otravuju ale mam ještě jednu věc.Chci se věnovat parkouru. Což by pro mě bylo odreagování a zapoměla bych na stres,povinnosti a vyčistila bych si hlavu.Problém je,že v našem okrese jsem jediná kdo něco takového dělá a máma má hrozný problém strávit,že vyčnívám z davu,ale přitom nejsem žádný expert.Prý až se mi něco stane,je to moje věc.Ale potud to nebyl problém.Problém je,že bydlím na vesnici,kde není přes co skákat,abyste něco neponičili,a žijí tu jen staré báby,které mě považují za vandala,ničící vše kolem.Nechápou,že to co dělám není vandalismus,nejsem skejták ani sprayer,ani nevim jak se to píše.A do města dojíždět nesmím,já musím být tam,kde je moje maminka,ne všichni kamarádi.A uznejte,že ujet v 15 letech 2km na kole,abych se dostala do města není ani smrtelné,ani nadlický výkon.Jak mám přesvědčit mámu aby mi konečně začala věřit a aby mě nechala dělat to, comě poprvé v životě baví?

    Lis 11, 2013
  • Obrázek uživatele jednoduše
    jednoduše (anonym)

    jí dej toto přečíst ....

    Lis 12, 2013
  • Obrázek uživatele Terry
    Terry (anonym)

    Dobrý den,potrebuju...Ahoj, řekni mu že si s ním musíš promluvit ale osobně. Zajděte si třeba do kavárny nebo někam kde vás nikdo nebude rušit. Povídej si s ním o normálních věcech a pak zlehka nakousni jeho vztah s tou holkou. Pokud o ní bude básnit tak musíš být víc ohleduplná. Pokud to řekne tak nějak normálně tak nemůsíš být tak ohleduplná ale to neznamená že to na něj vyštěkneš. Řekni mu nějak jemně že ji delší dobu znáš a že jak se chová je jen přetvářka. Bohužel pravda je taková že je proslulá častým střídaním partnerů třeba i během 6 dní a do toho je s nimi jen kvůli sexu a penězům. Chtěla sem ti to říct protože sem si myslela že je lepší abys to slyšel ode mě než od někoho kdo by se ti smál žes naletěl takový s prominutím ,,děvce". Trochu zahraj na city. Řekni mu že seš ochotná mu jakkoliv pomoct že ho máš ráda a že nechceš aby si kvůli ní ublížil. (Zkus říct že jestli si něco udělá tak ty taky, pak si to rozmyslí něco si dělat). Zkus to takhle snad ti to pomůže a pak napiš jak to dopadlo. Můj email je zlobidlo.99@centrum.cz Moc ti přeju aby se ti to povedlo protože bych řekla že ho máš víc než ráda jinak bys sem nepsala :-)

    Dub 15, 2015
  • Obrázek uživatele Petr
    Petr (anonym)

    Dobrý den, už několik měsícu mám stres, začlo to tím že jsem měl holku a po nějaké době jsme se rozešli, od té doby se hodně stresuji. Ale normálně jsme se smířili a bavíme se spolu jako kamarádi. Ale mě to prostě pořád nějak vadí. Jak mile na ní začnu myslet, tak automaticky se mi stáhne žaludek a začnu být nervozní. Pak zase někdy myslím na školu, a pořád se stresuju maturity, nevěřím si že to dám. A v tomhle okamžiku začnu myslet na ty špatné věci. Když mám někam jet autem, také začnu být nervózní a myslet na blbé věci (jako že zpusobím bouračku apod.). Na takový věci myslím denně. Každý den vstanu a mám stáhlej žaludek a nemám na nic chuť, najím se až tak za hodku až dvě. Poté jdu na počítač a začnu se opět stresovat, protože si myslím že mi ta bejvalá něco napíše (občas si píšeme). Chodím hodně ven s kamarádem, a na stres uplně zapomínám, také posiluju a uklidnuje mě to. Poté se trochu v klidu najím a pak jdu na počítač, a mám opět stres, i když třeba na facebooku nejsem. Sex či masturbaci mám 3-4x za týden, též mě to uklidní. Než jdu spát a zavřu oči a snažím se spát, najednou začnu myslet na školu, maturitu. Říkám si v hlavě že když to nedám, co bude dál, nebudu mít práci a pod. Chtěl bych se toho zbavit, dvíře jsem takové problémy neměl. Hrozně mě to štve, mužete mi nějak prosím poradit? Mužete mi napsat i na email (peta-novotny-cz@seznam.cz) Díky.

    Srp 19, 2015
  • Obrázek uživatele Théta
    Théta (anonym)

    Petře, ten rozchod ti určitě naboural sebevědomí. Najednou se něco nepovedlo a jsi na to hodně citlivý. Teď je toho na tebe moc, myslíš hodně dopředu a už se obáváš nejhoršího. Je to úzkost, která se projevuje v somatické oblasti. Přejde tě to, jsi na dobré cestě - máš kamarády, posiluješ. Maturitu zvládneš, rozvrhni si učivo, dělej si výpisky, dobré jsou kartičky, kde si napíšeš heslovitě to, co ti nejde a klidně začni hned. Budeš mít nad ostatními náskok a to tě uklidní. Myšlenky nech volně proudit, to, co se děje pomalu odezní. Jsi citlivý a inteligentní člověk a to není chyba.

    Srp 19, 2015
  • Obrázek uživatele PRECIOUS
    PRECIOUS (anonym)

    HERPES cured s prírodným ROOTS a bylinkami Zdravím širokú verejnosť, som zo Slovenska v Prievidzi, chcem informovať verejnosť, ako som bol vyliečený z vírusu herpes simplex lekárom volal DR.Ojukokoro KELLY .I navštívil inú nemocnicu, ale dali me zoznam liekov, ako je Famvir, Zovirax a Valtrex ktorá je veľmi drahé na liečbu príznakov a nikdy ma vyliečiť. Bol som prechádzanie cez internet hľadajú liek na herpes a videl som komentár ľudí, ktorí hovoria o tom, ako DR.Ojukokoro KELLY (Ojukokorokelly@gmail.com) uzdravil. keď som kontaktoval mu, mi dalo nádej a poslať bylinný liek na mňa skrz kuriér Dodacie pošte, že som si vzal čo ťažko pracoval na mňa a bol som vyliečiť, som slobodný človek teraz bez problémov, môj výsledok HERPES vyšiel negatívna. Modlím sa za vás DR.Ojukokoro Kelly, Boh vám večný život, tie sa pred časom nezomrel za to, že úprimný a veľkí muži dôvera. Som tak šťastná, môžete ho kontaktovať v prípade, Máte nejaký problém, môžete tiež dostať ho na osobné e-mail adresa, ojukokorokelly@gmail.com DOCTOR Ojukokoro KELLY môžete byť rovnako vyliečiť táto choroba: 1. HIV / AIDS 2. polovice HERPES 3. rakovina 4. ALS (Lou Gehrigova choroba) 5. Herpatitis B 6.chronic pankreatitída 7.Emphysema 8.COPD (chronická obštrukčná choroba pľúc) 9.asthma 10.Acute glaukómu s uzavretým uhlom 11.CHRONIC pankreatitída S pozdravom Varovať

    Lis 24, 2016
  • Obrázek uživatele Ivan Skopec
    Ivan Skopec (anonym)

    Dobrý den, potřeboval bych poradit. Už asi rok na sobě pozoruji že se dostávám velmi snadno do stresu, při kterém se mi nejčastěji zvýší tep a dělá se mi nevolno. Často se mi to stává v noci, kdy mi hlavou víří tisíce myšlenek, především nepříjemných a při krizových situacích nebo při řešení nějakého nepříjemného problému. Dokázal o by mi někdo poradit jak sám sebe ovládnout a co případně udělat pro celkové zklidnění mysli?

    Pro 01, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama