Zajímavá fakta o lidském potu a jeho prospěšnosti

9.3.2018 00:01
Zdraví

Pocení ve většině lidí evokuje spíše negativní emoce. Jistě, nepříjemné pocení rukou z nervozity, propocená košile před důležitou schůzkou nebo krůpěje potu stékající v létě po zádech nejsou nic příjemného. Pocení jako takové je ale pro lidské tělo prospěšné. Chrání organismus před přehřátím, pomoci může i s jeho detoxikací.

Extrémní dávku pocení si můžete dopřát například v sauně. Proč se trénovaní sportovci potí dříve, kolik potu ztratíme během jedné návštěvy sauny a kdy může pocení signalizovat nemoc? Odpovědi nejen na tyto otázky se dozvíte v následujícím článku.

Co jste o potu nevěděli

Pocení je běžnou součástí dne každého člověka. I když si to často neuvědomujeme, na celém těle máme až tři miliony potních žláz. Nejvíce, asi 2 tisíce na cm?, jich je na chodidlech a dlaních rukou. Potní žlázy produkují dva druhy potu. Zatímco ekrinní žlázy rozmístěné po celém těle vytvářejí více potu, který je bez zápachu, apokrinní potní žlázy jsou zodpovědné za typický zápach potu. I tyto žlázy jsou však pro tělo velmi důležité, produkují totiž mléčný sekret, který obsahuje feromony. Ty jsou považovány za zásadní proměnnou chemické přitažlivosti, na jejímž základě si vybíráme partnery. Množství potu, který člověk denně vyprodukuje, se liší. Rozhoduje věk, pohlaví, fyzická námaha i rasa. Asiaté se například dle výzkumů potí méně než Evropané či Američané, muži se zase potí častěji než ženy. Výzkumník Josh Clark pak dokonce zjistil, že pot vegetariánů je pro okolí příjemnější než pot „masožravců“.

Pot není jen voda, vypocené látky je potřeba doplnit

Pocení je pro správné fungování lidského těla nezbytné, funguje totiž jako přirozený chladič. „Během jakékoliv aktivity lidské tělo produkuje teplo, které musí být nějak odváděno, aby nedošlo k přehřátí. Právě k tomu pot slouží. Ochladí kůži, ale i krevní cévní zakončení pod kůží,“ vysvětluje Blanka Marková z Aqualandu Moravia. Přesto, že je pot tvořen z 99 % vodou, nejdeme v něm i celou řadu dalších látek, například chlorid sodný, minerální látky, kyselinu mléčnou, aminokyseliny nebo močovinu. Právě tyto cenné látky je proto obzvláště po náročné fyzické aktivitě nutné tělu opět dodat. Vypocený sodík, jehož nedostatek vede například ke svalovým křečím, lze doplnit iontovým nápojem, ztrátu hořčíku je pak důležité doplnit v průběhu regenerace. Zajímavostí také je, že rychlejší pocení při tělesné aktivitě neznamená malou fyzičku sportovce. Právě naopak. Dlouhodobý trénink totiž zlepšuje termoregulační schopnosti těla, potní žlázy jsou tak schopny reagovat dříve a efektivněji. Tělo vytrvalostního sportovce se tak zahřívá pomaleji a udržuje optimální výkon po delší dobu.

V sauně vypotíte až půl litru tekutin

Sportovní aktivity však nejsou jediná možnost, jak se pořádně zpotit. Zdravé je též pocení v sauně, pobyt v ní totiž pomáhá k detoxikaci organismu. Pravidelným saunováním tak očistíte tělo od nahromaděných toxinů, mezi něž patří například těžké kovy, dioxiny nebo pesticidy, ale i od zbytků alkoholu, drog nebo chemikálií z kouření. „Teplota kůže stoupne v sauně až o 10 °C a tělesná teplota vystoupá na 38 až 38,5 °C. Termoregulační systém tak začne pracovat, rozšiřují se cévy a prokrvuje se kůže. Tělo se následně snaží ochladit pomocí potu. Během půl hodiny pocení tak člověk může ztratit až půl kilogramu vody. Tekutiny je proto vhodné po saunování doplnit,“ komentuje Blanka Marková z Aqualandu Moravia.

Nezvyklé pocení může upozornit na nemoc

V některých případech však může pot signalizovat i závažné zdravotní problémy. Neobvyklý tělesný zápach připomínající zkažená vejce může například signalizovat onemocnění jater, silné noční pocení zase upozorňuje na možnou infekci. Problémem může být i nadměrné pocení. To může poukazovat na zvýšenou funkci štítné žlázy nebo hypoglykémii. V případě, že se potíte o dost více než za normálních okolností nebo je váš pot příliš výrazně cítit, se proto raději obraťte na lékaře.


Související články

Jaké projevy může mít detoxikace

21.3.2018 00:01

Detoxikaci organismu si můžete užít

15.3.2018 00:01

Pohybové aktivity a správný pitný režim

22.1.2018 00:01

Jak zatočit s chřipkou a nachlazením pomocí klinické naturopatie

11.10.2017 08:01

Vysoké teploty zatěžují nejen tělo ale i psychiku.

19.7.2017 00:01

Devět bizarních zdravotních rad, které fungují

28.6.2017 00:01

Hořčík a cvičení

30.5.2017 00:01

11 faktorů způsobujících nepříjemný pach lidského těla

28.3.2017 00:01

Horečka není nemoc, ale spíš přirozená obranná reakce organismu na nemoc

31.10.2016 00:01

Jak se může projevovat funkční oslabení vnitřních orgánů

13.6.2016 00:01

Relaxační minerál hořčík potřebuje většina lidí

15.2.2016 00:01

Jak se chovat v sauně

25.9.2015 00:01

Umět rozpoznat příznaky onemocnění jater vám může zachránit život

8.1.2015 00:01

Rinoviróza není chřipka: Saunování jako prevence

17.11.2014 00:01

Stop zápachu nohou

13.8.2014 00:01

Hypertermie neboli přehřátí

29.5.2014 00:01

Mýtus o osmi sklenicích vody denně

30.4.2014 00:01

5 nejrozšířenějších mýtů o chřipce aneb Jak zatočit s viry přírodní cestou

31.1.2014 00:01

Stop křečím

6.8.2013 00:01

Jak se chovat v horkých dnech

18.7.2013 00:01

Úpal, křeče a vyčerpání z přehřátí

21.6.2013 00:01

Sauna - kdy je vhodná a kdy ne

4.4.2013 00:01

Vytváření jedů při rozkládání potravy

25.3.2013 00:01

Tipy na hydrataci během sportu

13.3.2013 00:01

Proč máme vlastně žízeň?

15.11.2012 00:01

Důležitost hydratace pro lidské orgány

10.10.2012 00:01

Proč se saunovat s dětmi?

2.12.2011 00:01

Desatero zdravého saunování

24.10.2011 00:01

Zvýšené pocení může signalizovat zdravotní problémy

5.8.2011 00:00

Intimní problémy narušují psychiku a vztahy

4.8.2011 00:00

Dehydratace a přehřátí

21.6.2011 00:00

Čaje podporující pocení

28.10.2010 00:00

Miminka a termoregulace

4.8.2010 00:00

Saunování v létě

5.7.2010 00:00

Přírodní deodoranty

4.5.2010 00:00

Silný protivirový čaj

4.1.2010 00:00

Přírodní zbraně proti chřipce

10.11.2009 00:00

Šalvěj lékařská - Salvia officinalis

13.8.2009 00:00

Normální a nenormální vylučování

5.3.2009 00:00

Neurovegetativní dystonie

10.6.2008 00:00

Aditiva, která mohou způsobovat zdravotní problémy

8.3.2007 00:00

Funkční změny zdravotního stavu

30.11.2006 00:00

Kontraindikace (nevhodnost) saunování

21.11.2006 00:00

Využití saunové lázně - indikace saunování

10.11.2006 00:00

Nadměrné pocení

27.10.2006 00:00

Hyperhidróza - nadměrné pocení

23.8.2006 00:00

Ochlaďte se jídlem

1.8.2006 00:00

Jak vyzrát na noční vedra

20.7.2006 00:00

Deodorant z jablečného octa, šalvějového čaje a mátového oleje

11.4.2006 00:00

Jak ulevit při horečce

28.6.2005 00:00

A vypoťte to

24.1.2005 00:00

Deokrystaly

18.11.2004 00:00

Zamoření organismu odpadními látkami

11.2.2004 00:00

Abstinenční příznaky

2.1.2003 00:00

Poruchy vyvolané požíváním alkoholu

3.12.2002 00:00

Jablečný ocet a šalvějový čaj proti pocení

2.9.2002 00:00

První příznaky vážného onemocnění

13.6.2002 00:00

Úpal může být životu nebezpečný

14.6.2000 00:00

Sauna

6.4.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Přečetla jsem sim o pocení článek a moje otazka by byla na ktérého...
Pavlína  |  10.3.2018 09:29

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *