Šálek kávy denně pro dobré zdraví
1.6.2001 00:00
Zdraví
Zapomeňte na to, že káva vám v noci nedá spát, zvyšuje váš krevní tlak nebo způsobuje podrážděnost. Káva skutečně může být dobrá pro vaše zdraví, píše agentura Reuters. "Nyní teprve začínáme chápat potenciální zdravotní účinky těch několika set složek v kávě," říká profesor Peter Martin, ředitel institutu pro výzkum kávy (ICS) na americké Vanderbiltově univerzitě.
Podle Martina může káva díky svému chemickému složení úspěšně
potlačovat sklony k sebevraždě, cirhózu jater, některé typy
rakoviny, bronchiální astma, srdeční choroby a Parkinsonovu
nemoc.
"U jedinců, kteří nepijí žádnou kávu, je v průměru vyšší
výskyt těchto nemocí než u těch, kteří ji konzumují umírněně,"
vysvětluje vědec, přičemž za mírné množství považuje dva až čtyři
šálky tohoto nápoje denně.
Většina výzkumů týkajících se kávy se v posledních 20 letech
soustředila především na kofein, její hlavní složku. Kofein
stimuluje centrální nervový systém a již dlouho se používá v
lécích pro tlumení bolesti, kontrolu chuti, zvyšování bdělosti,
léčení rýmy, astmatu a zadržování vody v těle.
Na druhou stranu si organismus může na kofein lehce zvyknout,
stejně jako na narušený spánkový rytmus, ovlivňování nálady a
zvýšený krevní tlak.
Předběžné výsledky nejnovější studie ICS ukazují, že káva je
bohatým zdrojem antioxidantů, které snižují působení škodlivých
látek na lidské tělo a mohou tak pomáhat v boji proti nemocem.
Hlavním původcem kardiovaskulárních onemocnění, rakoviny,
očního zákalu a oslabení imunitního a nervového systému mohou být
takzvané volné radikály, což jsou pozměněné částice, jež vytváří
kyslík v kombinaci s jinými chemickými látkami. Volné radikály
poškozují buňky a tkáně a proti nim působí právě antioxidanty.
Studie ICS dokazuje, že káva má čtyřikrát vyšší obsah
antioxidantů než čaj, který je dalším zdrojem těchto důležitých
látek. "Vyhlídky na to, že káva by mohla snižovat riziko úmrtí u
srdečních chorob je významnou a zajímavou stopou pro další
bádání," soudí Martin.
Největší pokrok učinili vědci v pochopení souvislosti mezi
volnými radikály a nemocemi. Lidské tělo bojuje s případnými
škodlivými účinky několika způsoby, včetně systému enzymatické
obrany a antioxidanty.
"V udržování tělesné obrany proti volným radikálům hraje
klíčovou roli výživa," uvádí se ve zprávě britského informačního
centra pro studium kávy (CoSIC).
Mezi nejznámější antioxidanty patří vitamín E, vitamín C a
karotenoidy (žluté a červené pigmenty) nacházející se v sójových
bobech, červeném víně, rozmarýnu, šalvěji a dalším koření,
citrusových plodech, ovoci, cibuli a olivách.
Pražení kávy navíc zvyšuje účinky antioxidantů, jejichž obsah
není zničen ani při procesu odstraňování kofeinu. "Pražení
vytváří bohatství složek, činí z kávy jeden z nejúčinnějších
dodavatelů antioxidantů," tvrdí Martin.
Zmíněná studie zatím probíhala pouze v laboratoři. Nyní se
vědci chystají testovat účinky kávy na buňkách, zvířatech,
zdravých lidech a popřípadě také na nemocných jedincích.
Používání kávy pro léčebné účely není nic nového; střevní
nálevy s kávou se už zhruba sto let používají k očistě organismu.
Během druhé světové války dokonce německá armáda používala kávu
jako analgetikum, protože tehdy nebylo možné dovážet jiné
prostředky tišící bolest.
Kávový klystýr odstraňuje z jater toxiny a pomáhá ulevit od
bolesti pacientům s rakovinou v případech, kdy ostatní léky
selhávají. Německý lékař Max Gerson zavedl klinické používání
kávových klystýrů v Evropě jako součást léčby rakoviny v roce
1930. Později se odstěhoval do Spojených států, kde tuto terapii
využívají dodnes jeho následovníci při léčbě rakoviny, srdečních
nemocí, selhání ledvin, cukrovky a při odstraňování škodlivých
látek.
Tuto metodu, podobně jako mnoho jiných alternativních způsobů
léčby, však považuje většina lékařů za kontroverzní.
zdroj: ČTK - Reuters
linkuj | google | vybrali SME komentovat | tisknout | doporučit
Související články
19.9.2000 00:00
24.8.2000 00:00
15.2.2000 00:00
6.1.2000 00:00
2.1.2000 00:00