Sodík: dobrý sluha, špatný pán

11.9.2018 00:01
Zdraví

Denně dodáváme svému organizmu v průměru trojnásobek doporučovaného množství soli, až tři čajové lžičky místo zhruba jedné. Ve stravě máme tudíž tolik soli, že jakékoli snížení jejího příjmu bude mít bezesporu pozitivní zdravotní efekt.

V první řadě musíme snížit množství soli používané při přípravě pokrmů a omezit dosolování hotových pokrmů.

Nemusíme se vzdávat minerálek, převážná většina těch běžně dostupných k nadměrnému příjmu soli nepřispívá.

V případě sportujících lidí je situace odlišná, ti by neměli příjem soli snižovat na minimum, protože nedostatek sodíku může mít velmi negativní dopad na jejich výkon i zdravotní stav.

Při standardním režimu by měla být u dospělých dávka sodíku do 2,4 g na den (6 g soli). ?Dle Českého statistického úřadu byla v roce 2015 spotřeba soli v ČR 5,7 kg na osobu a rok, což odpovídá dennímu příjmu 15,6 g soli1).

„Cílem není vytěsnit sůl z jídelníčku úplně, ?ale vědět o jejích nejvýraznějších zdrojích, a tomu přizpůsobit výběr surovin, z nichž vaříme. Mezi zdroje sodíku patří i potraviny, které běžně konzumujeme a které by byla velká chyba významně izolovat z jídelníčku (celozrnné pečivo, sýry, kvalitní šunka aj.), se sodíkem v nich obsaženým však musíme počítat. Zároveň je dobré vědět, že sůl obsahují také výrobky, ?kde bychom to nečekali (například ochucovadla, marinády, sušenky nebo čokoláda). ?

A naopak - lidé si překvapivě myslí, že minerální vody mají nadměrný obsah sodíku, což není tak úplně pravda. Do velmi přísného limitu obsahu sodíku 20 mg/l pro kojeneckou vodu spadá celých 37,8 % produkce všech minerálních vod. Vyšší obsah sodíku, tj. nad 200 mg/l, ?má pouze 15,7 % vyráběných minerálek,“ říká nutriční terapeutka Věra Boháčová, DiS., spolupracovnice AquaLife Institutu.

Jaké jsou nejdůležitější zásady pro snížení příjmu sodíku ve stravě?

Nedosolovat již hotové pokrmy, protože špetky soli mohou znamenat množství až 1 g. Při přípravě pokrmů příliš nesolit a chuť zvýraznit raději bylinkami. Omezit spotřebu potravin, které mají v názvu slané nebo solené. Vyhýbat se kořenícím a dochucovacím směsím, kde sůl může tvořit až polovinu obsahu, někdy i více. Všímat si údajů o obsahu soli na obalech potravin a vybrat tu potravinu z dané kategorie, která má nejnižší obsah soli. Omezit spotřebu uzenin,“ radí Věra Boháčová.

Na sportovce se však musí pohlížet jinak a dávky sodíku upravovat podle potřeby, v závislosti na intenzitě tréninků, okolní teplotě, stresu a dalších faktorech, které prohlubují dehydrataci. „Při sportu je nutné doplňovat nejen tekutiny, ale při intenzivnější fyzické aktivitě nebo ?při sportování v teple, nemluvě o kombinaci obojího, je nutné dbát také na příjem sodíku ?a dalších minerálních látek, optimálně prostřednictvím mineralizovaných vod nebo sportovních nápojů,“ doporučuje RNDr. Pavel Suchánek, nutriční specialista Fitbee ?se zaměřením na sportovní výživu a výzkumný pracovník IKEM, a dodává: „pokud cvičíte ?3x a vícekrát v týdnu a součástí tréninku je intenzivnější aerobní zátěž, nebo pokud skoro každý den běháte, pak je určitě vhodné sledovat příjem sodíku, protože ten ovlivňuje správnou hydrataci a s ní i výkonnost organizmu. Sodík pomáhá mimo jiné zvyšovat svalový objem ?a zlepšovat svalový výkon, nebo naopak zvyšovat vytrvalost.“

Doc. MUDr. Pavel Těšínský, vedoucí lékař Jednotky intenzivní metabolické péče ve FN Královské Vinohrady a předseda Společnosti klinické výživy a intenzivní metabolické péče ČLS JEP vysvětluje, jaká zdravotní rizika s sebou přináší nadměrný příjem sodíku: ?„sodík v nadměrném množství je spojován především s hypertenzí, která představuje významný rizikový faktor pro kardiovaskulární onemocnění. Může způsobit také poruchu funkce ledvin vznikající jako následek vysokého tlaku. Změny v ledvinách v katastrofickém výsledku mohou vést až k zániku jejich funkce a nutnosti jejich náhrady hemodialýzou. ?Sůl a solené potraviny mají podle některých studií souvislost s karcinomem žaludku, díky možnému mechanizmu podpory vzniku atrofické gastritidy. Sůl sama o sobě není karcinogen, může však zvýšit citlivost organizmu k jiným karcinogenům. Musím ale zároveň upozornit, ?že snaha o extrémně nízký přívod sodíku může způsobit jeho deficit, což vede k závažným změnám ve složení elektrolytů a zvýšeným ztrátám vody v organizmu. Není bohužel výjimkou přijetí pacienta s extrémně nízkou hladinou sodíku na jednotku intenzivní péče.“


Související články

Tak akorát hořčíku

16.8.2018 00:01

Může veganská výživa ohrozit zdraví?

1.6.2018 00:01

Nejlepší potraviny na léčbu kocoviny

9.2.2018 00:01

Pohybové aktivity a správný pitný režim

22.1.2018 00:01

Draslík - nepostradatelný i nebezpečný

13.11.2017 08:01

Umíte číst z obalů potravin?

31.3.2017 00:01

Jak vznikají ledvinné kameny a jak se léčí

5.1.2017 00:01

Jak pomoci tělu zbavit se nadměrného zadržování vody

8.6.2016 00:01

Relaxační minerál hořčík potřebuje většina lidí

15.2.2016 00:01

Nástrahy fitness jídelníčků a zdroje bílkovin

7.1.2016 00:01

7 důvodů, proč nemůžete zhubnout

20.8.2015 00:01

Nadměrné solení u dětí může vést k vysokému krevnímu talku v dospělosti

29.4.2015 00:01

Potraviny nevhodné pro malé děti

9.4.2015 00:01

Českým dětem škodí překračující množství soli ve stravě

29.1.2015 00:01

Jak se vypořádat s otoky

4.8.2014 00:01

Chipsy a chuťovky

25.4.2014 00:01

Solná lázeň pro prohřátí organismu

30.1.2014 00:01

Češi hodně solí

10.1.2014 00:01

5 tipů, jak při stresu detoxikovat svůj organismus

21.5.2013 00:01

Co vše ledvinám škodí?

25.1.2013 00:01

Maminky nezapomínejte na jód!

21.12.2012 00:01

7 tipů pro zdravé ledviny

18.12.2012 00:01

Skvělé hranolky a další smažená jídla jen s pár kapkami oleje

30.10.2012 00:01

Draslík pomáhá snižovat krevní tlak

20.1.2012 00:01

Nadýmaní způsobené zadržováním tekutin v těle

13.12.2011 00:01

Solné ponožky

1.12.2011 00:01

Solná košile

16.9.2011 00:00

Desatero WHO, jak snížit riziko rakoviny

12.8.2011 00:00

Proč číst obaly potravin?

5.11.2010 00:00

Jak se zbavit návyku solení

25.1.2010 00:00

Složení potravy z něho dělá neposedu

7.1.2008 00:00

Dráždidla a stimulancia

4.10.2007 00:00

Glutamát sodný - Umělý orgasmus jazyku

23.8.2007 00:00

Voda a nápoje jako nosiči minerálních látek

3.7.2007 00:00

Pot není jen voda

21.6.2007 00:00

Jak snížit vysoký tlak bez léků

24.5.2007 00:00

Milovníci uzenin a mléka jsou ohroženi přebytkem jodu

14.3.2007 00:00

Nízký krevní tlak (hypotenze)

1.12.2006 00:00

Spolu s brambůrky skonzumují děti pět litrů oleje ročně

11.10.2006 00:00

Ukrajinské solné doly pomáhají astmatikům

10.2.2006 00:00

Výživa při hypertenzi

13.9.2005 00:00

Slané jídlo zdvojnásobuje riziko rakoviny žaludku

19.1.2004 00:00

Lidé konzumují příliš mnoho soli

17.9.2003 00:00

Sůl a její vliv na zdraví

1.4.2003 00:00

Přírodní zdroje minerálů

19.11.2002 00:00

První sousto neplatí

17.7.2002 00:00

Co mohou způsobit nedostatky minerálů

7.11.2001 00:00

Jaké vlastnosti mají chutě?

11.5.2001 00:00

Tak to by mě tedy zajímalo, co vlastně mám jíst ?

19.10.2000 00:00

Skrytá sůl

9.10.2000 00:00

Co omezit ve stravě při vysokém krevním tlaku

8.8.2000 00:00

Instinktivní chuť

20.7.2000 00:00

Pět bílých zel

22.6.2000 00:00

Sůl a její využití

4.4.2000 00:00

Varovné signály možného nedostatku vitamínů u vašeho dítěte

3.1.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Proč je jako ilustrační obrázek "k sodíku" vybrána jakási...
!  |  11.9.2018 19:59

Jestli se příjem soli na osobu počítá z prodáného množství, tak je...
Jarry  |  12.9.2018 20:19

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *