Zdravotní rizika sedavého zaměstnání

2.12.2014 00:01
Zdraví

Sedavé zaměstnání sebou často přináší také nepříjemné zdravotní problémy jako je syndrom karpálního tunelu, pálení očí nebo bolesti zad. Tyto obtíže se mnohdy vyskytují kvůli dlouhodobému sezení, které má za následek nevyváženou funkci pohybového systému: dochází k přetěžování některých svalů a naopak k oslabování jiných.

Škodlivé návyky při práci s klávesnicí a myší
Při práci s počítačem vám hrozí syndrom karpálního tunelu, který vzniká kvůli chybným návykům při práci s klávesnicí nebo myší, zejména v důsledku přetěžování při ohýbání zápěstí a prstů. Mezi typické projevy karpálního tunelu pak patří bolesti v zápěstích, které doprovází brnění, necitlivost a ztuhlost.
 „Problémem je dlouhodobý, vynucený úchop ruky při práci na počítači a hlavně s myší. Ten přetěžuje svaly předloktí i ruky a také vazivové tkáně v této oblasti. Pořiďte si ergonomickou myš, klávesnici a podložku. Občas si udělejte alespoň jeden cvik, při kterém si protáhnete paži a ulevíte si od strnulé pozice. Například můžete celou paži včetně zápěstí a prstů (buď ve visu, nebo na stole) dát do opačného postavení než při práci s myší. To znamená, že paži vytočíte zevně a s mírným odporem protáhnete včetně ruky,“ vysvětluje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová.


Šetřete si oči
Práce s počítačem představuje velkou zátěž také pro oči, protože jste dlouhodobě nuceni dívat se na jedno místo, což není pro zrak přirozené. Tato zátěž se následně může projevit například slzením nebo pálením očí. Existuje však několik tipů jak své oči chránit.  Dlouhodobou únavu zraku zaostřením na jedno místo lze eliminovat pravidelnými pauzami a pomůže i pohled z okna, kdy zaostříte na vzdálené předměty. „Nepodceňujte také kvalitu monitoru. Vyplatí se používat LCD monitory s dostatečnou úhlopříčkou. Tato technologie s plochou obrazovkou a dobrou geometrií obrazu šetří vaše oči,“ doporučuje Ondřej Jung, vedoucí technik Počítačové školy Gopas

Nezdravé sezení na židli
Při sedavém zaměstnání je nejhorší strnulá a mnohdy nepřirozená poloha těla. K rizikovým partiím patří krční páteř, ramena, předloktí a následně úpony svalů v oblasti loktů, zápěstí i prstů. Obtíže se mohou zhoršovat, k bolesti se může přidat brnění nebo necitlivost horních končetin. Nezřídka se objevuje bolestivost celé páteře až po oblast beder. Přidat se mohou rovněž bolesti hlavy.
 „Vašemu tělu uleví krátké přestávky na jednoduché cvičení pomocí metody INFINITY. Velmi relaxačně působí protažení zad v předklonu i záklonu a propnutými pažemi, kdy pohybem těla ze strany na stranu opisujete tvar ležaté osmičky vsedě, nebo ve stoje. Pohyby by měly být pomalé a plynulé a zpočátku v malém rozsahu,“ doporučuje primářka Michaela Tomanová.

Související články

Artróza postihuje již i třicátníky

18.11.2014 00:01

3 chyby vedoucí k bolestem pohybového aparátu

27.10.2014 00:01

Bolesti zad, sedavé zaměstnání, inkontinence

29.9.2014 00:01

Při práci na počítači mrkejte

23.9.2014 00:01

Psychika způsobuje zdravotní potíže

21.7.2014 00:01

Proč a kdy sáhnout po očních kapkách

7.7.2014 16:11

Sezení škodí zdraví

31.3.2014 00:01

Za bolest zad někdy může nevhodná obuv či zatěžování zad

31.1.2014 00:01

3 tipy na správné držení těla u školáků

2.10.2013 00:01

Rehabilitace ve vzduchu

26.8.2013 00:01

Ergonomie - prevence bolestí zad

3.6.2013 00:01

Přírodní prostředky nápomocné při syndromu karpálního tunelu

17.5.2013 00:01

6 tipů, jak správně pracovat u počítače

26.4.2013 00:01

Sloupková korekční technika

1.3.2013 00:01

Nejúčinnější prevencí bolesti páteře je správná funkce pohybového ústrojí

15.1.2013 00:01

Jak úspěšně získat rehabilitaci

30.11.2012 00:01

Individuální výběr pohybových aktivit

21.8.2012 00:01

4 chyby, kterých se dopouštíme na našich zádech

20.4.2012 00:01

O chůzi, stání a putování

10.4.2012 00:01

Infinity method - Konec bolesti při pohybu

26.3.2012 00:01

Syndrom kancelářského oka

15.8.2011 00:00

Vitamin B6 a hořčík a syndrom karpálního tunelu

4.6.2010 00:00

Uspořádání pracovní plochy u počítače je prevencí syndromu karpálního tunelu

5.5.2010 00:00

PÁLÍ VÁS OČI? A SEDÍTE DLOUHOU DOBU PŘED POČÍTAČEM MONITORU?

1.6.2008 00:00

Rady pro práci na počítači

10.1.2008 00:00

Třetina populace má alespoň někdy potíže se suchým okem

30.10.2007 00:00

Za bolesti hlavy mohou často oči

28.4.2005 00:00

Bolest vlivem držení těla

21.1.2005 00:00

Správné držení těla a testy zdravých zad

4.6.2003 00:00

Jak předcházet bolestem v zádech

22.1.2002 00:00

Odpočinek očí při práci s počítačem

5.6.2001 00:00

Faktory vyvolávající bolesti hlavy a migrény

11.5.2001 00:00

Více jak polovina populace sedí nesprávně

20.11.2000 00:00

Mozek potřebuje i odpočinek

10.8.2000 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Mě z toho sedění cely den ted dost často začne bolet hlava, je to teda...
Adriana  |  25.9.2015 13:16

Sedavé zaměstnání nemusí vyhovovat každému, u někoho to může...
Jana  |  14.12.2016 12:28

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *