S věkem se spánek mění

24.5.2001 00:00
Zdraví

Počet hodin spánku nutných k tomu, abychom se vzbudili ve formě se mění od jedince k jedinci, ale také s věkem. Je normální, že malé dítě spí 16 až 19 hodin denně, dospělý člověk nepotřebuje více než 8 až 10 hodin spánku, někdy i méně. Také je normální, že starší člověk spí pouze 5 až 7 hodin.

Čím jsme starší, tím je spánek kratší, lehčí, nepravidelnější a častěji a na delší dobu se v noci probouzíme: v pěti letech čtyřikrát až pětkrát za noc, v padesáti letech asi třicetkrát, v pokročilejším věku šedesátkrát až stokrát. Přechod z jednoho stadia spánku do druhého probíhá rychleji, cykly spánku jsou vrtkavější a nepravidelnější.

Děti v plném růstu stráví nejméně 50 % spánku v rytmu delta. Dospělí lidé pouze 20 až 25 %. Většina starších lidí nad šedesát let spí hlubokým spánkem pouze několik minut, zatímco ve dvaceti letech průměrný spáč asi pětačtyřicet minut. Tento vývoj vysvětluje z velké části problémy, které mají starší lidé se spánkem.

Přestože si mnozí z nás stěžují, že v noci nezamhouřili oka, spí přece nejméně pět po sobě jdoucích hodin. Dojem nespavosti působí nedostatek spánku delta a častá probuzení a potom také únava, kterou člověk ráno pociťuje. Nedostatek spánku delta může také přímo souviset se stárnutím - připomeňme si, že hluboký spánek podporuje obnovování buněk a tkání.

Ke změně kvality spánku starších lidí mohou přispět další faktory a nemusejí v každém případě vyvolávat nespavost. Jelikož je však spánek lehčí a probuzení jsou častější, tyto faktory mohou prodlužovat chvíle bdění. Hlavní faktory jsou:
  • změna stylu života způsobená odchodem do důchodu a odchodem dětí z domu;
  • určitá forma deprese zapříčiněná změnou osobní, rodinné a pracovní situace;
  • bolesti svalstva, které jsou v noci silnější a dotěrnější; ? srdeční a plicní potíže;
  • prudké pohyby nohou (odlišné od škubání z počátku noci), které jsou pro stárnutí typické;
  • chrápání: po každém nadechnutí hrozí, že se probudíme.

    Ještě dodejme, že čím jsme starší, tím má epifýza větší tendenci vápenatět. Avšak epifýza produkuje melatonin, hormon odpovědný za přirozené střídání spánku a bdělého stavu.

    Zdroj: Marie - Paule Dessaintová - Nezačínejte stárnout, nakladatelství Portál
  • Související články

    Význam hlubokého spánku

    4.5.2001 00:00

    Fáze spánku

    3.5.2001 00:00

    Spánková obrna

    27.12.2000 00:00

    Sladké sny

    9.6.2000 00:00

    Recept na dobrý noční spánek

    5.4.2000 00:00

    Druhy mozkových vln a stav vědomí

    3.2.2000 00:00

    Narušitelé ozdravného spánku a jak proti nim bojovat

    6.1.2000 00:00

    Přehled komentářů

    zobrazit všechny komentáře 

    Prosím o názor jak dlouhý je zdravý spánek 3-letého dítěte - po...
    matamus  |  9.11.2009 07:54

    Myslím, že je to hodně individuální. Moje dcera od dvou let po obědě...
    Linda  |  9.11.2009 11:27

    ahoj chci se zeptat co mam dělat abych neusnul
    Adolf  |  26.12.2011 17:09

    :-)
    Nelehej si!  |  26.12.2011 17:17

    Nacucej se Colou
    Cory  |  26.12.2011 17:54

    zobrazit všechny komentáře

    Přidat komentář

     
    * *