Tři pilíře dlouhověkosti

13.9.2010 00:00
Zdraví

Dr. Robert E. Svoboda. První věc, kterou si musíme v cestě za zdravím uvědomit, jsou tři činnosti v lidském životě. Ájurvédská medicína je nazývá životními oporami či třemi pilíři. Jsou jimi: spánek, strava a sexuální život.

Spánek

Spánek umožňuje mysli snít. Děti sní častěji než dospělí a plod prožívá sny po celou dobu, co je v děloze (Ájurvéda předpokládá, že z důvodu znovuprožívání předchozích živo tů v přípravě na život následující). Nedostatečný spánek mysl a tělo oslabuje a dále zvyšuje stres.

Dospívající děti potřebují 9 až 11 hodin spánku každý den. Během školního vyučování v týdnu spí většinou jen 7 až 8 hodin a během víkendu se objevuje spánkový deficit. Tento nedostatek spánku nahrazují pozdějším vstáváním, ale vstávání v poledne obnoví vnitřní hodiny později a přivodí ospalost až kolem čtvrté hodiny ranní. Dospívající by měli dodržovat pravidelnější režim spánku a vstávání. V dospělosti  spěte 7 hodin denně a ideálně mějte hlavu směrem na východ nebo jih.  O víkendu nevstávejte o více než jednu hodinu později

než v týdnu (odpoledne si vždy můžete jít na chvíli lehnout) a jděte pak na procházku. Tělo vám poděkuje!

Strava

Odpočinutý organizmus se bude daleko více těšit na jídlo a trávení než tělo rozrušené nedostatkem spánku. Strava hraje pro zdraví velmi důležitou úlohu a jestliže se zdravě stravujete většinu času, nebude mít vaše tělo problém přizpůsobit se občasným výstřelkům. Seznam potravin uzpůsobený vaší konstituci (v některé mé knize, např. Ájurvéda pro ženy) případně sestavený ájurvédským lékařem vám pomůže vybrat správné potraviny, ale nezapomeňte, že každý člověk je jedinečný a nespoléhejte pouze na teorii. Řiďte se intuicí a tím co vaše tělo signalizuje. Jídlo, které zklidňuje vaši konstituci, bývá zpravidla nejvhodnější. Na svých seminářích seznamuji účastníky s mnoha principy jak se stravovat, které se běžně neuvádějí a přesto mají na naše zdraví velký vliv. 

Sex

Mnohé ženy omlouvají diety „nutností hlídat váhu“, ale to je jen jedna část problému. Pro mnoho lidí existuje představa, že štíhlost rovná se sexuální přitažlivost. Dospívání nastává

v době, kdy se začíná rozvíjet sexualita jedince a najdeme jen málo dospívajících, kteří nechtějí vypadat pro někoho dobře.Tento přístup začal převládat ve druhé polovině 20. století,kdy se pohlavní abstinence nebo přinejmenším zdrženlivost začala považovat za nezdravý přístup k životu.Sex je otevřenější a dostupnější v naší společnosti než kdykoliv

předtím, ale pouze málo lidí nachází sexuální uspokojení.S přístupnějším sexem se lidé stávají více frustrováni. Tato frustrace začíná v dospívání, kdy jsou mladí lidé vmanipulováni

do sexuálně a eroticky citlivých situací v době, kdy na to nejsou fyzicky ani mentálně připraveni.  Dosažení puberty a fyziologických schopností rozmnožování neznamená potřebu prožívat sexuální zkušenosti tak, jako neznamená nutnost jíst ovoce v momentě, kdy se objeví na stromě. Ovoce je nejchutnější zralé, těsně předtím, než spadne ze stromu; utrhnete-li jej dříve nebo ho pro rychlejší dozrání chemicky postříkáte, přijdete o pravou chuť nacházející se v ovoci pouze při přirozeném zrání. Zdravý uspokojivý sexuální vztah vyžaduje čas a energii. Pohlavní zdrženlivost není zdravá pokud k ní nedospějeme sami, stejně tak se nedoporučuje příliš intenzivní sex. Ájurvéda přináší rady, jak má vypadat sexuální život a jak se chovat před a po sexu.

 

Setkání s Dr. Robertem E. Svobodou,se uskuteční na víkendovém semináři Dlouhý život bez nemocí, Advana  - c entrum mezinárodního vzdělávání,

více informací na  www.advana.cz