V létě se kvalita spánku zhoršuje

11.7.2016 00:01
Zdraví

Dostatek spánku je pro lidský organismus nepostradatelný. Během spánku totiž dochází k regeneraci až 90 % fyzických a psychických sil člověka. Hlavním předpokladem pro zdravý spánek je kvalitní prostředí, které nám ho umožňuje. S létem však přichází dlouhotrvající vysoké teploty a brzké ranní světlo, které lidem často ve spánku brání. V následujícím článku vám proto poradíme, jak si během horkých letních dní vytvořit ideální podmínky pro spaní a na co si dát pozor.

Problémy se spánkem řeší polovina Čechů
Podle průzkumu společnosti Gfk řeší problémy se spánkem v současné době téměř 50 % Čechů. Mezi nejčastější potíže patří přechodná nespavost, která trvá maximálně 4 týdny, 10 - 15 % populace pak trpí nespavostí chronickou. Nebezpečí nespavosti spatřují lékaři především v tom, že je často podceňovaná. Dlouhodobě neřešená nespavost má ale negativní vliv na pozornost i paměť, prokazatelně také zvyšuje riziko srdečně - cévních onemocnění. V létě může nespavost vést dokonce i k sezónní depresi. Ta se projevuje únavou, apatií a podrážděností, způsobit ale může i dlouhodobé depresivní stavy.


Na kvalitu spánku má vliv strava, stres i pravidelnost
Špatné návyky a nevhodné prostředí pro spaní. To jsou dvě hlavní příčiny, které mohou dle odborníků prožitek spánku zhoršovat.  Velkou pozornost je proto nutné věnovat spánkové hygieně. Lékaři apelují především na vhodnou skladbu potravin a pití. Před spánkem nedoporučují konzumovat těžká jídla, kofein ani zelený čaj. Nevhodná je také konzumace alkoholu. Ten sice urychluje usínání, celkovou kvalitu spánku ale výrazně zhoršuje. Důležitý je také pravidelný režim. Nespavosti tak můžete předejít, pokud si zvyknete ulehat a vstávat vždy ve stejnou dobu. Několik hodin před ulehnutím do postele se pak pokuste vyhnout stresu. Neřešte pracovní záležitosti ani nevyřešené spory, na noc se vyhýbejte i velké fyzické zátěži.


Tma a ticho jsou pro usínání nezbytné
Spánková hygiena ovšem není vše. Kromě správných návyků je velmi důležité i vytvoření vhodného prostředí pro spánek. Zatímco v zimě svítí slunce jen zhruba 50 hodin měsíčně, v létě se počet hodin slunečního svitu až zpětinásobuje. Omezit v ložnici světlo je proto podle expertů nutností. Světlo totiž zabraňuje vylučování hormonu melatoninu, který je za dobrý spánek zodpovědný. Melatonin se spouští na základě signálů fotoreceptorů ukrytých v sítnici oka. Pro kvalitní spánek je také důležitá absolutní tma. „Zatemnit pokoj i v létě lze například pomocí venkovních rolet. Ty totiž dokáží vytvořit až stoprocentní tmu. Významně také snižují hladinu hluku, a to až o 16 dB,“ vysvětluje Lubomír Valenta ze společnosti Lomax, která se dlouhodobě zabývá výrobou stínící techniky. Díky vhodnému stínění je tak snadné vytvořit ideální podmínky i během dne. To ocení zejména zaměstnanci, kteří pracují na noční směny. Právě tato skupina lidí je totiž nespavostí nejvíce ohrožena.


Větrání v létě nepomůže
Dalším faktorem, který je pro kvalitní spánek podstatný, je správná teplota v místnosti. Ta se dle odborníků pohybuje mezi 18 - 20°C. Během tropických letních nocí se ale teplota vzduchu může vyšplhat až na 25°C. Větrání je tak spíše kontraproduktivní, vhodné je proto regulovat teplotu v ložnici již během dne. „Venkovní rolety a žaluzie lze ovládat pomocí dálkového ovládání nebo centrálního systému. Díky automatizaci je možné si nastavit přesný režim, podle kterého budou žaluzie regulovat průnik slunečních paprsků do interiéru Už během dne tak lze omezit přístup slunečních paprsků do místnosti až o 80 %,“ upřesňuje Lubomír Valenta ze společnosti Lomax.

Související články

Léčivé třešně

15.6.2016 00:01

Nejčastější poruchy spánku u dětí

6.4.2016 00:01

Kofein mění naše vnitřní hodiny.

26.11.2015 00:01

Nespavost jako životní styl

9.9.2015 00:01

6 zajímavostí o spánku a snění

27.3.2015 00:01

Za úplňku spíme hůř a méně

19.2.2015 00:01

V přesvícených městech lidé hůře spí a hrozí jim zdravotní problémy

3.2.2015 00:01

Pozor na modré světlo před spaním

20.1.2015 00:01

Čtyři potraviny pro dobrý spánek

22.10.2014 00:01

Bylinky proti nespavosti

29.4.2014 00:01

Adaptogeny zlepšující mozkové funkce

17.12.2013 00:01

Symptomy adrenální únavy a sedm způsobů, jak podporovat a léčit své nadledvinky

28.11.2013 00:01

Vliv úplňku na lidský spánek

12.9.2013 00:01

5 nejlepších potravin pro klidný spánek

9.9.2013 00:01

Meduňka a náš mozek

25.4.2013 00:01

11 způsobů, jak vám může hořčík pomoci

28.3.2013 00:01

Chronobiologická léčba: Léčba deprese silným světlem a melatoninem

5.11.2012 00:01

Bylinky pro klidný spánek

29.3.2012 00:01

Domácí recepty proti nespavosti

8.9.2011 00:00

Jak se vyspat do růžova

12.4.2011 00:00

Jak se zklidnit před usnutím

25.1.2011 00:00

Když je v mozku nedostatek serotoninu

15.4.2010 00:00

Když v mozku je nedostatek GABA

9.3.2010 00:00

Léky proti depresi a nespavosti mohou u seniorů způsobit nebezpečné pády

10.2.2010 00:00

Stresující životní styl může vést k vyčerpání nadledvinek

27.1.2010 00:00

Dlouhodobá nespavost je nemoc

5.1.2010 00:00

Nemůžete spát? Zchlaďte si mozek speciální čepicí!

8.10.2009 00:00

Špatný spánek může být smrtelný, tvrdí vědci

22.9.2009 00:00

Synchronizace spánku a bdění

3.6.2009 00:00

MEDUŇKA LÉKAŘSKÁ - proti nespavosti, úzkosti a nevolnosti

22.5.2009 00:00

Nespavost a její dopady

16.4.2009 00:00

Nespavost - nedostatek hořčíku, vitamínů B, dysfunkce žlučníku či kůry nadledvin?

4.3.2009 00:00

Vy, světlo a melatonin

24.10.2008 00:00

Při cestách do vzdálenějších krajů pozor na pásmovou nemoc

25.8.2008 00:00

Dopřejte si kvalitní spánek

11.6.2008 00:00

Mládež žije s časovým skluzem

14.5.2008 00:00

Pro ženy je nedostatek spánku nebezpečnější

6.5.2008 00:00

Poruchy spánku mají to dopad na zdraví

19.2.2008 00:00

Spánek, nespavost, nadměrná spavost, sny, chrápání - SPECIÁL

5.2.2008 00:00

Hovory mobilem před spaním mohou zhoršit spánek

1.2.2008 00:00

Devět jídel pro klidný spánek

13.3.2007 00:00

Člověk myslí a pracuje efektivněji, řídí-li se biorytmy

18.8.2006 00:00

Jak podpořit produkci serotoninu

5.11.2004 00:00

Spánek s rozsvíceným světlem představuje riziko leukémie

15.9.2004 00:00

Chrápání může nasvědčovat poškození mozku

19.9.2003 00:00

Denní a sezónní rytmy

2.4.2003 00:00

S věkem se spánek mění

24.5.2001 00:00

Narušitelé ozdravného spánku a jak proti nim bojovat

6.1.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *