Trénink pro vaše oči

4.8.2009 00:00
Zdraví

V první polovině minulého století americký oční lékař William Bates zdůrazňoval, že oční svaly lze trénovat úplně stejně, jako svaly ve zbytku těla – a to nejenom sval umožňující zakřivení oční čočky, ale i šest vnějších očních svalů, které se na zaostření podílejí tím, že prodlužují či zkracují oční kouli.


Palming
Je důležitý pro uvolnění očních svalů. Provádějte ho co nejčastěji. Pohodlně se posaďte ke stolu a rychle třete dlaně o sebe. Pak z nich vytvořte misky, které pevně přiložte na zavřené oči tak, aby se prsty se křížily na čele (levá ruka je vespod). Nesmí jimi pronikat ani paprsek světla. Lokty opřete o stůl, váha hlavy spočívá ve dlaních. Dýchejte zhluboka a uvolňujte svaly krku, obličeje a očí.


Mrkání
Při soustředěném pohledu nablízko mrkáme velmi málo, což snižuje produkci slz a zhoršuje výživu rohovky. Pomoci může následující cvičení: Nejprve několikrát silně stiskněte víčka k sobě. Poté začněte uvolněně mrkat v rytmu dechu ? například na 6 mrknutí nádech, na 6 výdech.


Skákavý pohled
Snažte postupně zaostřovat na jednotlivé předměty ve vašem okolí. Na každém přitom spočiňte pohledem maximálně dvě vteřiny.


Pumpování
Vyberte si vzdálený předmět na horizontu. Poté umístěte svůj ukazováček asi 15 cm před obličej. S nádechem pomalu zaostřujte na prst a s výdechem na vybraný předmět.


Obálka
Podívejte se očima co nejdále doleva nahoru, hlava se nepohybuje. Nyní přesuňte pohled co nejdále doprava dolů, pak doprava nahoru a doleva dolů ? jako byste očima opisovali poštovní obálku. Po chvíli změňte směr pohybu.


Hodiny
Zavřete oči, a představte si, že máte před sebou obrovský ciferník hodin. Pomalu otáčejte očima tak, jako byste se vnitřním zrakem dívali na jednotlivé číslice ? nejprve po směru a poté proti směru hodinových ručiček.


Mizející palec
Pro souhru obou očí slouží tento cvik: Natáhněte před sebe ruku se vztyčeným palcem. Očima nejprve zaostřujte na palec a potom na nějaký vzdálený předmět ? v tomto okamžiku byste palec měli vidět dvakrát. Pokud vám to jde, vezměte si nějakou knihu, do poloviny vzdálenosti mezi ní a očima umístěte vztyčený palec a začnete číst. Snažte se přitom v každém okamžiku vidět všechna písmena textu (to je možné, jen když spolupracují obě oči).


Kouzelný provázek
Vezměte si cca 1 m dlouhý provázek a navlékněte na něj korálky asi 5 cm od sebe. Jeden konec uvažte před sebe ve výšce očí, druhý si přidržujte u kořene nosu. Nyní zaostřujte na jednotlivé korálky (postupně, nebo střídavě na blízký a vzdálený). Pokud pracují obě vaše oči, měli byste vidět dva provázky, které se kříží v místě, na které zaostřujete (ostatní části provázku totiž vidíte 2x).Toto cvičení se nedoporučuje  pro šilhající.

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Můžu se zeptat k čemu je takový cvičení dobrý?
Viktor Hřebakča  |  4.3.2010 09:41

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *