Zvonící budík může být zdraví nebezpečný.

8.5.2015 00:01
Zdraví

a negativní důsledky častého rozdílu mezi vnitřními biologickými hodinami každého z nás a časem, kdy bychom podle konvencí moderní společnosti měli začít být ráno naplno aktivní, upozorňuje profesorka Martha Merrowová z institutu psychologie lékařské fakulty univerzity v Mnichově.

Největší obětí fenoménu, který se podle únavy spojené s cestováním přes několik časových pásem popisuje jako “sociální jet-lag (pásmová nemoc)“, jsou přitom studenti, říká Merrowová. Adolescenti a mladí lidé totiž podle ní potřebují spát déle než malé děti či starší dospělí. A často jsou také tím, čemu se říká večerní chronotyp “sovy“, ve srovnání s ranními “skřivany“, kterým časné vstávání nevadí.


    “Ze studií to zná skoro každý - chodí se spát pozdě a také se, pokud to jde, pozdě vstává. Někdo si může myslet, že to tak je kvůli bujarému nočnímu životu. Ale ono je to naopak - studenti chodí na mejdany, protože tak mají nastavené své vnitřní hodiny,“ míní profesorka.


    Ale protože pak ráno musí stejně vstát a vyrazit do školy, používají studenti budík pravidelněji než ostatní části populace. Merrowová poukazuje na loňskou studii, kterou spolu s její univerzitou prováděli vysokoškoláci z nizozemského Groningenu.


    Na vzorku 741 jedenácti až osmnáctiletých studentů nizozemských škol si ověřili, že studenti-sovy skutečně mají u zkoušek nejhorší výsledky v ranních a dopoledních hodinách. Jejich výkon ale v průběhu dne stoupá a s kolegy-skřivany, kteří se naopak postupně zhoršují, se vyrovnají krátce po poledni.


    “Přesto zkoušky začínají obvykle časně ráno. Je to velmi nefér,“ míní německá profesorka. Jedna z nizozemských škol, které se projektu účastnily, už podle ní souhlasila s tím, že začátek vyučování posune o hodinu později.


    Podle Merrowové, která tento týden vystoupila v Evropském parlamentu na veřejném slyšení o důsledcích existence letního času, toto každoroční posunování ručiček hodin sociální jet-lag jen dále prohlubuje. Lidem s večerním chronotypem trvá vyrovnání se se změnou údajně až čtyři týdny.


    Když lidé většinou pracovali venku za přirozeného světa a chodili “spát se slepicemi“, protože prostě padla tma, nebyly rozdíly mezi sovami a skřivany obvykle větší než tři hodiny. Pro vnitřní biologické hodiny, optimalizující lidský metabolismus, práci kardiovaskulárního systému i potřebu odpočinku, jsou světlo a tma základním ukazatelem. Nyní mohou rozdíly mezi chronotypy v extrémních případech, v důsledku zvyku pracovat při umělém osvětlení, dosahovat až 12 hodin, upozornila Merrowová.


    Velmi komplikované je ale změřit dopad rozdílu mezi vnitřními hodinami jednotlivce a společenským očekáváním například na ekonomiku. “Odhady většinou pracují s projekcemi nákladů na zdravotní péči, s výkonnostním deficitem,“ uvádí profesorka. Letní čas přitom podle ní po sedm měsíců v roce celý problém ještě o hodinu prohlubuje.


    Důkazy ale spojují chronický sociální jet-lag s civilizačními chorobami, které nyní trápí západní svět, včetně například obezity, varuje Merrowová. V Evropské unii by to mohlo znamenat nárůst nákladů a úbytek výkonnosti týkající se každoročně asi procenta hrubého domácího produktu, tedy 131 miliard eur (asi 3,6 bilionu korun) napříč EU.

Zdroj: ČTK

Související články

Deset rad pro boj s jarní únavou

31.3.2015 00:01

Teenageři by neměli před spaním koukat do mobilů

11.3.2015 00:01

Ranní ptáčata jsou úspěšnější: 10 rad, jak na to

26.2.2015 00:01

Za úplňku spíme hůř a méně

19.2.2015 00:01

Pozor na modré světlo před spaním

20.1.2015 00:01

8 superpotravin pro uchování tělesného a psychického zdraví

3.12.2014 00:01

8 nejlepších superpotravin, které dodají energii a zlepší vaší náladu

31.10.2014 00:01

Nepříznivý vliv hluku na zdraví

18.6.2014 00:01

5 nejlepších potravin pro klidný spánek

9.9.2013 00:01

Dietou proti Jet Lag

30.10.2012 00:01

Desatero zdravého životního stylu

26.7.2011 00:00

Tři pilíře dlouhověkosti

13.9.2010 00:00

Dlouhodobá nespavost je nemoc

5.1.2010 00:00

Přeřizování biologických hodin je rizikem pro lidské zdraví

5.8.2009 00:00

Synchronizace spánku a bdění

3.6.2009 00:00

Jak přežít noční směny - Směnný provoz je nepřítel spánku

27.3.2009 00:00

Zajímavosti o spánku

18.3.2009 00:00

Při cestách do vzdálenějších krajů pozor na pásmovou nemoc

25.8.2008 00:00

Mládež žije s časovým skluzem

14.5.2008 00:00

Paměť a naše biorytmy

25.4.2008 00:00

Způsobuje práce na směny rakovinu?

6.12.2007 00:00

Sluneční brýle chrání před následky dlouhých letů

31.8.2006 00:00

Člověk myslí a pracuje efektivněji, řídí-li se biorytmy

18.8.2006 00:00

Účinky světla na psychologii a chování lidí

21.12.2005 00:00

Nebezpečné poruchy spánku

11.3.2005 00:00

Jak podpořit produkci serotoninu

5.11.2004 00:00

Jasné osvětlení a brzké vstávání proti depresím

15.10.2004 00:00

Jarní únava a Bachova květová terpie

5.5.2004 00:00

Biologické hodiny člověka se zpožďují denně o 12 minut

15.3.2004 00:00

Denní a sezónní rytmy

2.4.2003 00:00

Můžeme nahlížet do budoucnosti?

7.1.2001 00:00

Roční období má vliv na plodnost

5.12.2000 00:00

Jet lag

13.7.2000 00:00

Narušitelé ozdravného spánku a jak proti nim bojovat

6.1.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Nebudit pitomce,ne,!
Ss  |  9.5.2015 19:52

Ne, budit pitomce!
Žž  |  9.5.2015 20:31

Asi je zdraví nebezpečný, je to můj úhlavní nepřítel.
gin  |  9.5.2015 22:29

To já se vždy leknu a málem se Poseru!
Prrrrd  |  9.5.2015 22:34

Jenom debil může po druhých chtít, aby vstávali uprostřed noci a...
Budík  |  10.5.2015 13:56

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *