Sauna - kdy je vhodná a kdy ne

4.4.2013 00:01
Zdraví

Saunování je dobrým sluhou, ale zlým pánem. Tato "cévní gymnastika" totiž není pro vhodná všechny.

Lékaři ji doporučují jako prevenci proti nachlazení a dalším infekcím horních cest dýchacích. Pomůže při otužování v boji proti jarní únavě, spousta lidí ocení její relaxační účinky.

Odborníci však před saunováním i varují, není vhodné pro lidi trpící některými chorobami. 
Platí to především pro jedince s vysokým krevním tlakem, s problémy krevního oběhu či s nemocnými játry a ledvinami. Vhodná není ani pro ty, kteří již s chřipkou bojují. Do sauny by neměli chodit lidé se záněty, s kožními chorobami a těhotné ženy. Do potírny se nemá vstupovat po hojném jídle či prohýřené noci.

 Zdravý člověk se však nemusí saunování obávat. Aplikace horkého suchého vzduchu a následné ochlazení organismu ve vodě podpoří periferní krevní oběh. Je prevencí civilizačních chorob a má vliv na výživu svalů. 


 Moderní doba saunám přeje - jsou součástí hotelů, penzionů, fitness zařízení i koupališť. Také v rodinných domcích si lidé častěji pořizují klasické sauny či takzvané infrasauny, nenáročné na prostor a spotřebu energie. Často se prodávají kombinovaná zařízení na míru, v nichž lze užít suchou, bylinkovou nebo parní saunu.


 Špatně činí ti, kteří se pokaždé snaží v potírně vydržet určitý počet minut. Nevědí, že sauna je o pocitu; měli by tam být tak dlouho, dokud je to příjemné. Důležité je nejprve se opláchnout pod sprchou a teprve pak vstoupit do studeného bazénu. Možné je se jen osprchovat vlažnou a pak studenou vodou. Skok do ledového bazénu totiž může přivodit selhání krevního oběhu.

 V sauně se jemné cévy roztáhnou a po ochlazení smrští, čímž se zvýší krevní tlak. Důležitý je mezi jednotlivými cykly odpočinek na lehátku v chladné místnosti. Tělo zahalené v prostěradle má oschnout, tep se znormalizuje. Cyklus lze třikrát či čtyřikrát opakovat. S odpočinkem na to stačí 100 až 120 minut.

 Podle odborníků by se měl člověk saunovat jednou týdně. Sauna tělo a klouby příjemně prohřeje a uvolní svaly. Před návštěvou by se měl člověk umýt mýdlem a otřít se. Pokud je mu příliš horko, může usednout, lépe ulehnout, na nižší lavici. K prokrvení pokožky pomůže hrubá žínka či kartáč. Pocení podpoří pití vody či minerálky. Teplota v potírně je kolem 90 stupňů, vlhkost bývá kolem 15 procent. I proto je lepší dýchat ústy.

 
Především aquaparky podporují zájem o saunování speciálními programy. Například v Čestlicích nabízejí ledovač pro ochlazení ledovou tříští. Oblíbeným rituálem je polévání horkých kamenů a víření vzduchu ručníkem. Vzduch se zvlhčí, prudce zvedne teplotu a podpoří pocení.


 V sauně se nesmí spěchat, nevhodné jsou hovory o práci. Na stránce www.naturista.cz jsou adresy na tisícovku veřejných saun v republice. 

Jiří Borovička  - ČTK

Související články

Proč se saunovat s dětmi?

2.12.2011 00:01

Desatero zdravého saunování

24.10.2011 00:01

Solná košile

16.9.2011 00:00

Polárium léčí a dokonce i omlazuje

28.12.2010 00:00

Saunování v létě

5.7.2010 00:00

A vypoťte to

24.1.2005 00:00

Očista a detoxikace fyzického těla

4.2.2002 00:00

Jaro je ideálním obdobím pro saunu

2.5.2001 00:00

Sauna

6.4.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Pořád platí letitá zkušenost,že sauna léčí a sex uzdravuje.
Klas Jaroslav  |  6.4.2013 16:42

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *